Hei!

Taket skal senkes med hjelp av Gyproc SK70, primærer og sekundærer, ikke sikker på om dette bildet inneholder riktig produktnavn, men prinsippet ser ut til å stemme.

Var på Beijer og fikk alt med selgerens hjelp.
Rommet er en rektangel på 265 x 420 cm.
Selgeren ga meg 5 stk. primærer 3800 cm og 8 stk. sekundærer 3500 cm (hattprofiler) og sa, så nå har du minimalt svinn men likevel langt tilstrekkelig.

Gipsplatene vil være 120 cm brede, disse må vel festes med skruer med 40 cm intervall i Sekundærene?
420 / 8 = 52,5 cm, og det passer vel ikke?
Så jeg antar at jeg må skjøte disse til 40 i bredde.

Hver Sekundærs skjøt blir ca. 85 cm lange, er disse lange nok til å brukes hvis jeg trenger flere enn 8 i bredden?

Noen spørsmål:
- Skal jeg måle opp 40 -> 40 -> 40 -> 40 -> i Sekundærens bredde?
- Hvilken avstand skal jeg sette Primærene på i bredden?
- Skal Primærene eller Sekundærene gå langs rommets lang- eller kortside?
- Skal Primærene først festes i SK70 med montasjeskrue (skal disse skruene forresten sitte nedenfra eller ovenfra og med en eller to skruer i hvert feste?) og så avlaster man den med hullbånd?
- Hvor mange hullbånd kan det trenges per regel i dette rommet og hvordan fester jeg dette i Primæren, med to montasjeskruer på skinnen og to festespiker i taket per hullbånd? Eller er det litt overkill?
- Må jeg borre noe for å få inn montasjeskruene i primæren eller klarer disse å bore seg gjennom selv?

Mange spørsmål jeg vet :) Hadde vært ekstremt takknemlig for svar på iallfall et par av disse :)

Mvh
Jesper

• Illustrasjon som viser takstruktur med primære og sekundære støtter, og bandstål. Primær c 1200, Sekundær c 400 og Bandstål c 1200 er merket.
Hei og velkommen til forumet.
Jeg skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan fra paddan.

Først vil jeg si at Beijers har gjort en feil når det gjelder ditt materiale. De har tenkt seg å sette gipsen på lengden i rommet. Noe jeg synes er feil, for hvis du setter den i den andre retningen, kan du bruke 2,7 m gips og slippe å skjøte dem på lengden. Nok om dette. Slik har de tenkt at du skal gjøre.

1. Primærene har de tenkt at du skal sette på den kortere lengden 2,65m lange. Du fester den første i veggen, deretter setter du resten med 1,2m senter til senter. Den siste setter du fast i veggen, akkurat som den første. Det holder med et båndstål på midten, med 2 skruer.

2. Sekundærene fester du først mot veggen på lengden i rommet 4,2m. Neste setter du 40cm til senter målt fra veggen, deretter fester du resten c/c 40. Den siste setter du mot veggen. 2 skruer i hver hattprofil mot primærregelen, du skrur nedenfra med selvborende skruer.

Hei, takk så mye!

Tegnet opp et lite bilde om hvordan jeg tror du mente.

Siden du ville ha primærene med 120 cm mellom, men da hadde bare rommet fått plass til tre stykker, så jeg reduserte til 105.
Tegningen er ikke helt i skala, og det blir 3,5 gipsplater per lag, ikke tre som på bildet.

Men da måtte jeg vel skjøte gipsen på langsiden i stedet?

Hvordan setter jeg båndstålet? Skal det festes i selve primæren, eller drar man det rundt og fester det bare Plan for gipsinstallasjon med primære (blå) og sekundære (grønne) bjelker, gips-skjøter (stiplet) og SK70-skinne (rød). Dimensjoner: 105x40 cm. opp i taket?
Holder det virkelig med bare ett båndstål på midten? Føles som jeg ville hatt to stykker per primær.

Kanskje litt overkurs, men jeg har brukt disse med godt resultat mellom primær og sekundær. Klipsene kommer fra Lindab, og man kan med enkelhet bare klemme sammen primær og sekundær helt uten skruing - Nok til at jeg pleier å trekke en skrue i primæren uansett.
Markerer man ut CC på primærene før montering og setter dit et klips, så bare smetter man inn sekundærene der de skal være. Enkelt!

Metallklips for å feste primær- og sekundærstrukturer uten skruer, med et enkelt klikk, fra Lindab. Skruene kan også brukes for ekstra stabilitet.
Flere båndstål skader ikke, og to per primær gjør det bare mer stabilt - Båndstålet trekker du bare rundt primæren og skrur fast. Fest i taket på passende måte.

Sist redigert:
Den så fin ut!
Enkelt får det gjerne være, jo Lindab anbefaler at hver femte clips erstattes med skruer så det er jo ikke feil å sette en skrue i hver.
Takk for infoen om bandstålet!

Enda et spørsmål..

Sekundærene er bare 350 cm lange, men rommet er 420 cm.
Hvordan skjøter man Sekundærene?

Vent nå er jeg litt uvanlig treg, Sekundærene skal jo såklart skrus (eller Lindab-Clippes) i hver Primær.
Ja se, man lærer seg :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.