Kjøpte vår villa (1,5 etasje) for ca 9 år siden. Huset er et laftehus bygget tidlig på 80-tallet, beliggende på en gammel skogstomt/våtmark/"myrmark". Et helt nytt villaområde i sentrumsområdet ble bygget opp med ca 20-25 villaer. Byggingen av villaene var vel litt så som så. Området ble bygget opp ganske raskt, av det jeg har hørt, og konstruksjonen på villaene var vel ikke optimal. Men, fine villaer og funksjonelle, om enn litt spørsmålstegn om enkelte byggetrinn.

Siden vi flyttet inn ble det bemerket at et av rommene hadde ujevnt gulv. Rommet er beliggende i et hjørne, og når man går inn i rommet så blir man straks litt svimmel. Det er en liten "oppoverbakke" når man går inn i rommet. Man ser tydelig at gulvet heller. Min opplevelse er at gulvet heller mer og mer. Det høyeste punktet er ved ytterveggen. Den siste uka har jeg opplevd at hele underetasjen på huset både går oppover og nedover. På enkelte steder rundt om i huset ser man små "åsrygger" og daler. Har ikke målt med vater nøyaktig hvor mange centimeter det differe, men skal prøve å finne et langt vater i løpet av helgen for å måle. Har dessverre ikke tilgang til et laserpass som jo hadde vært bra for å undersøke hvordan helningene ser ut i resten av huset.

Er bekymret for setninger i huset... Huset er bygget på betongplate (plate på mark). Har en mindre jordkjeller på ca 1,5x1,5 m med luke i garasjen. Jordkjelleren har vi aldri brukt.

Vår tomt er ca 800 kvm, og plenen er også den veldig ujevn med litt mindre "kuler" og senkede parter her og der. Det har ikke plaget oss nevneverdig.

Bor i Norrbotten og denne vinteren har vært veldig kald, flere omganger med dager/uker under -30 grader. Rikelig med snø.

Begynner både å bli lei av statusen på gulvet i det der hjørnerommet, men også over det faktum at gulvet begynner å bli ujevnt i resten av huset. I overetasjen merker man ikke ujevnhetene like mye.

Vi hyret Anticimex før huskjøpet. De påpekte at gulvet knirket, noe det jo gjør så klart. Men ellers så kan jeg ikke huske at det ble snakket om setninger. Det er ikke noe flytende laminatgulv eller tilsvarende som er ujevnt, i flere rom ligger det vinylbelegg og det kjennes som at det er solid gulv som heller og bøyer seg.

Kan det være setninger tro? Hvor bekymret bør man være? Enkelte dager har man lyst til å jevne huset med marken eller flytte herfra. Andre dager tenker man på hvor bra barna har det her i huset og i villaområdet som ligger på en passende avstand til skole og øvrige bekvemmeligheter. Passe rolig men samtidig nært til alt.

Vi er tilknyttet Folksam, Villaförsäkring Stor, men hva jeg har forstått så erstatter ingen forsikringsselskap setningsskader på hus.

Tanker og ideer om hva man skal gjøre?

Tillegg: Hvis det kan påvirke så hyret vi et trefellingenfirma sommeren 2022 for å felle en stor furu og to bjørker som sto på tomten. Kanskje det kan ha påvirket jord-/vannsammensetningen på noe vis?

Sist redigert:
  • Wow
  • Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
D
Er det mulig å se noen sprekk i sokkelen?

D Drburr skrev:
Går det an å se noen sprekk i sokkelen?
Nja. Nå kan man ikke se noe på grunn av veldig mye snø.
I hjørnene har det forvitret litt, men det var på grunn av tidligere eier som bare lot regnvannet renne rett ned fra nedløpsrørene. Det fantes ingen ordentlig avledning/avrenning.
Vet ikke om jeg har sett noen sprekker i sokkelen. Har nok ikke tenkt på det...

På et såpass gammelt hus hadde man jo tenkt/trodd at alle setninger burde vært ferdige, men som du er inne på kan vann, trær og andre ting jo ha påvirket grunnforholdene.

