Skal renovere badet og en del av det blir å senke taket og felle inn spoter. Badet er relativt lite, 230x140. Tanken er at jeg limer og proppes primærreglar (https://www.bauhaus.se/norgips-primarregel-45) rundt rommet i veggene (en betongvegg og tre lettbetongvegger) og deretter sekundærreglar (https://www.bauhaus.se/norgips-sekundarregel-45-85) på tvers cc45. Nå til spørsmålet; fester man sekundærreglen nedenfra med selvborende skruer? Blir skruehodene et problem når det skal gipses? Eller skrur man fast sekundærreglen i overkant i den lille "flensen" som stikker ut?

Kom gjerne med forslag ellers! Takk på forhånd!

Du skal altså skru sekundærprofilene i det gamle taket om jeg har forstått det riktig. Da kan du gjøre som du har skrevet, bortsett fra at du ikke skal ha primærprofiler som ramme, men vanlig skinne. Primærprofilen brukes som "bjelke" hvis sekundærprofilene henger fritt.

Vel, jeg hadde tenkt å senke taket noen cm slik at elektrikerne kan legge rør der, derfor tenkte jeg å feste en ramme i veggene og legge sekundærbjelkene i rammen, altså kommer de bare festes i rammen, legger ved et bilde av hvordan jeg tenkte...men jeg tenker at jeg ikke kan skru dem nedenfra da gipsplatene vil komme til å ligge på skruehodene som fester sammen sekundærbjelkene.

• Tegning av sekundærlekter-festet ramme i tak for nedsenking, med plass til å trekke elektriske rør, vist fra hjørneperspektiv.
Z Zingow skrev:
Nja, jeg hadde tenkt å senke taket noen cm for at el skal kunne trekke slange der, derfor tenkte jeg å proppa en ramme i veggene og legge sekundærreglene i rammen, altså vil de bare festes i rammen, vedlegger et bilde av hvordan jeg tenkte...men jeg tenker at jeg ikke kan skru de nedenfra da gipsen vil ride på skruehodene som fester sammen sekundærreglene
Z Zingow skrev:
Nja, jeg hadde tenkt å senke taket noen cm for at el skal kunne trekke slange der, derfor tenkte jeg å proppa en ramme i veggene og legge sekundærreglene i rammen, altså vil de bare festes i rammen, vedlegger et bilde av hvordan jeg tenkte...men jeg tenker at jeg ikke kan skru de nedenfra da gipsen vil ride på skruehodene som fester sammen sekundærreglene
Sett en 70 skinne rundt om. 25 mm sekundærer i stedet for 45 mm og en primær på midten som forankres i taket på ett eller to steder. Skruehodet som du funderer over kan du ta en 13 mm plateskrue med tynn skalle.

Rrekker med 50 skena om du ikke har altfor dype spots, det pluss 25 hattar da har du en dybde på ca 60mm max for spots, plass for flexslang samt bygger ned minimalt(y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.