Det finnes en del konstruktive fordeler for min del ved å sette vinduer på litt lavere høyde enn hva som anbefales. Det vil si at fra gulvet til vinduets overkant er det 200 cm i stedet for 210 cm. Det samme gjelder innerdører. Fra et konstruksjonsperspektiv er det å foretrekke 20 dører i stedet for 21 som er dagens standard.

Rent matematisk er det kun 10 cm som skiller, men hvordan blir det i praksis, noen som vet? Fremfor alt hvordan blir det innvendig?

Øvrig info:
Innvendig takhøyde - 220 cm
Vinduene - 18x14 (180 cm x 140 cm (b x h))

Hva jeg kan forstå, vurderer du å ha lavere dører og lavere vindusplassering siden du har lav takhøyde og synes det ser rart ut med litt veggareal over vindu og dør? Jeg er ganske kort og ville ikke hatt noen problemer, men at dører er 210 cm som standard i dag skyldes nok at vi mennesker er lengre nå enn før. En 2 m person ville ikke likt å bo i et hus der alt er for lavt. Å måtte dukke hver gang man skal passere en dør kan være slitsomt, eller måtte bøye seg for å se om det er fint vær ute... Bare en slik ting som plassering av baderomsspeilet, overraskende mange har dem lavt plassert. Det er vel mer sannsynlig at man vil speile ansiktet enn brystkassen.

Jeg er 183cm og fruen er noe lavere, men jeg forstår veldig godt hva du mener!

Årsaken er at jeg må legge bjelkelag 220cm fra gulvet.
Konstruksjonen er i 20cm LECA.

Hvis jeg senker vinduet til 200cm, kan jeg plassere en LECA bjelke ovenfor og deretter kjøre med bjelkelaget.

Men kanskje finnes det andre måter??

Bjelkelaget er 20cm og det kanskje finnes noen spesielle bjelkesko som man kan feste i LECA bjelken?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.