(Tittelen ble litt feil det skal være ”eksisterende vegg” ikke brf vegg, men det ser ut til at det ikke går å endre?)

Vi skal sette inn en skyvedør i en vegg som er lektet med CC60 + OSB og gipsplater bygget for 10 år siden. På den ene siden av veggen i stuen er det stukatur montert i taket (århundreskifteshus) og ~50 cm høy brystning langs gulvet. Jeg håper å kunne fjerne gips- og OSB-platene bare på soveromssiden (som er uten stukatur/brystning) slik at jeg slipper å berøre veggen i stuen. Det store spørsmålet er om det er verdt bryet å prøve å holde stuesiden intakt.

Lektene i veggen må jo flyttes litt på den ene siden av døråpningen (til høyre for døren i bildet) for å få plass til kassetten og da forestiller jeg meg at det vil bli vanskelig å kappe de skruene som er festet inn i lektene fra stuesiden som holder fast OSB- og gipsplatene.

Har dere noen tips om hvordan jeg skal kunne fjerne de gamle lektene hvis jeg bare har tilgang fra soveromssiden.

• Stue med parkettgulv, stuckatur i taket, en åpen dør, en lenestol med planter, og en pakke med dørpaneler langs veggen.
Sist redigert:
Med multimaskin kan det gå an å kappe skruvene mellom regel og OSB/Gips når vegglaget er borte på soveromssiden. Men blir virkelig stuesiden upåvirket når en regel forsvinner?
Multimaskin med tilbehør og oransje oppbevaringskasse, brukt for kaping og renovering av vegger.

• Liker
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
Gjorde akkurat den operasjonen da jeg satte inn skyvedør på kjøkkenet ved renovering, ville ikke rive hele veggen mot gangen.

1. Ta ut dørkarm

2. Riv veggpaneler på den ene siden

3. Spor ut stenderne for å skape plass til døren. Jeg brukte stikksag med rivningsblad og lot et par cm av stenderen som motsatt vegg var festet i. Gikk utmerket med stikksag med rivningsblad og motsatt vegg som anhold. (Ble ikke det vakreste kuttet, men så lenge det gir plass til døren, er det ikke så nøye. Forskalingen skjuler det.)

4. Felle inn en stender som skinnen til døren festes i. Avlaster også de svekkede stenderne.

5. Monter dør og gjenopprett. For å slippe å stendre satte jeg doble osb-plater som skråskrudd til gulvet og i stender over og ved siden av døren.

• Liker
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
  • Liker
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
Jeg hadde tidligere et hus fra 1925 med intakt (men godt vedlikeholdt) interiør. Huset var tidligere en tomannsbolig med felles hall. For å gjøre så liten påvirkning som mulig, for å gi mer rom og for å beholde innredningens vakre speildører, høye gulvlister og stukkaturer ble det bygget en stor "boks" da døren ble fjernet og erstattet med en gammel speilskyvedør fra 1925 og lignende eksisterende skyvedører i huset. Dørfôr tilpasset de eksisterende. Tok inn profesjonelle snekkere og det ble veldig fint og et stort pluss da huset senere ble solgt.

Jeg ville nok gjort lignende i TS sitt tilfelle. Kanskje komplettert med noen form for innebygde bokhyller for å dempe inntrykket av endringen. Og en skikkelig stilig, bred terskel i "hvelvet" (husker at dette ble kostbart i mitt tilfelle). En stor fordel ble at det var lettere å møblere rommene etterpå.

H hapazard skrev:
For å minimere innbyggingsdybden kjøp ikke pocketkarm, men løs skinne og skyvedørfester, bruk deretter hvilket dørblad du vil.

Dette brukte jeg [lenke]

Finnes i lengre lengder også, men man må lete litt rundt og finne en selger som sender full lengde så man slipper å skjøte skinnen.
H hapazard skrev:
Gjorde nettopp den operasjonen når jeg satte inn skyvedør på kjøkkenet ved renovering, ville ikke rive hele veggen mot gangen.

1. Ta ut dørkarm

2. Riv veggplater på én side

3. Frese ut i stenderne for å skape plass til døren. Jeg brukte stikksag med rivingsblad og etterlot et par cm av stenderen som motsatt vegg var festet i. Fungerte utmerket med stikksag med rivingsblad og motsatt vegg som anhold. (Ble ikke det vakreste snittet, men så lenge det gir plass til døren er det ikke så nøye. Salingen skjuler.

4. Felle inn stender som skinnen til døren festes i. Avlaster også de svekkede stenderne.

5. Monter dør og gjenopprett. For å slippe stender brukte jeg doble OSB-plater som skråskruddes i gulvet og i stender over og ved siden av døren.
Ah det var jo smart!

Synd bare at jeg allerede har kjøpt kassett… men jeg trenger nok ikke bruke alle delene hvis jeg skjærer ut stenderne…

U UnikaAnvändarnamn skrev:
Ah det var jo smart!

Synd bare at jeg allerede har kjøpt kassett… men jeg trenger vel ikke bruke alle delene om jeg sager ut lektene…
Levere tilbake?

Bilde av etterlatt vegg, og fra den andre siden med dør og omramming montert.

• Veggmønster med fargerike blomster, hvit dør med messinghåndtak og dørerlist i tre.
  • Vegg med dør og listverk montert, sett fra en uferdig side med eksponert trevirke, inn i et ferdig rom med kroker og rengjøringsutstyr.
  • Liker
Wawa58 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.