Hei har en stue som er 5,36m x 3,6m (ca 19.3 m2) som jeg tenkte å senke litt,
Som tittelen sier skal det maks senkes 4.5cm. Det er betongvegger og betongtak rundt om.
Det eneste som skal inn i himlingen er noen 1w’s LED-lamper, kabler for høyttalere, pluss en tilførsel ut til balkong for infravarmere.
Så hvilke lekter bør jeg bruke? Skal kjøre på gipstak.
Avstand mellom lektene 30cc antar jeg, men hvilke som passer best i dette taket har jeg ingen anelse om.
Takk for svar!
MVH// engdahl
Som tittelen sier skal det maks senkes 4.5cm. Det er betongvegger og betongtak rundt om.
Det eneste som skal inn i himlingen er noen 1w’s LED-lamper, kabler for høyttalere, pluss en tilførsel ut til balkong for infravarmere.
Så hvilke lekter bør jeg bruke? Skal kjøre på gipstak.
Avstand mellom lektene 30cc antar jeg, men hvilke som passer best i dette taket har jeg ingen anelse om.
Takk for svar!
MVH// engdahl
Bruk denne stålprofilen og norgips plan gips hvis du vil ha et slett tak.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 innlegg
28x70 ellers om du kjører på tre. Dette pluss gips gir jo 41 mm...
okey, men jeg har kikket litt på stålprofilene, de virker bra, med tanke på at de kommer i 3,8m lengder og jeg skal jo ha 3,6m, så blir det nok ganske prisgunstig sammenlignet med tre da det alltid blir så mye spill.
Men da til kommende følge spørsmål.
Hvor kjøper man dem? baushaus, byggmax og lignende?
Så lurer jeg på hva man skal ha for mål for skruene. En på hver side per 60cm, er det nok?
Hvilke skruer / plugger er best egnet for disse profilene?
Men da til kommende følge spørsmål.
Hvor kjøper man dem? baushaus, byggmax og lignende?
Så lurer jeg på hva man skal ha for mål for skruene. En på hver side per 60cm, er det nok?
Hvilke skruer / plugger er best egnet for disse profilene?
Hattprofil kalles stålprofilen normalt og finnes på f.eks. Bauhaus, sikkert hos de andre byggvarehusene også, men i Länna har jeg selv kjøpt dem. Skal du følge boka, så sjekk ut f.eks. norgips hjemmeside og deres konstruksjonsløsninger. Der står det også prinsipper for hvordan man fester profilen i taket og anbefaling på skruer mm. Har du luksusen av å ha et plant betongtak, så går det virkelig raskt å sette slike profiler med en passende spikerpistol selv om det koster en del å leie.
Sist redigert:
kikka litt men ble mest fundersom, så fant jeg denne gamle innlegget som klargjorde alt.. nå vet jeg at det ikke trengs noe på langsidene, godt!
"
Jeg senket ca. 15 cm med stålprofiler, og sørget for å sette "hattprofilene" slik at alle skjøter havnet over en slik, på den måten ble det stabilt. Jeg satte dem altså etter de instruksjonene jeg fikk slik at kortsidene er skrudd i en hattprofil, mens langsidene bare er skrudd ca. hver 30. cm (hadde altså cc30 mellom hattprofilene). Det ble stabilt og bra, etter 15 måneder ser det fortsatt ut som det gjorde fra starten...
"
Men jeg har fortsatt et spørsmål, det sto ingenting på nettsiden om hvilken type skrue for innfesting i betong hva jeg kunne finne. Reglene blir jo 3600mm lange så vet ikke helt hvordan de blir lettest å sette opp dem.
Kanskje forborre alle hull, så feste den i begge ender for kunne gjøre markeringer i taket.
Noen som har et godt forslag?
"
Jeg senket ca. 15 cm med stålprofiler, og sørget for å sette "hattprofilene" slik at alle skjøter havnet over en slik, på den måten ble det stabilt. Jeg satte dem altså etter de instruksjonene jeg fikk slik at kortsidene er skrudd i en hattprofil, mens langsidene bare er skrudd ca. hver 30. cm (hadde altså cc30 mellom hattprofilene). Det ble stabilt og bra, etter 15 måneder ser det fortsatt ut som det gjorde fra starten...
"
Men jeg har fortsatt et spørsmål, det sto ingenting på nettsiden om hvilken type skrue for innfesting i betong hva jeg kunne finne. Reglene blir jo 3600mm lange så vet ikke helt hvordan de blir lettest å sette opp dem.
Kanskje forborre alle hull, så feste den i begge ender for kunne gjøre markeringer i taket.
Noen som har et godt forslag?
Sist redigert:
Klikk her for å svare