Hei,
Jeg trenger litt hjelp og ville sette pris på om dere kunne svare.
Jeg kommer til å bruke 20w/12v møbelspotter som er 2cm dype og bare trenger 5cm luftspalte.
Tenker å ha 6 stykker i et rom som er 11kvm.
Kommer til å regulere opp med 45x70 og med gips på 1,3cm, vet at det bare blir 5,8cm - 2cm = for liten luftspalte men har gjort tester og det blir ikke så varmt som dere tror etter 1cm over armaturen.

1. Uansett skal kanskje snu på lekten så det blir 70mm lavere, er det ok???
For det blir da 7+1,3cm lavere tak, for å senere kanskje være på den sikre siden når man vil bytte til sterkere spotter i fremtiden.
Jeg vil ikke krysse lektene dobbelt så det blir 45 ganger 2.

2. Skal man sette lektene helt inntil veggene eller er det som å legge gulv og ha litt mellomrom???

3. Jeg skal bruke brun plugg på 40mm og bore med et 8mm bor, stemmer det??
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53810198
Hvilke skruer skal jeg bruke som skal gå gjennom lekten og deretter inn i pluggen, om jeg nå skal ha 4,5cm eller 7cm høy lekt???

Takk så mye

90 henholdsvis 120 mm skrue. Bor ut bjelken så det drar i pluggen.

Som jeg ser det har du to valg. Enten senker du taket med 70 + 13 mm, dvs. snur på bjelkene. Eller så leter du frem spotter som ikke krever så mye fritt. Finnes 12V 20W som krever så lite som 20 mm.

Jo det er det jeg mener, jeg kommer til å ha 20w 12v fra hide a lite, som ikke krever så mye men kanskje man skal gjøre 70+13mm og kan bytte til sterkere spotter i fremtiden om det er nødvendig.
Ellers vil jeg jo ha 45+13mm.

Servicesnickarn, takk for info men om jeg nå skal ha 45mm regel + 40mm plugg, blir det da ikke maks 8,5cm skrue???
Ellers vil den jo stikke ut fra reglen.
Og hva mener du med å "Borre ut reglen så det drar i pluggen"???

Skal jeg bore med en 8mm bor rett gjennom reglen mener du???

Takk for raske svar jeg fikk av dere

Det er ikke like farlig om spottene sitter tett hvis det er betongtak. Det kan være for levetiden på selve lampen som blir for varm. Skal skru og plugg brukes, borer man litt lenger enn pluggen er lang og velger en litt lenger skrue slik at toppen på skruen går gjennom toppen på pluggen. Dvs 45 regel + 40 plugg + (minst 5 eller mer) gjør at skruen blir minst 90mm. Skruen antar jeg blir rundt 5-6 mm bred og det er et slikt hull du borer i regelen for det er jo tenkt at skruen skal sitte fast i taket og ikke i regelen. Om du borer 8mm trengs større skive for at skruehodet skal dra i treet.

Så jeg borer med 8mm i betongen for pluggen, og så tar jeg en 90mm lang 5-6mm skrue med en skive under skruehodet, stemmer det???

Takk

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.