Skal sette opp et enklere gjerde 60 cm høyt så barna ikke rømmer så fort man snur ryggen til. Jeg tenkte å støpe ned trykkimpregnerte lektere som stolper. Men så så jeg noen klipp på youtube der de støper fast stolpene i en slags 2-komp. skum. Hva tror dere, ville det funket å bore et hull med jordbor og deretter støpe fast stolpen med vanlig skum? Bauhaus har bokser for 30 kr så det blir snarere billigere enn betong og betydelig enklere. Det trenger bare å holde i 4-5 år.

Tenkte at det skulle bli stødigere med skum. Testet et anker men syntes det ble ustødig. Særlig ved grindstolpene. Skummet burde ikke komme i kontakt med sollys hvis det ligger jord på toppen. Har også problemer med fjell på visse steder rett under markoverflaten. Der må jeg bore ned stolpesko som jeg fester stolpen i.

L
Tror ikke at det skummet er av den typen vi bruker for tetting av vinduer eller dører i Norge
det er nok en annen type
Hvor kraftig avsperring trenger du, kjører ungene sykler rett igjennom eller bare at de ser,
hit men ikke lenger, eller er de av den ville typen, hvis ikke prøv med vanlig snor i skarp farge først, og si, hit men ikke lenger

• Liker
thomas33
  • Laddar…
60 cm er for lavt uansett feste.

Hatt samme problem med kreative, nysgjerrige og rømningstilbøyelige barn. Siden tid er en mangelvare foreslo jeg elektrisk gjerde. Kona la ned veto mot dette.....Dessverre.

Løsningen ble 90 cm gunnebokopi fra jula og Bauhaus. Kjøpte først en rull på 80 cm. Men innså at barna enkelt kan snuble over et så lavt gjerde.

Ja, det er trist å borre i fjell/grave/støpe. Men det er den eneste måten å få det robust nok. Det viste seg samme dag gjerdet kom opp at lilletulla umiddelbart begynte å klatre på gjerdet og skråstøttene for å prøve å rømme.

Vis av erfaring ville jeg i dag valgt et 1,2 m høyt gjerde.

Kanskje ikke hva du vil høre, men det er min erfaring.

• Liker
trampare
  • Laddar…
Jeg vet ikke hvordan det kommer til å funke. Gjerdet er ganske enkelt å klatre over, men jeg tenker at det blir som en tydelig grense at man ikke skal gå lenger. Må kanskje tenke om og velge et høyere. Føles så trist bare da vi ikke vil ha gjerde i det hele tatt, og det kommer til å bli fjernet når han blir eldre.

Jeg synes dere gjør det vanskelig for dere.

Den tradisjonelle metoden er å pakke vanlige steiner i hullet rundt stolpen. Dels innebærer det at stolpen kan luftes litt så den holder bedre, og dels er det enkelt å bytte eller fjerne stolpen når den har tjent ut, og dels er materialet gratis. Det finnes ingen grunner til å gjøre det mer komplisert enn det.

Jordspyd er en annen bra metode, men de fungerer bare hvis jordsmonnet er steinfritt, men likevel relativt fast.

Jeg har en gang byttet en faststøpt stolpe som hadde råtnet av ved markoverflaten. Det var et helvetes arbeid. Slike ting skal man ikke gjøre uten tilgang til gravemaskin.

• Liker
f91jsw
  • Laddar…
Jeg liker hvordan du tenker KOW! Se barn som boskap :crysmile:

Lag hull med en spett og slå ned stolpen med slegge vil holde til barna er så store at gjerdet ikke stopper dem uansett om du velger trykkimpregnert trevirke eller ikke,

harry73
En stolpe er nok og @KnockOnWood kan henge sauegjerdet i treet :rofl:
Barn med sikkerhetssele som går på gressplen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.