Hei!

Ny her!

Usikker på om jeg er i riktig kategori, men moderator får flytte innlegget ellers.

Vi kjøpte et hus for ca. 4 år siden.
Bygget 76.
En gang etter 76 bygde de forrige eierne til en (som de brukte det til) frisørsalong.
De forlenget altså garasjen ca. 4 meter (flatt tak).

Vi har nå brukt rommet som bod og ikke direkte "tenkt så mye" på rommet.

I vår var jeg oppe og sjekket litt på garasjetaket og konstaterte da en svakk på taket over tilbygget.
Sjekket så inne, og ja, selvsagt henger innertaket...

Skiftet i sommer taket på huset og benyttet også anledningen til å skifte panelen rundt garasjetaket.
Altså at jeg da kunne se takstolene.

Takstolene på garasjen er "ordentlig" bygget med pressede spikerplater.
Takstolene over tilbygget er utformet på samme måte, men med påspikrede bordplanker i stedet for spikerplater.
(Se bilde) de to stolene til høyre er garasjens original. Og de til venstre er tilbygget. Litt vanskelig å se kanskje, men zoom inn litt...
Mitt hode sier meg at stolene over tilbygget er mangelfullt bygget.

Grunnområdet rundt omkring er et lite surhull (gammel sjøbunn).

1,5-2,5 meter til fast bunn.

Dessverre tror jeg at de sparte inn på noe når de gravde ut for tilbygget, da tilbygget har sunket.
Tilbygget heller med ca. 1cm/m.

Visst går det å rette opp gulv og vegger, men vet jo ikke om det fortsetter å synke?

Hva sier dere?
Skulle det gå å dra dette til skjulte feil, eller får jeg skylde meg selv at jeg ikke la merke til det hele ved kjøpet?

Selgerne hadde besiktiget huset ved kjøpet, men står ingenting om dette, hva jeg husker.

Tanker og tips på løsninger?

God helg
 
  • Garasjetak med synlige takstoler; høyre original, venstre utbygg med påspikrede bord, verktøy og materialer ligger på taket.
  • Flatt garasjetak med konstruksjon under åpen for inspeksjon, utstyrt med isolasjon og verktøy liggende oppå. Omgitt av trær og nabohus.
  • Rødt hus med hvit panelutvidelse, flatt tak over extensionsområde. Stige og verktøy plassert nær garasjen. Grønn plen i forgrunnen.
S
Du trengte jo bare opp på taket for å konstatere svikten, dermed aldri en skjult feil.

tenk på OM du i det hele tatt må gjøre noe med det i stedet.
 
  • Liker
SvanteC
  • Laddar…
Jo klart, om det nå var en svacka der da (hvilket det burde vært) man vet jo aldri

Er jo ikke kjempegøy å rette opp taket inne og det så synker sammen enda mer og i verste fall raser inn til slutt
 
S
Rooth07 Rooth07 skrev:
Jo klart, om det nå var en svakke der da (noe det burde vært) man vet jo aldri

Er jo ikke dritgøy å rette opp taket inne og det så synker enda mer sammen og i verste fall raser inn til slutt
Mål og sett en markering eller skriv ned målet, mål igjen neste år, da får du se om det endrer seg noe.
 
Har jo sikkert litt med snømengder og annet å gjøre ‍♂️
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.