Jeg har et gammelt hus der jeg holder på å bytte panel på en gavlside. Når jeg fjernet den eksisterende panelen ved takfoten så er det åpent rett inn i rommet under taket (loftet?), se vedlagt bilde. Ingenting rart. Men jeg ser også at den isolasjonen som veldig slurvete ligger på veggen ved siden av er full av muselort og det jeg antar er musehull. Se vedlagt bilde. Jeg tenkte å legge ny isolasjon der, men da må jeg jo sette igjen "takfotgavlen" for å ha noe å sette den nye isolasjonen mot. Og jeg vil jo ikke at musene skal løpe der og spise av min nye isolasjon. Så mitt spørsmål er om det, av ventilasjonsgrunner, er greit å sette igjen takfotgavlen helt med f.eks. rupanel eller lignende?

Gul isolasjon med flekker av muselort og hull, delvis dekket av slitt materiale i et gammelt hus under renovering. Åpent område i gavl av et hus under renovering, med synlig isolasjon og tegnet mus som peker mot problemet med museskader.

De går ikke inn gjennom takfoten, selv om de klatrer bra. Trolig går de opp bak panelet ved grunnmuren, der det ofte er åpent mellom plankene eller det kan være en ventilasjonsspalte der. Det finnes såkalte mussestopper som kan festes nederst, eller du kan bruke insektsnett av kobber/stål og tette der det er hull som er maks 1 cm, og større. Musefeller på utsiden er bra under en kasse med 2 stk 5x5 cm hull nederst ved bakken, for å unngå at en katt eller spesielt kjøttmeis skal sette seg fast.

J jonaserik skrev:
De går ikke inn gjennom takfoten, riktignok klatrer de bra, sannsynligvis går de opp bak panelet ved grunnen, der pleier det å være glipper mellom plankene eller så er det ventilasjonsspalte der. Det finnes såkalte musstopp å feste nederst eller så tar du insektsnett av kobber/stål og tetter til der det er hull som er maks 1 cm. og derover. Musefeller på utsiden er bra under en kasse med 2 stk 5X5 cm hull nederst ved bakken, dette for å unngå at en katt eller spesielt kjøttmeis skal sette seg fast
Ja, på en eller annen måte finner de veien dit uansett. Jeg skal sette musbånd og lignende på de stedene det trengs, men her lurer jeg mest på om det er greit, av ventilasjonshensyn, å helt bygge igjen takfotsgavlen?

Ingen feil i det. Normalt med gavl tett og selve takfoten settes ikke tett. Det skal kunne gå luft opp på loftet gjennom glisne sprekker med insektsnett ovenfor. Ingen flyvende vesener skal opp der.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.