Hei!

Jeg har tommelen midt i hånden, så jeg hadde trengt litt hjelp av dere litt mer erfarne når det gjelder å sette opp et veggfeste. Jeg er virkelig novise, så jeg ber om unnskyldning på forhånd for eventuelle dumme spørsmål :)

Jeg har kjøpt følgende veggfeste:

https://www.clasohlson.com/se/Väggfäste-för-TV-32-60"-Exibel-Thin-arm/p/Pr385480000

Jeg har kjøpt følgende TV:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/andersson-led55uhd620/1002283.9118/

Til å begynne med, når jeg begynner å lese i bruksanvisningen for veggfestet, er det bare to forskjellige alternativer: "For montering på trevegg" alternativt "For montering på tegl eller betongvegg", noe som gjør meg litt bekymret, da maksvekten for veggfestet er 30 kg. Veggfestet i seg selv veier 7 kg og TV-en i seg selv veier rundt ~17-20 kg, blir det et problem tror dere? Spesielt når veggfestet er dreibart tenker jeg?

Mitt neste spørsmål er når det gjelder ekspansjonsskruer (molly), som jeg har lest at man skal bruke, den lille veggen som vi skal sette TV-en på, har trestendere, men tror det blir vanskelig å sette festet akkurat der trestenderne er, så jeg vil sette ekspansjonsskruer i stedet. Hvilke skal man velge her? Og også, kan man bruke en vanlig skruetrekker til å bore med, eller trenger man en boremaskin? Hvis man kan det, hvilken størrelse trenger man ha på boren?

Og hvis man skal sette mollyskruene, da antar jeg at man skal unngå trestenderen om den mot formodning skulle være i nærheten av der vi skal sette ekspansjonsskruene? Eller er det ikke noe problem?

Tror det var alt til å begynne med, takknemlig for svar! :)

* Skrutrekkere pleier å fungere også for boring i lettere materialer (gips/tre o.l.).
* Størrelsen på boret fremgår av emballasjen for ekspansjonspluggen.
* Bruk de største ekspansjonsskruene som festet tillater
* Ekspansjonspluggen må ha fritt rom på baksiden av platen, der må det ikke være noen stender som hindrer dens ekspansjon.

E etompau skrev:
* Skrutrekker pleier å fungere også for boring i lettere materialer (gips/tre osv).
* Størrelse på bor fremgår av forpakning for ekspanderpluggen.
* Bruk de største ekspanderskruene som festet tillater.
* Ekspanderpluggen må ha fritt rom på baksiden av platen, der må det ikke finnes noen regel som hindrer dens ekspansjon.
Takk for svar!

Jeg banket dog litt forsiktig nå på veggen, og det virker som at en trestender sitter faktisk der tv-en omtrent skal sitte. Er det å foretrekke å bruke trestenderen i stedet for å bruke molly direkte i gipsen?

Det som forvirrer meg dog litt ifølge instruksjonen er at det ikke skal være noen plugg hvis man setter opp veggfestet på en trestender, stemmer det? Kan man bruke seg av skruene som følger med veggfestet i så fall, og skal man droppe pluggen?

Se bilde nedenfor:

Illustrasjon av montering av veggfeste for TV på en trestender, med instruksjon om å ikke bruke veggplugger (molly) når festet monteres på stender.

Det er absolutt en fordel å skru i en trestender sammenlignet med en gipsplate.
Ingen plugger i en trestender, der bruker du bare korrekte treskruer.

Kast skruene som følger med, det pleier å være noe billig dritt. Skru med ordentlige treskruer 6x60 eller 6x70 i stenderen bak.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Det blir en ganske betydelig belastning på skruvene når du henger 17-20 kg TV en halv meter fra veggen. Gips i all ære, men når du svinger TV-en fram og tilbake noen ganger, blir hullet i gipsplaten større og større. Jeg ville alltid skru i trelekten med kraftige skruer.
Hvis du vil sette festet der det ikke er en lekt, kan du ta en treplate og forsterke med. Skru platen i lektene og festet i platen (eller festet i platen først med bolt og mutter og så platen mot lektene)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.