9.935 lest ·
19 svar
10k lest
19 svar
Sette igjen dør, karm er lettbetong.
Side 1 av 2
Ja, lange plugg fungerer. Klippspik ble brukt før i tiden, men det er nok ikke noe som anbefales i dag. Om du nå skulle finne noen, risikerer du at veggen sprekker eller kraterer når du spikrer og slår.
Alternativet er ellers å mure igjen hullet med lettbetong/leca-blokk.
Det er den eneste måten å fjerne døråpningen helt. Risikoen er at det kan komme småsprekker rundt langs skjøten hvis du dekker med plater. Det gir jo også en annen følelse på veggen, men det kanskje spiller mindre rolle.
Problemet med sprekker blir jo riktignok mindre hvis man tapetserer veggen.
Alternativet er ellers å mure igjen hullet med lettbetong/leca-blokk.
Det er den eneste måten å fjerne døråpningen helt. Risikoen er at det kan komme småsprekker rundt langs skjøten hvis du dekker med plater. Det gir jo også en annen følelse på veggen, men det kanskje spiller mindre rolle.
Problemet med sprekker blir jo riktignok mindre hvis man tapetserer veggen.
Finnes en tråd om akkurat det med pusset betongvegg i og for seg men prinsippet er det samme. Regler og plate vil garantert både være synlig og sprekke uansett om man tapetserer eller ikke. Kanskje det ville fungert med stålregler og gips i og for seg som ikke er organiske og burde bevege seg sammen med veggen, men det er ikke noe jeg har prøvd.
Jeg festet reglene med plugg og skruer, det vanskeligste var å vite at de virkelig var i midten. Så festet jeg en humidboard oppå, og deretter tettet jeg igjen hull og mellom plate og vegg med gipsum tror jeg det heter. For så skal hele veggen flislegges.
Var det dumt? Kan det sprekke under og påvirke flisene?
Var det dumt? Kan det sprekke under og påvirke flisene?
Nå har jeg allerede satt opp den og i dag begynner vi å legge tettesjikt. Men om det sprekker opp under, er det risiko for at det deretter får flisene til å falle ned? Eller sprekker det så mye at flisefugene kommer til å sprekke? Er ikke tettesjiktet litt mykt så det kanskje gjør at flisene ikke påvirkes av sprekkene under?
helt seriøst, er resten av rommet i stein og det er et våtrom, hadde jeg definitivt murt opp det med lecablokker! Er det verdt å risikere at tettesjiktet sprekker? fuktskade osv.
Hvis du ikke velger å mure så legg i det minste remser over skjøten som finnes hos tettesjiktsleverandøren. Typen man har i gulvvinkelen. Dog skal denne være "rett" dvs ingen 90-graders vinkel på.
Hvis du ikke velger å mure så legg i det minste remser over skjøten som finnes hos tettesjiktsleverandøren. Typen man har i gulvvinkelen. Dog skal denne være "rett" dvs ingen 90-graders vinkel på.
Jeg har satt igjen to dører i et steinhus ved å bruke metallstendere og kryssfiner/gips (ikke baderom med andre ord). Resultatet etter 2 år er at det er sprekker i alle fugene..
Hvis jeg skulle ha gjort det nå med den kunnskapen ville jeg enten:
a) ha murt igjen døråpningen
b) sikret at gipsplaten overlappet fugen med "en bra bit" (30-60 cm) samt vært godt forankret i steinveggen (plugget og limt).
B krever at man forsenker gipsplaten om man ikke kan sette ny gips/pusse ut hele veggen hvorfor jeg nok ville valgt a likevel.
Effekten av sprekker i et baderom ville jeg ikke ønske å tenke over..
Når det gjelder Gypsum og baderom er det derimot OK ifølge Maxit.
Hvis jeg skulle ha gjort det nå med den kunnskapen ville jeg enten:
a) ha murt igjen døråpningen
b) sikret at gipsplaten overlappet fugen med "en bra bit" (30-60 cm) samt vært godt forankret i steinveggen (plugget og limt).
B krever at man forsenker gipsplaten om man ikke kan sette ny gips/pusse ut hele veggen hvorfor jeg nok ville valgt a likevel.
Effekten av sprekker i et baderom ville jeg ikke ønske å tenke over..
Når det gjelder Gypsum og baderom er det derimot OK ifølge Maxit.
Jo gypsum burde være ok for det var hva flisfirmaet sa til meg at jeg skulle bruke.
Ja da høres det jo ut som det kan bli problemer senere, men det er langt fra dusjen så jeg tror ikke det er noen fare om tetningslaget sprekker. Mer at fugene kunne begynne å løsne eller at fliser skulle falle ned. Kan det skje?
Ja da høres det jo ut som det kan bli problemer senere, men det er langt fra dusjen så jeg tror ikke det er noen fare om tetningslaget sprekker. Mer at fugene kunne begynne å løsne eller at fliser skulle falle ned. Kan det skje?