Jeg har en fundering som jeg vil ha litt meninger om...
Å sette fliser gjør man jo tradisjonelt med fliselim.. Men hva mener dere om for/ulemper ved å bruke f.eks. Sikaflex-221?

Lim er jo tungt å jobbe med, blir stivt og liker ikke bevegelser. - Ulemper

Sikaflex-221 er elastisk, tett, har meget god vedheftning og er lett som bare det å jobbe med. - Bare fordeler.

Men ellers da? :confused:

vanskeligere å rive bort limte fliser den dagen man vil gjøre det - ulempe.
Ellers ser jeg vel ingen ulempe, bare man fuger etter så det blir vannsikrere.

Nonas skrev:
vanskeligere å rive bort limt flis den dagen man vil gjøre det - ulempe.
Egentlig ikke... Det kan man jo løse med en kniv med et blad som er langt nok til å nå bak en flis. Dessuten pleier man jo ikke å kunne få bort limet helt etter en flisrivning. Eller så følger deler av veggen med.. Hehe. Nå pleier vi ikke å sette flis med tanke på å rive det i overskuelig framtid, og skulle det være slik, så kan man jo bare rive ned hele gipsplaten og bytte den. Det pleier man jo å måtte gjøre uansett siden å rive ned flis ofte tar med seg en del av veggen.

• Liker
Petitpette
  • Laddar…
P
Sikaflex'en er ikke godkjent å bruke i våtrom - ulempe.
Sikaflex på tube ser ut til å koste betydelig mer enn fix - ulempe.

ACME skrev:
Sikaflex'en er ikke godkjent å bruke i våtrom - ulempe.
Korrekt, men i dette tilfellet er det ikke våtrom.. ;) Om jeg ikke tar feil, så finnes det andre kontaktlim som er godkjente i våtrom? Muggbestandige og alt annet. Men jeg vet ikke om det får brukes likevel.. Uansett, i vårt tilfelle nå er det i et tørt rom.

ACME skrev:
Sikaflex på tube koster betydelig mer enn flis - ulempe.
Korrekt igjen, akkurat 221 koster jo rundt 235:- per 300ml tube, men jeg hadde tilfeldigvis en mengde stående til ingen annen nytte.. :cool:

• Liker
Robols
  • Laddar…
Fix er vel ikke tungt å jobbe med! da har du nok blandet feil - mer vann!. Jeg synes fix er fint å jobbe med, det er enkelt å påføre, lett å legge riktig tykkelse med fixkam og platene suger fast fint. Jeg ville ikke tenkt på alternativer. Jeg har riktignok brukt flislim da jeg satte en smal rad fliser på kjøkkenet direkte på en sponplate, men det var nettopp fordi jeg var redd for at vannet i fixet skulle ødelegge sponplaten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.