Har 2 innertak som trenger å gjøres om (spännväv fra -46) og disse mangler helt dampsperre opp mot vinden.
Når jeg uansett skal fikse nytt tak så tenkte jeg samtidig prøve å sette en dampsperre opp mot vinden men hvordan gjør man det på best mulig måte? Antar at det skal gå ned på veggene videre til gulvet men da jeg ikke tenker å gjøre noe med veggene nå kanskje man kan gjøre en del av jobben? Eller er det ikke verdt det?
Når jeg uansett skal fikse nytt tak så tenkte jeg samtidig prøve å sette en dampsperre opp mot vinden men hvordan gjør man det på best mulig måte? Antar at det skal gå ned på veggene videre til gulvet men da jeg ikke tenker å gjøre noe med veggene nå kanskje man kan gjøre en del av jobben? Eller er det ikke verdt det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 innlegg
hva er det for isolasjon?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Har du noen problemer med fukt på loftet? Ellers er det unødvendig å forsøke å fikse noe som fungerer.
Jeg ville foreslå noe slags papp eller tjærepapp som dampbrems. Brett ned litt bak taklisten og så er det bra. Deretter kan du en gang isolere om med ekofiber om du vil uten å få fuktproblemer.
Plast og moderne fuktspærretenkning blir litt for tett for en gammeldags diffusjonsåpen konstruksjon.
Plast hører sammen med steinull og glassull. Plast finnes der kun fordi disse moderne isolasjonsmaterialene mangler evnen til å lede bort fukt og tørke opp.
Plast og moderne fuktspærretenkning blir litt for tett for en gammeldags diffusjonsåpen konstruksjon.
Plast hører sammen med steinull og glassull. Plast finnes der kun fordi disse moderne isolasjonsmaterialene mangler evnen til å lede bort fukt og tørke opp.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 innlegg
Problemet er at skjøten der plasten slutter kan bli utsatt for ekstra mye fuktighet, noe som kan føre til problemer.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 innlegg
Hvis du tetter med plast overalt der du kommer til, så blir det likevel noen steder du ikke får dekket til, for eksempel over vegger og garderober. Når den luften og dampen som tidligere snek seg opp jevnt fordelt over hele taket nå tar seg opp på et fåtall små steder, blir fuktbelastningen konsentrert der.
Der jeg har lest, anbefales ikke dampsperre men dampbrems.
Jeg har et lignende tak der det er spent vev, spredt panel, tjærepapp og flisisolering. Tjærepappen fungerer nok både som fuktbeskyttelse og hindrer sagflisen fra å falle ned mellom bordene. Jeg tenker også å bytte ut flisen med celluloseisolering en gang, men det finnes alltid andre prosjekter å ta tak i.
Der jeg har lest, anbefales ikke dampsperre men dampbrems.
Jeg har et lignende tak der det er spent vev, spredt panel, tjærepapp og flisisolering. Tjærepappen fungerer nok både som fuktbeskyttelse og hindrer sagflisen fra å falle ned mellom bordene. Jeg tenker også å bytte ut flisen med celluloseisolering en gang, men det finnes alltid andre prosjekter å ta tak i.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 innlegg
Nei, men fyringsflis/sagflis tåler normal fuktvandring uten noen som helst problemer for det tørker av seg selv. Har man mer fukt enn det som vandrer, så må man nok løse det problemet først. Jeg ville nok heller anbefalt en form for celluloseisolasjon på flisen i stedet for den vanlige som du nevner, og så la flisen ligge der den ligger, for som isolering fungerer det bedre enn ryktet sier.herge skrev:
Klikk her for å svare