Hei!
Ny her, men fått en hel del tips og man lærer mye. Tenkte få litt veiledning angående vår gavl på huset. Vi kjøpte et rekkehus vi elsker for 7 måneder siden hvor mye var renovert. Vi var vel klar over at det var en sprekk i gavlen, den så liten ut og nå blitt større på grunn av at de "fusk" reparerte det. De som bodde her før hadde også malt om huset, men malingen flasser, som må ha vært dårlig påført. Hvor redd skal man være for at huset raser, nervøs som bare det😁?
Huset er bygget i 1903, kjeller + 2 etasjer. Det er tilknyttet med et annet hus. Drenering for ca 4 år siden? OBS på bildet har jeg selv jukselaget inntil vi forhåpentligvis skal pusse om huset. Takk for svar
Huset kommer ikke rase, så du kan sove rolig. Gamle hus pleier dessuten å ha plankvegger, noe som gjør det enda mer stabilt. Det har trolig oppstått setninger i grunnen ved omdreneringen. Kanskje sto det åpent litt for lenge og bærelaget begynte å gi etter en anelse. På bildet ser det ut som at grunnen har satt seg (den innerste steinrekken luter oppover). Jeg vil tro at grunnen rundt huset snart har satt seg ferdig og at du om et år kan åpne opp sprekken (slå bort pusset i hele sprekken) og reparere den på ordentlig.
Huset kommer ikke til å rase, så du kan sove rolig. Gamle hus pleier dessuten å ha plankvegger, noe som gjør det enda mer stabilt. Det har trolig oppstått setninger i grunnen ved omdreneringen. Kanskje stod det åpent litt for lenge og bærelaget begynte å vike unna en anelse. På bildet ser det ut som at grunnen har satt seg (den innerste steinraden luter oppover). Jeg vil tro at grunnen rundt huset snart har satt seg ferdig, og at du om ett år kan åpne opp sprekken (slå bort pussen i hele sprekken) og reparere den skikkelig.
Takk for svar Thiger! Man blir nervøs, etter dreneringen så la de om marksteinen så det skal være riktig. Ulempen nå som har kommet også er på sokkelen der det har blitt frostskader og det buer utover i sprekker. Men får knabbe ned det innen kort tid og pusse om. Kanskje du kan svare hvorfor visse hus f.eks. vårt har en kant på sokkelen som stikker ut ca 2 cm fra husveggen?
Marken setter seg alltid etter at man har drenert om, det i seg selv er ikke noe rart. Derfor pleier det å være best å drenere om på høsten og vente til forsommeren før man legger stein etc. Da får marken jobbe seg gjennom en våtperiode samt frost. På forsommeren jevner man til overflaten og setter belegningsstein etter alle kunstens regler. Da har man i det minste skapt best mulige forutsetninger for å slippe bølgende steinganger. Så kan det selvfølgelig oppstå setninger uansett..
Når det gjelder sokkelen antar jeg at det bare er en designdetalj a'la skånelængde. Ser slik ut på deres minimale takutstikk også. Det gjør at regnet alltid når fasaden og den blir våt. Krever nok litt mer vedlikehold, men det er veldig pent ifølge mange..
Har sprekkene blitt verre og verre eller virker det som om det har stoppet opp? Har dere nett bak puss?
Jeg ville pusset med en eller annen fiberarmert puss, helst ned til nettet om det fantes noe.
Den store sprekken i fasaden synes jeg ikke blir større, men det kommer små sprekker jeg ikke direkte kjenner igjen. Antagelig noe som kommer etter dårlig reparasjon av eieren før😞
I sokkelen har det garantert blitt fuktighet og nå sprekker det opp, hører at det er typ hult bak. Til 99% sikker på at huset ikke har nett. Tror du det er verdt at jeg banker ned sokkelen før jeg setter i gang med fasaden?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.