15.191 lest ·
12 svar
15k lest
12 svar
Sette gipsplater som innertak, mål for spredt ?
Vurder å bruke 900 mm skiver... mye lettere å håndtere når du skal sette gips i taket (i alle fall om du skal gjøre det alene).
CC300 er vel anbefalt, jeg satte så i garasjen.
Men jeg tror det fungerer ganske bra med cc400 også. Hva du enn gjør, sett i hvert fall ikke med større avstand enn cc400 (cc450 med 90's plater). Men velg cc300 hvis du er pedantisk og vil ha et perfekt resultat.
Gipsplateheis anbefales, koster mindre enn en hundrelapp å leie et døgn.
Men jeg tror det fungerer ganske bra med cc400 også. Hva du enn gjør, sett i hvert fall ikke med større avstand enn cc400 (cc450 med 90's plater). Men velg cc300 hvis du er pedantisk og vil ha et perfekt resultat.
Gipsplateheis anbefales, koster mindre enn en hundrelapp å leie et døgn.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 innlegg
Det finnes anvisninger på nettsider hos produsentene. Jeg vil huske når jeg så at dersom man velger cc400 så må man i tillegg sette spredt langs veggene på platenes kortside, velger man cc300 så trengs ikke det.
En fordel med de brede platene er at det blir færre skjøter som skal sparkles.
Og som sagt plateheis som man leier for en billig penge forenkler jobben med en faktor 100.
En fordel med de brede platene er at det blir færre skjøter som skal sparkles.
Og som sagt plateheis som man leier for en billig penge forenkler jobben med en faktor 100.
Ser man hos Norgips så står det cc 300, Gyproc cc 400...............altså litt forskjellig avhengig av produsent. Litt forskjellig også avhengig av om man monterer gipsen på tvers av glesen eller langs med. Som vanlig kan man vel si: følg produsentenes anbefalinger!
.........Så har jeg alltid kjørt cc 300 av gammel uforanderlig vane, det er i alle fall ikke for glissent....
....
.........Så har jeg alltid kjørt cc 300 av gammel uforanderlig vane, det er i alle fall ikke for glissent....
en annen ting å tenke på - når man vil feste ting i taket (som jeg holder på med i skråtaket nå) så er man lykkeligere jo tettere lektene sitter så man har noe å skru i
min underetasje har spontet tak og deretter gips - herlig om man skal feste noe.
min underetasje har spontet tak og deretter gips - herlig om man skal feste noe.
Klikk her for å svare