Hei,

Vi har revet en vegg i en leilighet bygget i 1947. Nå har vi et stort hull langs hele taket fra den tidligere veggen som vi må lappe igjen, og vi tenker på hva som er best. Kanskje noen her har erfaring.

Taket består av en microlittapet/vevtapet, deretter puss blandet med vass og ståltråd som er veldig porøst. Under pussen finnes et tett planketak. (Se bilder).

Siden vi vil unngå å senke taket, er vår siste utvei å lekte taket, så vi har vurdert noen andre alternativer:

1. Skru opp gips direkte på pussen, men vi lurer på om det er noen risiko for det pga. pussen.

2. Lime opp gipsplater direkte på pussen med
a. Ardex S48 uten skruer eller,
b. Green Glue med skruer

Hvilken metode har dere valgt, gitt at man vil tape så lite takhøyde som mulig? Kanskje finnes det andre løsninger?

Takk for svar!
 
  • Hull i tak fra fjernet vegg, synlige ledninger og planketak under porøs puss med vass og ståltråd i leilighet fra 1947.
  • Vegg med synlig struktur, inkludert tre og vass, under lag av mur og gips som trenger reparasjon etter å ha fjernet en vegg.
  • Stort hull i taket etter veggfjerning, viser synlige treplanker, porøs puss, og vasser. Gipsplater vurderes for å reparere skaden uten å senke taket.
Hei! Tenkte å høre hva dere gjorde i dette tilfellet?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.