Heisann jeg skal i min borettslagsleilighet tette igjen 3 ST ventilasjonshull, alle 3 i yttervegg. Hullene er 35 cm dype og 11.5 cm i diameter.

Et sirkulært ventilasjonshull i en murvegg, innsiden av hullet med riller og lys som kommer gjennom fra utsiden. Ventilasjonshull i murvegg, sett innenfra, med lys og gitter synlig i åpningen. Hullet er rundt og har grove indre overflater.

Det er murstein, blåbetong og sist pusset inn mot leiligheten. Det skal tapetseres senere så hva skal jeg fylle igjen det med?

Hull i yttervegg, 35 cm dypt, 11,5 cm i diameter. Målebånd viser dybde på ventilasjonshull. Vegg lagd av tegl, blåbetong, med pusset overflate. Et ventilasjonshull i en murvegg med en rød teglstein, målt med en tommestokk som viser hullet er 11,5 cm i diameter.

• Wow
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Et spørsmål dukker opp. Har du styrets tillatelse for dette?

• Liker
  • Elsker
Robert-san01 og 1 annen
  • Laddar…
H huggan skrev:
Et spørsmål dukker opp. Har du styrets tillatelse for dette?
Om jeg svarer på ditt spørsmål, får jeg svar på mitt spørsmål da? :p

Jeg har styrets tillatelse for dette ja, de skal begynne sitt arbeid i hele trappeoppgangen neste uke for ftx ventilasjon så hullene skal tettes igjen på en eller annen måte.

Deres snekker tar tydeligvis ikke bort hele røret men legger i isolasjon og så noe silikon mot plastrøret og så limer på en bit (ja, det var svaret jeg fikk av teknisk forvalter) og så en metallboks utenpå.

Jeg tettet igjen hullet selv sa jeg til dem :cool:

Jeg ville fylt hullet med steinull (~typ markskiva) eller lignende og deretter pusset innsiden med for eksempel gipsmørtel eller vanlig pussmørtel.

Gipsmørtel er antagelig enklere å slipe og deretter finpusse enn sementbasert mørtel.

Anders243 Anders243 skrev:
Jeg ville fylt hullet med steinull (~typ markplate) eller lignende og deretter pusset innsiden med f.eks. gipsmørtel eller vanlig pussmørtel.

Gipsmørtel er antagelig enklere å slipe og deretter fin sparkle enn sementbasert mørtel.

Okei, en bit cellplast kanskje og så gipsmørtel var min første tanke

På innsiden tror jeg gipsmørtel blir bra. Men jeg vet ikke hvordan utsiden ser ut, men jeg antar at ventilen kommer til å sitte der og beskytte litt. Min innvending mot cellplast var mest at det kanskje ikke var like aldringsbestandig og motstandsdyktig mot at f.eks. et dyr graver bort cellplasten og bygger rede der, men det går kanskje bra.

Fyll med en massiv murstein og mørtel, tilstrekkelig bra lambda og mye billigere. Det som er lettbetong skal pusses med en lavalkalisk mørtel.

Du bør skjære til kantene 1-2 cm i vinkel så du også pusser utover "hullet" så vil det være mye mer sannsynlig at det ikke sprekker om noen uker. La pussen være noen mm innenfor til sparkel.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jeg skulle kjøpe tre teglesteiner eller alternativt en mindre lecablokk.

Så hogger du teglesteinen eller lecablokken så den passer med kanskje noen cm margin i hullet med en murhammer. Ikke vanskelig om det høres slik ut og ingen presisjonsarbeid.

Til dette kommer en sekk med mørtel.

Fukt hullet med en sprayflaske. Smør mørtel på innsiden. Smør mørtel på stenen. Trykk/bank fast i hullet med murhammeren. Sørg for at den havner et par cm innenfor murverket.

Deretter puss for å få det pent mot veggen. To trinn med pussing + sparkling kreves sannsynligvis.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.