Tenkte å sette litt overblitt flis på veggen langs kjøkkenbenkene (2 fliser i høyden). I dag er det kun tapet på sponplate. Hva trenger jeg å gjøre av forarbeid? Hørte noe om at jeg skal ha gipsplate bak, eller er det bare å sette flisene direkte?

Man skal ha gips eller annet dødt materiale. Det går bra med tynn renoveringsgips også. Skru fast, prime, feste med fix.

en tanke, flisla man ikke på spon før i tiden? det fungerte vel for det meste da?! jeg har flislagt på spon nylig og det ser ut til å fungere perfekt selv gjennom årstidsendringer. Jeg smurte et lag fuktbarriere på sponet.

Visst kan det sitte på. Men akkurat fugene "kan" sprekke. Men med dødt bak sprekker det aldri.

Paul-Staffanstorp
Det er aldri noen høydare å legge fliser på tre/spon, men må man gjøre det skal man bruke en spesiell lim som er mer fleksibel... Typ Lips Flexicol eller lignende...

Skru opp 6mm renoveringsgips er heller ikke optimalt da den også bør limes opp med samme type lim. ;)

Så ikke direkte på spon, og ikke gips. Hva skal jeg da ta?

Hvem har sagt at man ikke skal ha gips? Rådet var vel å lime gips.

Men hvis jeg må lime gipsen kan jeg like gjerne da lime direkte på sponplaten?

Sponplate er ikke et godt materiale bak fliser, den eneste gangen er når man vil fjerne flisen, hos oss ble en del selvfjernende og en del holdt sammen 4 og 4 på grunn av fugene.

Til øvrige, kunne man lime med silikon? Fleksibelt en del, men da var det fugingen :@

Protte

Paul-Staffanstorp
Ærlig talt forstår jeg ikke problemet... :blushing:

Det kommer råd om hvordan man skal løse ting på dette forumet, men likevel skal det ofte finnes på alternative løsninger som ikke er ok... :S

Hvorfor ikke bare ta til seg rådene som kommer og gjøre det bransjen krever... :rolleyes:

Lim opp flisene på sponplaten med fix beregnet for dette, som Flexicol, men da får man et helvetes problem om man en dag vil bytte flisene...

Lim opp 6mm gips med f.eks. Flexicol og sett flisene på dette, og da er det i hvert fall litt lettere den dagen man vil bytte...

Skru fast 6mm gipsen veldig forsiktig så ikke skruehodene går for mye inn i gipsen...
Risikoen med dette trinnet er at det ikke blir så holdbart da det kreves forsiktighet å skru så tynn gips, og derfor anbefales det å lime den typen gips...
Det letter dog når man skal bytte fliser, og om man har en følelse av at det kan bli aktuelt, så kan dette være et alternativ for noen.

Merkurius skrev:
Tenkte å sette litt til overs fliser på veggen langs kjøkkenbenken (2 plater i høyden). I dag er det kun tapet på sponplate. Hva trenger jeg å gjøre av underarbeid? Hørte noe om at jeg skal ha gipsplate bak, eller er det bare å sette flisene direkte?
Som Paul skriver så går det utmerket å lime fliser direkte på spon hvis man bare bruker produkter som er beregnet for formålet.

Såkalt flislim som vanligvis finnes i ferdigblandede små bokser inneholder ofte plast i stedet for sement og er fleksibelt.

Problem med sprekker i fuger unngår man ved å velge riktig produkt også her. Det finnes fuger som tåler litt bevegelser.

Et par ganger har vi flislagt i kjøkkenet direkte på sponplate. Dog uten fugemasse. Det sitter fortsatt fast.
Sprekken mellom benkeplaten/sponplaten behandlet vi med silikon. Den måtte trekkes opp med ca. 2 mm.
Så fliser på dette. Med konstruksjonslim og smeltelim. Smeltelimet festet flisen med en gang. Etter 1 døgn herdet konstruksjonslimet. Hvorfor det? Fordi vi testet med kun smeltelim. Det løsnet etter noen måneder.
Riktig lim har jeg ikke brukt på evigheter. Hvorfor? Fordi jeg er amatør :P

kamilenski skrev:
Et par ganger har vi flislagt på kjøkkenet direkte på sponplater. Dog uten fug. Det sitter fortsatt fast.
:P
hva har du i stedet for fugemasse i fugen?

JanneSjo skrev:
hva har du i stedet for fugemasse i fugen?
Ingenting i fugene.

Er det ikke vanskelig å holde rent? Tenker at "saker" lett setter seg fast mellom platene, eller har du kant i kant?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.