Enten om du måler opp det selv, eller tar dit noen, så tenker jeg at man vil måle opp hvor store problemene er til å begynne med. Deretter kan man begynne å ha en dialog med noen sakkyndige om hvordan man kan utbedre det. Er det grunnen som beveger seg, er jo også spørsmålet om det vil fortsette eller har stanset. Kan det være en slags underjordisk synke? Har dere en elv i nærheten som kan sende vann en ny vei osv.? Har noen naboer samme problem?

For er det grunnproblemer som ikke har stanset, er det nok ikke lurt å utbedre grunnmuren før man har fikset de problemene, tenker jeg?

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
D
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Nja. Nå kan man ikke se noe pga veldig mye snø.
I hjørnene har det smuldret litt, men det var pga tidligere eier bare lot regnvannet renne rett ned fra nedløpsrørene. Det fantes ingen ordentlig avledning/avrenning.
Vet ikke om jeg har sett noen sprekker i sokkelen. Har nok ikke tenkt på det..
Er sokkelen utvendig isolert? Ellers bør jo en setning vise seg der, med grove sprekker som følge. Ellers er det vel å gjøre som klaskarlsson skriver ovenfor, få en sakkyndig dit. Hvis ikke så for å sove bedre om natten.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Så kan man begynne å ha en dialog med noen sakkyndige om hvordan man kan utbedre det.
Er det grunnen som beveger seg, er det jo også spørsmålet om det vil fortsette eller har stoppet opp.
Kan det være en underjordisk synke? Har dere en elv i nærheten som kan sende vann en ny vei osv? Har noen naboer samme problemet?
På et såpass gammelt hus hadde man jo tenkt/ trodd at alle setninger burde vært avsluttet, men som du er inne på kan vann, trær og andre ting jo ha påvirket grunnforholdene.

Enten om du måler opp selv, eller tar hit noen, så tenker jeg at man vil måle opp hvor store problemer er til å begynne med.
Så kan man begynne å ha en dialog med noen sakkyndige om hvordan man kan utbedre det.
Er det grunnen som beveger seg, er det jo også spørsmålet om det vil fortsette eller har stoppet opp.
Kan det være en underjordisk synke? Har dere en elv i nærheten som kan sende vann en ny vei osv? Har noen naboer samme problemet?

For er det grunnproblemer som ikke har stoppet opp, er det nok ikke verdt å utbedre grunnlaget før man har fikset de problemene, tenker jeg?
Har vært på jakt etter det lange vateret, men har ikke klart å finne det. Har gått gjennom huset og kjent/sett hvor gulvet er ujevnt og på hvilke måter det skråner.

Ingen nærliggende elv eller annet vassdrag. Derimot er denne jorden opprinnelig veldig våt, gammel våtmark/myrmark før området ble et villaområde tidlig på 80-tallet. Angående underjordisk synke kan jeg ikke svare på, men i og med at grunnen er våt så kanskje det finnes synker i grunnen. Kan tenke meg at forarbeidet ikke var 100% før villaene ble bygget på dette området.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er for våre naboer. Vi har de siste årene hatt litt problemer med halvstopp og dårlig avrenning i det ene badet. Naboen som bor i villaen ved siden av oss har også hatt problemer, deres problemer har pågått lenger enn våre problemer. Angående ujevne gulv i huset vet jeg ikke, har ikke spurt.
D Drburr skrev:
Er sokkelen utvendig isolert? Ellers bør en setning vise seg der, med grove sprekker som resultat. Ellers er det vel å gjøre som klaskarlsson skriver ovenfor, ta hit en sakkyndig. Om ikke så for å sove bedre om natten.
Hvordan menes med utvendig isolert sokkel? Vet ikke om jeg har sett noen sprekker i sokkelen. Det har forvitret litt ved grunnen/sokkelen ved alle hjørner. Men det var på grunn av forrige eier ikke hadde noen avrenningsledninger fra nedløpsrørene. Alt vann samlet seg ved husgrunnen som førte til forvitring/slitasje på sokkelen der takrennene var plassert.

