Vi har til hensikt å senke innertaket fra 295 til 260 cm. Årsaken er at vi vil ha et rett tak i et over hundre år gammelt hus. Vi tenker også å montere inn spotter.
Hva skal vi velge? Stålregler eller trestolper? Hvordan gjør vi det best?

Hei, det kommer jo helt an på hva slags himling dere vil ha. Nedhengt tak med skinner og himlingsplater er jo enklest. Så trenger dere jo ikke å senke så mye for å jevne ut og sette spotter, da holder det jo med 120+takgips.

E EI30-SaC skrev:
Hei, avhenger jo helt og holdent av hva for innertak dere vil ha. Nedpendlet tak med skinner og undertaksskiver er jo enklest. Så trenger dere jo ikke senke så mye for å jevne ut og sette spotter, da holder det jo med 120+takgips.
Synes det virker komplisert med stålprofiler. Vi vil gjerne feste takpanelet i glespanel.
Kan man kombinere disse?

1. Senk takhøyden så lite som mulig med lekter eller 45mm lekter som dere kiler i vater. 2. Respekter husets stil, ikke bruk gips. 3. Spotter er ufint i et 100 år gammelt hus, kanskje ok i gang eller baderom sier Stilpolisen ;)

• Liker
Kalle_N og 2 andre
  • Laddar…
Mikael_L
Jeg må si at jeg også reagerer både på den ganske dramatiske taksenkningen og puttene i et gammelt hus. :thinking: :rolleyes: , og puttene som dessuten har blitt ganske umoderne nå ... :sweat:

Jeg antar at du vil ha et helt plant tak? Typ gips jevn sparklet. Jeg er kanskje ikke riktig person å spørre om råd da, for jeg mislyktes kapitalt med dette i garasjen, alle kortfuger har sprukket opp.
Jeg ble så lei av alt det der, både jobben med strimler, sparkling, maling, som likevel ble dårlig senere, så alle tak i huset ble Forestia? takplater (altså typ huntonit, men 60x120).

Men ellers går mine tanker slik, det mest slitsomme er å få gipsfugene til ikke å sprekke opp.
Og metallregler beveger seg minst, og vurder platbånd for gips som støtte bak alle gipsfuger.
Bruker du trestendere må du i stedet kortle overalt der fuger blir.
Har du ikke materiale bak som du skrur platen i, absolutt overalt der det finnes en gipsfuge, så vil du ubønnhørlig få en sprekk senere.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jeg antar at du vil ha et helt flatt tak? type gips slettsparklet. Jeg er kanskje ikke rett person å spørre om råd da, for jeg mislyktes fullstendig med dette i garasjen, alle kort-skjøter har sprukket opp.
Jeg ble så lei av alt det der, både jobben med remser, sparkling, maling, som uansett ble dårlig, så alle tak i huset fikk bli Forestia? takplater (altså type huntonit, men 60x120).
Helt flatt tak vil vi ikke ha. Vi tenker å satse på takplater eller takpanel i MDF.
Hva skal vi velge for belysning i stedet for spotter?

• Liker
Korpe
  • Laddar…
Mikael_L
Immobil Immobil skrev:
Hva skal vi velge for belysning i stedet for spotter?
Det dere liker, selv om det tilfeldigvis er spotter. ;)

Men ellers avhenger det vel av rommet, hva formålet er med belysningen og preferanser.
En hengende lampeskjerm med stoff er kanskje ikke førstevalget på badet for de fleste.
(Derimot har det vært litt mote med lysekrone på badet en stund nå :))

Selv bygde jeg helt uten en eneste spot og var stolt over det (men ikke helt, det var to i viftehetten, men de gadd jeg ikke å fjerne og prøve å sveise igjen hullene, så de fikk bli der).
Når trappen, gangen i OV og badet i OV ble ferdig, fikk barna bestemme ganske mye (typ deres bad, deres gang), og da ville datteren absolutt ha spotter, så nå er det spotlights i trappen, i gangen oppe og badet oppe. Så er det også en speilbel på badet.

Ellers har vi plafonder i litt ulike utførelser på 4 soverom, 1 på kjøkkenet.
Lysrør på kjøkkenet (rengjøringsbel) og i vaskerom.
En porselensglob i taket på badet nede (men IKEAs variant, med stålbørstet metallring rundt sokkelen).
En hengende, veldig gammel armatur i art-deco-stil i stuen, en slags porselensglob i gangen, men med klart glass og åpen glob (mer som en opp-ned blomsterpotte typ).
En veldig gammel "stang med 4 GU-10 spotter" i sidegangen, den henger bare der til vi kommer på hva som skal være der, har hittil tatt 10 år, blir nok minst 10 år til ...
En hengende armatur over kjøkkenbordet, med 2 lampeskjermer litt lik en skomakerlampe som sitter på en stang.

Jeg har kanskje glemt noe.
Jeg er ikke helt fornøyd med alt, noe vil jeg bytte, noe angrer jeg på og det er vanskelig å bytte (tja, det er vel lysrørene i kjøkkentaket det).

Enklest mulig måte å få et tak i vater er å skruv reglar i taket med "karmskruv" (vet ikke hva den kalles i Sverige, men helt enkelt en skrue med gjenge ved hodet som holder fast reglen så man kan justere "høyden" på reglen)

Så bruker man linjelaser og måler fra laserlinjen opp til reglen og sørger for at alle målene er like, slå så kiler under reglene så blir alt stabilt og bra!

• Liker
Uppner og 2 andre
  • Laddar…
@Immobil hvordan gikk det med takprosjektet ditt? Jeg står overfor noe lignende på kjøkkenet og kan ikke bestemme meg for hvordan jeg skal gjøre det.

Vi bestemte oss for et nedfelt tak uten spotter. Tok inn tilbud fra et par firmaer. Prisforskjellen var gigantisk!

• Liker
Dublin
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.