Hei!

Jeg trenger forslag til hvilken type gulvlist man kan sette mot en teglmur (se bilde).

Siden veggen er buet, trenger listen å være ganske fleksibel tenker jeg, eller om det finnes en annen metode?

Den opprinnelige listen (som var 110 år gammel og råtten) var sannsynligvis en normal gulvlist med mange "saghakk" i, som på den måten gjorde den bøyelig. Er det slik man bør gjøre igjen?

Takknemlig for tips.
Bilde av en hvitmalt tregulv ved en buet teglvegg i et interiørrom. En radiator er synlig i bakgrunnen.

Rød murvegg med buet form og gulv, synlig ledning langs veggen. Ønsker forslag til fleksibel gulvlist for å erstatte gammel, nedbrutt list.

Det finnes lister av plast, burde gå an å bøye uten problem.

Ta en gulvliste og sag spor på baksiden med noen cm mellomrom så går det å bøye den etter murveggen.

Sag en gulvlist i tre slik at når du legger bitene med forsiden ned, er det mange V-hull i den. Teip sammen bitene slik at de ligger tett, så kan du for eksempel lime det hele med konstruksjonslim mot flisene. Når du har gjort dette, maskerer du flisene nøye og så på med masse sparkel og slip det jevnt. Siden du har relativt liten runding, kan det fungere med få biter, alternativt om du sager mange hakk og så kan bøye, men det vil trolig uansett være nødvendig å sparkle.

Ser ut til å være en ganske stor radius, jeg hadde prøvd å bare bøye listen på plass først.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Takk for alle tips! Kommer tilbake med hva som fungerte best

tommib
Prøv MDF-list, den er mye mer fleksibel enn vanlig trelist. Den ser imidlertid ikke like bra ut.

Finnes på f.eks. Bauhaus.

tommib skrev:
Prøv MDF-list, den er mye mer bøyelig enn vanlig trelist. Den ser imidlertid ikke like bra ut.

Finnes på f.eks. Bauhaus.
Jeg har majoriteten sokler, lister og fôringer i mdf hjemme, aldri noen som har reagert på at det skulle være mdf

Mdf kommer ikke til å fungere på den der radiusen.

Saw snitt eller plast som gjelder

Det går an å bøye lister om du lar dem være i damp en stund før. Vet flere som legger lister i spirorør som er tettet i den ene enden og så damper opp listen en stund. Så gjelder det å være rask med å få den på plass bare.

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
tommib
Man kan jo kombinere metodene. Sage snitt er jo bra, men det tar lang tid.

Nå når jeg så nærmere på de andre soklene, lurer jeg på om det ikke er bedre med en sånn fleksibel liten plastlist siden det uansett ikke blir likt.

Penest og mest smidig er en list av ask. Finnes å kjøpe i velassorterte trevarehus. Du kan trenge å runde den øvre ytre kanten selv. Kan settes på plass direkte uten andre tiltak.

MDF list fungerer bra å bøye. Ellers bløt en furu list og pakk inn i plast og for-bøy noen dager før montering. Bor ferdig hull så det går raskt å montere.

Magnus E K
Hvorfor gjøre det vanskelig med å holde på og bøye? Klart enklest burde være å bare finne nærmeste eik med noe større radius enn veggen og bruke to hullsager modell større.

• Haha
jonko
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hvorfor gjøre det vanskelig med å holde på og bøye? Klart enklest burde være å bare finne nærmeste eik med noe større radius enn veggen og bruke to hullsager modell større.
For det første er tråden nesten 4 år gammel så man får håpe at det er løst...
For det andre, håper jeg at det var et forsøk på en spøk...

• Liker
Mpalmqvist og 1 annen
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
For det første er tråden nesten 4 år gammel så man får håpe at det er løst...
For det andre, håper jeg at det var et forsøk på en spøk...

Slik ble det.

Sagde spor med jevne mellomrom, skjøtet dog på siste delen.

• Bilde av en buet murvegg av murstein med hvit list nederst, plassert på et lyst tregulv.
  • Liker
Emma Westman og 11 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.