Nå ligger det jo massevis med snø på bakken så sokkelen vil ikke være synlig før på slutten av april (bor i Norrbotten).

I vår økonomidel (inneholder garasje, fyrrom, vaskerom og bod) så finnes det en del sprekker i den malte betongplaten. Sprekkene har vært der siden vi kjøpte huset.

D
Sitter det noe element på kledd med en plate. Typ finjas l-støtte. Du merker det til våren hvis du banker på sokkelen. Høres det hult ut sitter det en isolasjonsplate innenfor. Hva jeg mener med det er at du da ikke kan se en setningssprekk utenfra.

Har vært på jakt etter det lange vaterpasset, men har ikke klart å finne det. Har gått gjennom huset og kjent/sett etter hvor gulvet er ujevnt og på hvilke måter det heller.

Ingen nærliggende elv eller annet vassdrag. Derimot er denne marken opprinnelig veldig våt, gammel våtmark/myrmark før området ble et villaområde tidlig på 80-tallet. Angående underjordisk senke kan jeg ikke svare på, men ettersom marken er våt så kanskje det finnes senker i marken. Kan tenke meg at forarbeidet ikke var 100% før villaene ble bygget opp på dette området.

Jeg vet ikke hvordan situasjonen er for våre naboer. Vi har de siste årene hatt litt problemer med halvstopp og dårlig avrenning i det ene badet. Naboen som bor i villaen ved siden av oss har også hatt problemer, deres problemer har pågått lenger enn våre problemer. Angående ujevne gulv i huset vet jeg ikke, har ikke spurt.

Hvordan menes med utvendig isolert sokkel? Vet ikke om jeg har sett noen sprekker i sokkelen. Det har forvitret litt ved grunnmuren/sokkelen ved alle hjørner. Men det var pga. forrige eier ikke hadde noen avrenningsledninger fra takrennene. Alt vannet samlet seg ved husets grunnmur som førte til forvitring/slitasje på sokkelen akkurat der takrennene var plassert.

Nå ligger det jo massevis med snø på marken så sokkelen vil nok ikke være synlig før i slutten av april (bor i Norrbotten).

I vår økonomidel (inneholder garasje, fyrrom, vaskerom og bod) er det noen sprekker i den malte betongplaten. Sprekkene har vært der siden vi kjøpte huset.
Høres jo ut som at man kanskje må se på hvordan avrenningen og dreneringen fra marken rundt huset(ene) er. Det er jo et vått år i år, så ikke umulig at marken heves/senkes litt ekstra. Men akkurat at det er en gruppe villaer så høres det ut som noe dere naboer sammen kanskje skal se på når først telen har gått ut?

Høres jo ut som at man kanskje må se på hvordan avrenningen og dreneringen fra bakken rundt huset(ene) er. Det er jo et vått år i år, så ikke umulig at jorden hever/senker seg litt ekstra. Men akkurat at det er en gruppe med villaer så høres det ut som noe dere naboer kanskje sammen skal se på når først telen har gått ut?
Ja, det er jo en idé.

Jeg og samboren har spånt på idéer og for øyeblikket føles det som at vi vil gi opp denne husdrømmen... Det er ikke noe å snakke om, etter å ha målt og gått gjennom huset så kan det ikke være annet enn en setning. Huset heller/synker tydelig mot den ene siden. Ikke så rart med tanke på hvordan den omkringliggende marken ser ut. Har lest om alternativene og mulighetene til å reparere setningen. Joda, det er ikke umulig å utbedre, men risikoen er stor for at huset og jorden vil bevege seg mer de kommende årene (om enn titalls år). I de nesten 10 årene vi har bodd her har det dukket opp mange underligheter med huset. Ved kjøpet så var vi "unge og blåøyde". Ved kjøpet var vi glade for å ha funnet et fint hus for vår familie bestående av to voksne og en ettåring. I dag to voksne samt to barn i lavere skolealder. Her vi bor så er det nå stor etterspørsel på boliger. Fins jo en mulighet for å selge huset og kjøpe noe bedre.. Å reparere skadene er en utrolig omfattende jobb. Det handler ikke bare om drenering og grunnforsterkning, sannsynligvis trenger avløpsledningene å byttes ut. Et prosjekt vi ikke hadde regnet med å måtte påta oss allerede nå.

