Hei. Jeg tenkte å senke taket med 45mm lekter og sette opp nye takgips. Ha LED-lamper. Som er 2W.

Det er et toetasjes hus med flere leiligheter etter hverandre.
Taket er betongplate, og jeg må skru opp ca. 70/80mm skrue/plugg.

45 for list og resterende 25mm inn i betongtaket.

Jeg er redd for at det kan være elektriske rør og avløp.
Så hva er min grense for å skru opp i betongtaket?

Dere som har erfaring med dette eller har kunnskap, hadde vært fint om dere kunne dele med dere.

Er taket "naket" nå? Har du bilder? Da er det lettere å svare på hvilken dybde ev. installasjoner ligger på.

Også plantegninger av leiligheten ovenfor hjelper, da kan man trolig utelukke f.eks. vann og avløp.

Spontant ville jeg si at du har for korte Expanderspik. Man kan aldri eliminere risikoen for å treffe el- eller vannrør, men risikoen er liten. Ønsker du å minimere antall festepunkter, setter du glespanel 22x70 eller 28x70 med CC 1200mm og deretter andre veien (som du da skrur i det første laget) med CC 300mm. Det går raskere og gjerne bruk 28x70 om du kan. Med denne metoden reduseres antall innfestinger i betongen. Så en ting til, 2W spottlys er i minste laget, hva slags rom er det?

C C.Lundin skrev:
Är taket "naket" nu? Har du bilder? Då är det lättare att svara på vilket djup ev. installationer ligger på.

Även planritningar på lägenheten ovan hjälper till, då kan man troligtvis utesluta t.ex. vatten och avlopp.
Hej nu har tagit lite bilder på taket och även bild inuti in i dosa för taklampa. Ritningar får jag vänta tills 3 januari då jag får dem, senast få dem.
Men vatten ledningar går igenom väggen där det är gips vidare till ovan lägenheten.

Det som bekymrar mig mest är avloppet och elen.

Hej. Just nu är det

• Tak med lyse vegger, ledninger usynlige. Vegg har lilla blomstermønster tapet og uferdig gips. Naturlig lys fra vindu.
  • Tak og vegg under renovering, med en stige foran en dør omgitt av mønstret tapet og et hull i taket der en taklampe skal installeres.
  • Innsiden av en takboks med elektriske ledninger og en tommestokk for måling.
Det er minst 50 mm til noe du kan skade. Til avløpene er det trolig det dobbelte.
Men som Johan var inne på er det litt lite å feste 25 mm.

• Liker
Johan456
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Spontant ville jeg si at du har for korte Expanderspik. Man kan aldri eliminere risikoen for å treffe el- eller vannrør, men risikoen er liten. Vil du minimere antall festepunkter, bruker du glespanel 22x70 eller 28x70 med CC 1200mm og så i den andre retningen (som du da skrur i det første laget) med CC 300mm. Det går raskere og velg gjerne 28x70 hvis du kan. Med denne metoden reduseres antall innfestinger i betongen. Så en ting til, 2W spott er i minste laget, hva er det for et rom?
Takk for informasjonen. Kanskje man skal bruke den metoden med glespanel.
Men hvilke expanderspik kan man bruke for 28/70? /størrelse?

Det finnes litt forskjellige ledspotter jeg ser på nå.
Vil muligens være mellom 3-6w. Har funnet noen på www.Vare44.se
De har forskjellig tykkelse som varierer. Så jeg vil tilpasse det som passer best. Men rundt 37mm kan nok fungere.

Men her har jeg laget en liten skisse som du mente. Hvis jeg forsto riktig så mener du vel så.

1. Bruker glespanel 28/70 med 1200cc
2. Bruker 22/70 andre veien
3. Eller så legger jeg 45x45 regel på glespanel. Men da vil taket senkes litt mer enn det vanlige
28+45+13 takgips. 86mm.

• Håndtegnet skisse viser en bygningsstruktur med glespanel 28/70 og avstand 1200 cc, samt markeringer for 22/70 og instruksjoner i pilform.
C C.Lundin skrev:
Det er minst 50 mm til noe du kan skade. Til avløpene er det trolig det dobbelte.
C C.Lundin skrev:
Testet i dag med en kabelsøker koblet til i takboksen og fulgte kabelen langs med taket, da var det på en dybde 18-20 cm og det var litt ulike dybder på lengden. Vet ikke om man skal tro på det målet.
Men når jeg bruker den for å søke kabler i jorden pleier den å treffe rett så trolig så kan det stemme.
Men får kanskje avvente til tegninger.

