Hei!
Rett meg hvis det er feil forum!
Etter x antall forsøk og fortsatt intet resultat tenker jeg at man kanskje bør høre seg for. Skal senke taket på kjøkkenet samt en del av stuen. Taket er i betong, sikkert 50+ år og med andre ord sk** hardt. Testet å bore og plugge, det gikk sånn passe siden jeg ikke kommer like langt inn i betongen som jeg skulle ønske. Leide en Boltepistol på Cramo, krutt og med 62mm spiker. Problemet er at spikerslaget som skal reises (28x70) enten sprekker eller så går ikke bolten helt inn. Ender med 4-6mm av bolten igjen og kan umulig slå den inn. Hvis ikke det skjer, så løsner en del av betongen, alternativt så bøyes spikeren.. Vet ikke om jeg bør teste med 45x45 lekter i stedet? Tar gjerne imot alle tips dere har! :)

Verdt å nevne er at det ligger 10mm skiver mellom betong og spikerslag, men det skal så vidt jeg vet ikke påvirke noe?

Spikerplugger eller ekspanderspiker

S Stressad skrev:
Leide en boltepistol på Cramo, krutt og med 62mm spiker. Problemet er at glespanelen som skal reglas opp (28x70) enten sprekker eller så går ikke bolten helt inn. Ender med 4-6mm av bolten igjen og kan umulig slå den inn. Hvis ikke det skjer, så løsner en del av betongen, alternativt så bøyer spiker seg.. Vet ikke om jeg bør teste med 45x45 lekter istedenfor? Tar gjerne imot alle tips dere har! :)

Verdt å nevne er at det ligger 10mm skiver mellom betong og gles, men det skal så vidt jeg vet ikke påvirke noe?
(Forutsetter at det var en Hilti DX 460 du leide)

Ideen med å skyte opp glesen er selvfølgelig bra, men det er flere ting som gjør at du ikke har fått det til å fungere! Dessverre skulle kanskje Cramo-selgeren ikke ha anbefalt den løsningen med mindre personen forklarte veldig nøye.
Først og fremst er spikeren for lang til formålet. Man skal bruke innfesting materiale+20mm når det kommer til betong. Spikeren finnes i x2 og x7 varianter - altså skulle en 47mm spiker vært brukt her. Uansett når man skyter med boltepistol må man ”kalibrere” med 2-3-4..-8 skudd til man finner riktig. Dels hvilket krutt man skal bruke (grønt, gult, rødt eller svart) i dette tilfellet fikk du sikkert med deg røde kruttbånd hjem hvilket kan være for kraftig. Best å begynne med grønt og jobbe seg oppover. Deretter når man har funnet riktig krutt (spikeren fester i underlaget uten å sprekke treet men kanskje går litt for langt inn eller ikke langt nok inn) så stiller man inn pistolen med justeringsskruen på siden. Den går i 0,5-trinn opp eller ned. Når dette er gjort vet man hvordan man skal skyte for best resultat! Deretter regner man med ca. 80% treffsikkerhet altså 2 skudd av 10 vil sannsynligvis ikke sitte, så ha det med i kostnadsberegningen. Det er også veldig risikabelt å skyte i sprukket betong (undersiden av bjelkelag) Generelt siden det er der som de større steinene i betongen har samlet seg ved støping. Når en spiker treffer en stein i betongen er det lett at den ”glir med” i stedet for å sprekke stenen og det er da spikeren bøyer seg.
Til slutt vil det ALDRI fungere å skyte om du har skiver mellom gles og betong. Det må være helt stumt for at det skal fungere optimalt.

Konklusjon: Bruk spikerplugg. Lei en skikkelig boremaskin og gode bor fra Cramo i stedet, så kommer du deg gjennom både steiner og armeringsjern uten problemer.

Jeg har gleset i betongtak ifølge følgende metode.

1. Forbor hull i glesen
2. Press glesen opp i taket
3. Bor hull i betong
4. Ned med glesen
5. Plugge hullene
6. Opp med glesen
7. Skru fast glesen

Sykt slitsomt og tidkrevende, men glesen sitter bra.