Liker veldig godt huset og hadde planer for hvordan våre begge barn skulle vokse opp her.
Føles som at man gir opp drømmen, men samtidig må man tenke realistisk. Går rundt i huset og jo mer jeg går rundt her, desto mer kjenner jeg hvordan alt bare er skjevt og skakt på alle mulige måter.

Ved neste huskjøp så vet vi da definitivt hvilke tegn vi skal holde utkikk etter..

Jeg vet ikke hvordan andre ville gjort men får bare en dårlig magefølelse, selv om jeg gjerne hadde bodd her videre.

Ja, det er jo en idé.

Jeg og samboeren har spånet på ideer og i dagsläget føles det som vi vil gi opp denne husdrømmen... Det er ingen tvil om saken, etter å ha målt og gått gjennom huset så kan det ikke være annet enn en setning. Huset heller/synker tydelig til den ene siden. Ikke så rart med tanke på hvordan den omkringliggende jorden ser ut. Har lest om alternativene og mulighetene til å reparere setningen. Jo da, det er ikke umulig å utbedre, men risikoen er stor for at huset og jorden vil bevege seg mer i de kommende årene (om enn tiotalls år). Under de nesten 10 årene vi har bodd her har det dukket opp mange rariteter med huset. Ved kjøpet var vi "unge og blåøyde". Ved kjøpet var vi glade over å ha funnet et fint hus for vår familie bestående av to voksne og en ettåring. I dag to voksne samt to barn i nedre skolealder. Her vi bor så er det i dagsläget stor etterspørsel etter boliger. Finnes jo en mulighet å selge huset og kjøpe noe bedre.. Å reparere skadene er en utrolig omfattende jobb. Det handler ikke bare om drenering og jordforsterkning, sannsynligvis trenger avløpsledningene byttes ut. Et prosjekt vi ikke hadde regnet med å måtte ta på oss allerede nå.

Jeg liker veldig godt huset og hadde planer for hvordan våre begge barn skulle vokse opp her. Føles som man gir opp drømmen, men samtidig må man tenke realistisk. Går rundt i huset og jo mer jeg går rundt her, desto mer kjenner jeg hvordan alt bare er skjevt og skrått i alle retninger.

Ved neste huskjøp så vet vi da definitivt hvilke tegn vi skal holde utkikk etter..

Jeg vet ikke hvordan andre hadde gjort men får bare en dårlig magefølelse, selv om jeg gjerne ville bodd her.
Det tredje huset blir jo det beste pleier de vel si? :) Selv om det da egentlig handler om nybygg iflg...

• Liker
rubus arcticus
  • Laddar…
Det tredje huset blir jo det beste pleier de vel å si? :)
Men da handler det vel egentlig om nybygg iofs...
Ja, man lærer av sine feil!

Ja, det er jo en idé.

Jeg og samboeren har spåna på ideer og i dagens situasjon føles det som at vi vil gi opp denne husdrømmen... Det er ingen tvil om saken, etter å ha målt og gått gjennom huset så kan det ikke være annet enn en setning. Huset lener/synker tydelig mot den ene siden. Ikke så rart med tanke på hvordan den omkringliggende marken ser ut.
Har lest om alternativene og mulighetene til å reparere setningen. Visse, det er ikke umulig å utbedre, men risikoen er stor for at huset og marken vil bevege seg mer de kommende årene (om enn titalls år). Under de nesten 10 årene vi har bodd her har det dukket opp mange rariteter med huset. Ved kjøpet så var vi "unge og blåøyde". Ved kjøpet var vi glade for å ha funnet et fint hus for vår familie bestående av to voksne og en ettåring. I dag to voksne samt to barn i nedre skolealder.
Her vi bor så er det i dagens situasjon stor etterspørsel etter boliger. Finnes jo en mulighet til å selge huset og kjøpe noe bedre.. Å reparere skadene er en utrolig omfattende jobb. Det handler ikke bare om drenering og markforsterkning, sannsynligvis må avløpsledningene byttes ut. Et prosjekt vi ikke hadde regnet med å måtte påta oss allerede nå.

