5.095 lest ·
11 svar
5k lest
11 svar
Senke tak før eller etter oppbygging av vegg
Har en liten fundering hvordan jeg skal gå frem
kommer til å senke ned innertaket mitt for å kunne legge inn strøm og gjemme det, og også for spotter/lamper.
Så skal det området deles opp i 3 rom. Så blir 2 vegger + en liten "gang" som bygges opp så.
hva er best/smidigst?
Senke ned hele taket først eller sette opp rommene og så senke etter det?
Vi vil også ha et slett tak og det blir vel en slags gips.
Bruker man cc30 i tak for at det ikke skal svikte eller fungerer 60 med?
Det vil sannsynligvis bli 90 gips, så antar at 30 blir best uansett?
kommer til å senke ned innertaket mitt for å kunne legge inn strøm og gjemme det, og også for spotter/lamper.
Så skal det området deles opp i 3 rom. Så blir 2 vegger + en liten "gang" som bygges opp så.
hva er best/smidigst?
Senke ned hele taket først eller sette opp rommene og så senke etter det?
Vi vil også ha et slett tak og det blir vel en slags gips.
Bruker man cc30 i tak for at det ikke skal svikte eller fungerer 60 med?
Det vil sannsynligvis bli 90 gips, så antar at 30 blir best uansett?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvis det er vanlige rom du snakker om, bør innvendige vegger settes opp før himlingen. Ellers får du dels vegger som ikke er stabile, dels en betydelig overhøring (lydspill) mellom rommene.
Ja, de er innervegger til vanlige rom.
Okei, men da bør jeg kjøre på vegg først og tak deretter i hvert rom.
spotter setter man de i koblingsbokser eller trekkes det fram kabel i rør og spottene har en egen "boks"
tenkte så jeg vet hvor mye man skal senke for å få plass til alt. Tenkte i første omgang 45x45 lekter i taket.
Og på veggene 45x45 + osb og gips på 12mm på hver side. Og så sette 45x75 ved døråpningene for å få en rett vegg.
Okei, men da bør jeg kjøre på vegg først og tak deretter i hvert rom.
spotter setter man de i koblingsbokser eller trekkes det fram kabel i rør og spottene har en egen "boks"
tenkte så jeg vet hvor mye man skal senke for å få plass til alt. Tenkte i første omgang 45x45 lekter i taket.
Og på veggene 45x45 + osb og gips på 12mm på hver side. Og så sette 45x75 ved døråpningene for å få en rett vegg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Dine spørsmål om spottene hører nok hjemme på elspørsmål, der får du bedre svar. Antageligvis varierer monteringsmåten avhengig av effekt og spenning (sterk/svak). Den nødvendige avstanden mellom undertak og vanlig tak er jo viktig å få kontroll på.
En innervegg trenger ikke være kraftigere enn 45 mm dype stokker samt OSB og gips på begge sider. Problemet er at mye 45x45 treverk som selges er av dårlig kvalitet, med mange kvister og ofte skjevt. Kan du ikke få tak i treverk med god kvalitet eller mangler tilgang til en sag for å kløyve ned kraftigere dimensjoner, så er det mange ganger bedre å gå opp i tykkelse. Selv ville jeg aldri valgt en mindre dimensjon enn 45x70 mm. En god metode for noen som er uerfarne er å bruke stålstendere som over- og underligger og trestendere som stående lett spent inn i stålstenderne.
En innervegg trenger ikke være kraftigere enn 45 mm dype stokker samt OSB og gips på begge sider. Problemet er at mye 45x45 treverk som selges er av dårlig kvalitet, med mange kvister og ofte skjevt. Kan du ikke få tak i treverk med god kvalitet eller mangler tilgang til en sag for å kløyve ned kraftigere dimensjoner, så er det mange ganger bedre å gå opp i tykkelse. Selv ville jeg aldri valgt en mindre dimensjon enn 45x70 mm. En god metode for noen som er uerfarne er å bruke stålstendere som over- og underligger og trestendere som stående lett spent inn i stålstenderne.
Har du en liten fundering.J justusandersson skrev:Dine spørsmål om spottene hører nok hjemme på elektrotekniske spørsmål, der får du bedre svar. Gjetningsvis varierer monteringsmetoden avhengig av effekt og spenning (sterk/svak). Den nødvendige avstanden mellom undertak og vanlig tak er jo viktig å få kontroll på.
En innervegg trenger ikke være kraftigere enn 45 mm dype lekter samt OSB og gips på begge sider. Problemet er at mye 45x45 virke som selges er av dårlig kvalitet, med mange kvist og ofte vridd. Kan du ikke få tak i virke med god kvalitet eller mangler tilgang til en sag for å klyve ned kraftigere dimensjoner, så er det mange ganger bedre å gå opp i tykkelse. Selv ville jeg aldri valgt en mindre dimensjon enn 45x70 mm. En bra metode for noen som er uerfaren er å bruke metallstendere som over- og underliggere og trestendere som stående lett innspent i metallstenderne.
Der veggen skal opp er mellom 2 vinduer og har plass for 24+45+24 omtrent.
Om du bruker 45x70 lekter, setter du dem med 70 langs veggen da for å få en smalere vegg?
For vil få det vanskelig å ha 45x70 lekter med 70 som tykkelsen
Håper du forstår =)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes jo en del varanter med annet platematerial. Litt avhengig av hvilken type overflatemateriale (farge, tapeter etc) du vil bruke. Ellers må du sette 45x70 på feil vei.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er faktisk enklere med stålskenor når det gjelder å få gulv- og takskenorna helt i liv.
Angående lekttykkelse i taket så er det spottene som styrer. De har jo en egen høyde, og så skal det være luft over og rundt for å ta hånd om varmen.M Mlindahl skrev:Yes de er innervegger til vanlige rom.
Okei men da bør jeg kjøre på vegg først og tak siden i respektive rom.
spotter setter man de i koblingsbokser eller drar man fram kabel i rør og spottene har en egen ”boks”
tenkte så jeg vet hvor mye man skal senke for å få plass med alt. Tenkte i første omgang 45x45 lekter i taket.
Og på veggene 45x45 + osb og gips på 12mm på hver side. Og så sette 45x75 ved døråpningene for å få en rett vegg
Du bør ha cc30 mellom lektene, forskyve skjøtene, skru tett.
Veggene ble stålskinner i tak og gulv med 45x70 lekter på cc30 for å få det skikkelig stabilt. Snart ferdig med dem.
Tak har jeg tanker om å legge 45x45 langsgående i taket og lodde det inn og så glespanel 28x70, og som du sa Sir Duke, sette dem på cc30 for å få et så jevnt tak som mulig.
Tak har jeg tanker om å legge 45x45 langsgående i taket og lodde det inn og så glespanel 28x70, og som du sa Sir Duke, sette dem på cc30 for å få et så jevnt tak som mulig.
Angående spotter så finnes Malmbergs Md-99 som kan monteres i apparatboks..
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-downlight-md-99-led-5w-vit500ma-ip44
https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-downlight-md-99-led-5w-vit500ma-ip44
Klikk her for å svare