Når jeg gleset leiligheten min jeg hadde for mange år siden, brukte jeg spikerplugg.

1. Forbor glesen så man slipper den boringen, det er slitsomt nok å holde glesen med en hånd og slagboret med den andre.
2. Hold opp glesen og bor et sted i midten.
3. Slå i spikerpluggen.
4. Borr og spikre i øvrige spikerplugger i glesen.

I ettertid har jeg lest et sted at man ikke skal bruke plastplugger på grunn av risikoen for at taket kan falle ned ved brann, så jeg hadde nok brukt ekspanderhylser om jeg skulle gjort jobben om igjen i dag.

Vet ikke om dette hjelper deg, men kanskje noen fremtidige hobbyfiksere.

Akkurat lagt ca 25m2 tak i betong. Betong fra 1967, så ikke spesielt myk ...

For mitt prosjekt var byggehøyden i fokus og senkingen av taket i minste mulige grad for å få plass til spotter.
Tot. 60mm med gips ble sluttresultatet.

Løsningen muliggjorde samtidig enkel trekking av elektrisitet.

Oppskrift:
Regulert ca cc 60 med 22x90 panel. Spikerplugg som innfesting ca cc 50 (Essve Spikerplugg Forsenket hode 5/25/47).
Opp med planken og så borre rett igjennom treverket med borhammeren (5mm bor).
Sett i Spikerplugg og bank den på plass. Ev. skru den fast hvis det trøbler.

Sekundærregel Norgips S25/85 innfesting i regulene med montasjeskrue (Essve Montasjeskrue 4,2x19). 6 stk. skruer per treregel, 3 stk. skruer per side. Trykk litt med skrutrekkeren bare, platen er tynn.
Disse ble montert cc 30.

Gipsen skrudde jeg med Essve Gipsskrue 3,5x25. Kjørte cc 15, noe som nok er litt for mange skruer, men taket sitter i hvert fall fast.

Kan samtidig tipse om Tesa Dust Shield. I det settet følger det med 4 justerbare aluminiumsstøtter - perfekt for å holde oppe regulene mens de festes.

Se bilder for referanse på skruer og resultat.

• Renovering av tak i betongrom med stålrammer, gipsplater på arbeidsbord, verktøy og materialer på gulvet.
  • Tak med nyinstallert gips med hull for spotlights og ledninger hengende, omringet av verktøy og utstyr i et uferdig rom.
  • Bilde av tre plastbokser med forskjellige typer Essve-skruer: gipsskrue, montasjeskrue og spikplugg. De står på et bord i et verksted.
Sist redigert:
  • Liker
maah
  • Laddar…
N norl1ng skrev:
Vet ikke om dette hjelper deg men kanskje noen fremtidige hjemmefiksere.

Akkurat lagt ca 25m2 tak i betong. Betong fra 1967 så ikke spesielt myk...

For mitt prosjekt var byggehøyden i fokus og senkning av taket i minste mulige grad for å få plass til spotter.
Tot. 60mm med gips ble sluttresultatet.

Løsningen muliggjorde samtidig enkel kabelføring.

Oppskrift:
Reglet ca cc 60 med 22x90 panel. Spikerplugg som innfesting ca cc 50 (Essve Spikerplugg Forsenket hode 5/25/47).
Opp med bordet og bor rett gjennom treet med borhammeren (5mm bor).
Sett i Spikerplugg og slå den inn. Evt. skru hvis det blir vanskelig.

Sekundærregel Norgips S25/85 festet i reglene med montasjeskrue (Essve Montasjeskrue 4,2x19). 6 stk skruer per treregel, 3 stk skruer per side). Trykk litt med skrumaskinen bare, platen er tynn.
Disse ble montert cc 30.

Gipsen skrudde jeg med Essve Gipsskrue 3,5x25. Kjørte cc 15 som er litt mange skruer, men taket sitter i det minste igjen.

Kan passe på å tipse om Tesa Dust Shield. I det kitet går 4 justerbare aluminiumstøtter - perfekt for å holde opp reglene mens de festes.

Se bilder for referanse på skruer og resultat.
Hva kostet denne løsningen? Da tenker jeg allt fra regler til elektrisk til ferdig overflate.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.