Synes veldig mye om huset og hadde planer for hvordan våre begge barn skulle vokse opp her.
Føles som at man gir opp drømmen, men samtidig må man tenke realistisk. Går rundt i huset og jo mer jeg går rundt her, desto mer kjenner jeg hvordan alt bare er skjevt og skakt i alle retninger.

Jeg vet ikke hvordan andre hadde gjort men får bare en dårlig magefølelse, selv om jeg gjerne hadde bodd her.
Om dere ikke føler dere motiverte for omfattende renoveringer er det kanskje best å begynne å lete nytt med en gang (om økonomien tillater). Da slipper dere å gå rundt og føle ubehag i et eventuelt synkende hus lenger enn nødvendig og kan nyte et nytt fint stabilt hus lenger 🙂 La det likevel ta tid så det blir bra. Man venner seg veldig fort til det nye huset når man først har funnet det rette 😊

mrsnhp mrsnhp skrev:
Om dere ikke føler dere fristet av omfattende renoveringer, er det kanskje best å begynne å lete etter noe nytt med en gang (om økonomien tillater det). Da slipper dere å gå rundt og føle ubehag i et potensielt synkende hus lenger enn nødvendig og kan nyte et nytt fint stabilt hus lengre 🙂 La det likevel ta tid så det blir bra. Man venner seg veldig fort til det nye huset når man først har funnet det rette 😊
Jo mer man titter, desto flere feil finner man.
Til tross for en ordentlig klump i magen, så er vi begge innstilt på å selge. Vi hadde regnet med renoveringer da huset jo er over 40 år gammelt og større renoveringer har ikke blitt gjort av tidligere eier, men hadde virkelig ikke forestilt meg å stå overfor renoveringer av denne omfanget. Kjøkken- og baderomsrenoveringer er én ting. Å bo i et synkende hus som står på sumpig og ustabil grunn er en helt annen sak. Vil nok selge huset så snart som mulig, jo større problemene blir, desto lavere verdi får jo huset. Personlig har jeg, fra den ene dagen til den andre, innstilt meg på å kunne selge huset innen det neste året (gjerne raskere enn det). Når vi kjøpte huset, så forsto man kanskje ikke hva et "gammelt" hus innebar. Og man hadde ikke riktig oversikt over hva man skulle tenke på. Men, man lærer så lenge man lever.

Blir nok å leie bolig til å begynne med. Jeg selv skulle gjerne bygge nytt allerede i morgen, men føles nok tryggere å selge huset og deretter flytte til en bolig man leier. Under leieperioden kan man planlegge langsiktig med tanke på fremtiden. Det var ikke min tanke for verken 5 eller 10 år siden, men det blir kanskje bra til slutt. Med tanke på at man vil ha et stabilt og sikkert hus som varer i mange år, føles det bedre å selge nå og leie mens man planlegger for fremtidens bygging (eller kjøp av fresere hus enn det vi har nå, og som ikke er bygd på en våt sump).

Vil jo egentlig bo i dette huset og la barna vokse opp her, men føles virkelig ikke bra. Og når jeg tenker etter, har vi hatt en del bekymringer gjennom årene. Forsøker å tenke positivt. Her vi bor er det høy etterspørsel etter boliger og husprisene har gått opp betraktelig til tross for den økonomiske situasjonen. Å selge blir forhåpentligvis ikke noe problem.