Y Yunus180701 skrev:
Testet i dag med en kabelsøker koblet inn i takboksen og fulgte kabelen langs taket, da var det på en dybde 18-20cm og det var litt forskjellig dybde i lengden. Vet ikke om man skal stole på det målet.
Men når jeg bruker den for å søke kabler i bakken pleier den å treffe rett, så trolig kan det stemme.
Men må kanskje vente på tegningene.
Høyst usannsynlig. Trolig er bjelkelaget mellom 220-250 mm tykt, og at elinstallasjonen skulle ligge rett under overkant av armeringen er ikke i det hele tatt trolig. Det er filigran som ligger, og da kan jeg nesten garantere at slangene er trukket på denne, hvilket blir på omtrent 60 mm dybde.

• Liker
Karl P
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Høyst usannsynlig. Trolig er bjelkelaget mellom 220-250 mm tykt og at elinstallasjonen skulle ligge rett under overkant armering er ikke i det hele tatt sannsynlig. Det er filigran som ligger og da kan jeg nesten garantere at slangene er trukket på denne, hvilket blir på omtrent 60 mm dybde.
Ja, akkurat så tenker jeg også, men jeg mente kabelsøker viste 190mm skriv før 19cm.

Y Yunus180701 skrev:
Takk for informasjonen. Kanskje man skal bruke den metoden med spredt panel.
Men hvilke ekspanderspik kan man bruke for 28/70? /størrelse?

Det finnes litt forskjellige LED-spotter jeg ser på akkurat nå.
Kommer eventuelt være mellom 3-6w. Har funnet noen på www.Vare44.se
De har forskjellige tykkelser som varierer. Så jeg vil tilpasse det som passer best. Men rundt 37mm kan nok funke.

Men her har jeg laget en liten skisse som du mente. Hvis jeg forsto riktig så mener du vel slik.

1. Bruker spredt panel 28/70 med 1200cc
2. Bruker 22/70 andre vei
3. Eller så legger jeg 45x45 regel på spredt panel. Men da vil taket synke litt mer enn det vanlige
28+45+13 takgips. 86mm.
Hm, akkurat når det gjelder lengden så tør jeg ikke si hva bransjen sier, spiker skal normalt være 2,5 ganger lengden på det du fester inn. F.eks. en 45-regel ville trengt 45x2,5=112mm lange spiker. Men en annen ekspanderspik i betong sitter hardere enn en spiker i tre. Kjører du 28x70 så kjøp minst 60mm lange, helst 70mm. Dessuten gjerne 8mm. Så 8x60 eller 8x70.

Skissen din ser ok ut. Skalaene stemmer dog ikke, men det vet du. Første nedre spredte panel setter du i tak veggvinkelen på kortsiden, så CC1200 hele veien bort og avslutter med en i tak/veggvinkelen på den andre siden. Så kjører du andre veien som du har tegnet CC300mm. Mål på en gipsplate så kanten på den havner midt på spredt panel der den skal skjøtes. (Første må man regne av 35mm på ellers finnes det ikke noe å skru i. Disse fester du med 2 stk. sponplateskruer på hver av de nedre spredte panelene.
Så for å ha noe å skru i hele veien på kortsidene må du sette inn småbiter mellom det nedre laget.

spotlights da:
kjøp en som gir 500-600lm, plasser denne cirka CC 1200mm. Jeg tror det holder med en rad i midten. Første og siste armatur skal sitte med halve CC-avstanden til vegg. Hvor stor er gangen?

Senketaket ditt blir 28+28+12,5. De fleste downlights på 500-600lm (normalt rundt 6W) får plass med en slik senkning.

Jeg ville sett på downlights fra Hide a lite eller SG-armaturen med forhåndsmontert dimbart driver.

Y Yunus180701 skrev:
Testet i dag med en kabelsøker koblet til takkassen og fulgte kabelen langs med taket, da var det på en dybde 18-20cm og det var litt ulik dybde på lengden. Vet ikke om man skal tro på det målet.
Men når jeg bruker den for å søke kabler i jorden pleier den å treffe riktig, så trolig kan det stemme.
Men får kanskje avvente til tegninger.
Hva slags tegninger er det du skal vente på? Tanken går til el- eller konstruksjonstegninger, men disse hjelper deg ikke. Eltegninger viser bare skjematisk hvor rør ligger, og konstruksjonstegninger viser ikke elrør.

Jeg tittet på lenken på armaturer. Jeg ville se på et annet merke. Det er mye man trenger å ha kontroll på, og jeg synes deres armaturer føles så som så:

Lysfluks: Måles i lumen, "hvor mye lys du får ut". Her blir det litt uinteressant med antallet Watt (W)

Fargetemperatur: Måles i Kelvin (K). Glødelampe er 2700K. Jeg synes man skal gå for 2700K, gjerne "dimtowarm" da blir lyset varmere når man dimmer ned, akkurat som på en glødelampearmatur.

RA/CRI: Fargegjengivelse. Glødelampen gjengir farger til 100%, LED gjør ikke det. Minst RA:80 men på denne typen armatur finnes det flere som gir RA90 og til og med RA95.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.