Tenker på en arbeidskollega som kjøpte et virkelig gammelt hus. Familien støtte på motgang etter motgang under renoveringsprosessen, noe som nesten resulterte i skilsmisse. Etter mange år ble huset og renoveringene ferdigstilt. Så det er klart mulig å overkomme problemer og utbedre, men til hvilken pris? Vil ikke at familien, eller økonomien skal kjøres i bunn. Det er jo likevel "bare et hus". Hva er viktigst, et synkende hus eller en lykkelig familie? En venninne av meg hadde også en husdrøm om å pusse opp en gammel tømring fra 1800-tallet, men det endte med at de var nødt til å rive huset og bygge nytt. De leide en leilighet i to-tre år under planleggings- og byggefasen.

This too shall pass. Intet ondt som ikke bringer godt med seg. Forsøker å tenke positivt.

• Liker
mrsnhp
  • Laddar…
Jo mer man ser, jo flere feil finner man. Til tross for en skikkelig klump i magen er vi begge innstilt på å selge. Vi hadde regnet med oppussinger siden huset jo er over 40 år gammelt og større renoveringer har ikke blitt gjort av tidligere eieren, men hadde virkelig ikke kunnet forestille meg å stå foran renoveringer av dette omfanget. Kjøkken- og baderomsrenoveringer er en ting. Å bo i et synkende hus som står på svampete og ustabil grunn er en helt annen sak. Vil nok selge huset så fort som mulig, jo større problemene blir, desto lavere verdi får jo huset. Personlig har jeg, fra den ene dagen til den andre, stilt om til å kunne selge huset innen det neste året (gjerne raskere enn det). Da vi kjøpte huset forstod vi kanskje ikke hva et "gammelt" hus innebar. Og vi hadde ikke helt kontroll på hva vi skulle tenke på. Men, man lærer så lenge man lever.

Blir nok å leie bolig til å begynne med. Jeg selv skulle gjerne bygget nytt allerede i morgen, men føles tryggere å selge huset og så flytte til en bolig man leier. Under leieperioden kan man planlegge langsiktig med tanke på fremtiden. Det var ikke min tanke for verken 5 eller 10 år siden, men det blir kanskje bra til slutt. Med tanke på at man vil ha et stabilt og sikkert hus som holder i mange år, så føles det bedre å selge nå og leie mens man planlegger for fremtidens bygge (eller kjøp av friskere hus enn det vi har nå, og som ikke er bygget på en våt svamp).

Vil egentlig bo i dette huset og la barna vokse opp her, men føles virkelig ikke bra. Og når jeg tenker etter har vi hatt en del bekymringer gjennom årene. Prøver å tenke positivt. Her hvor vi bor er det høy etterspørsel etter boliger og husprisene har gått opp betydelig til tross for den økonomiske situasjonen. Å selge lær forhåpentligvis ikke være noe problem.

Tenk på en arbeidskollega som kjøpte et skikkelig gammelt hus. Familien støtte på motgang etter motgang under oppussingsprosessen, noe som nesten resulterte i skilsmisse. Etter mange år ble huset og renoveringene ferdigstilt. Så visst går det å overkomme problemer og gjøre noe med dem, men til hvilken pris? Vil ikke at familien, eller økonomien skal kjøres i bunnen. Det er jo likevel "bare et hus". Hva er viktigst, et synkende hus eller en lykkelig familie? En venninne av meg hadde også en husdrøm om å pusse opp en gammel tømring fra 1800-tallet, det endte med at de måtte rive huset og bygge nytt. De leide en leilighet i to-tre år under planleggings- og byggefasen.

This too shall pass. Intet vondt som ikke fører noe godt med seg. Prøver å tenke positivt.
Kan jo absolutt være riktig å leie hvis dere har mistet lysten på å "pusle hjemme" og i tillegg vurderer å fullt ut bygge nytt. Men husk å regne med skatteeffekten av salget i budsjettet bare, for kjøper dere ikke nytt innen et år kan dere ikke utsette en eventuell gevinstskatt...

Kan jo absolutt være riktig å leie hvis dere har mistet lysten på å "pusle hjemme" og i tillegg vurderer å bygge helt nytt.
Men husk å ta med skatteffekten av salget i budsjettet bare, for kjøper dere ikke nytt innen ett år så kan dere ikke utsette eventuell gevinstskatt...
Takk for påminnelsen om skatten!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.