Jeg skal senke taket i kjøkkenet mitt med omtrent 10 cm, dels for å få plass til spotter, dels fordi vi kommer til å trenge en bærende bjelke som ikke er særlig pen som blir en del av innbyggingen også.
Hva er den mest praktiske måten å senke taket på? Det fungerer sikkert med 120x45-regler, men det blir jo et slitsomt arbeid å få opp såpass solide materialer i taket. Jeg vurderte å sette 45:ere i taket og deretter skru i en 70, prismessig sammenlignbart og virker mye mer praktisk. Hva sier folk, og hva bør jeg tenke på?
Hva er den mest praktiske måten å senke taket på? Det fungerer sikkert med 120x45-regler, men det blir jo et slitsomt arbeid å få opp såpass solide materialer i taket. Jeg vurderte å sette 45:ere i taket og deretter skru i en 70, prismessig sammenlignbart og virker mye mer praktisk. Hva sier folk, og hva bør jeg tenke på?
Plåtregler. Går fort, er lett og blir rett.
Monter en krans av skinner, SK70, rundt rommet.
Legg sekundærregler (også kjent som Hattprofiler), S25, på c400 i skinnen. Det er i disse du skrur gipsen.
Oppå sekundærene monterer du primærregler, P45, på c1200 og henger disse med hullbånd på c1200 fra taket.
Monter en krans av skinner, SK70, rundt rommet.
Legg sekundærregler (også kjent som Hattprofiler), S25, på c400 i skinnen. Det er i disse du skrur gipsen.
Oppå sekundærene monterer du primærregler, P45, på c1200 og henger disse med hullbånd på c1200 fra taket.
En liten skisse fra Gyproc's site. Det eneste som ikke fremgår av den er kransen av SK70 (en vanlig U-profil som også brukes som bunn- og takregel i vegger) som monteres rundt om. Denne stikker du deretter inn takreglene i og fikserer dem med f.eks. 13 mm montasjeskrue med borrspiss, s.k. flatlöss. Flatlössene kan du bruke overalt der det er plåt mot plåt. Om du vender deg til en seriøsere byggmarknad så får du sikkert all hjelp du trenger der.
alltid er man for rask... noen kontrollspørsmål;
- kransen setter jeg selvsagt på veggen, på en høyde som gjør at jeg kan stikke inn P45 (eller hattprofiler??) og oppå hattprofilene stabiliserer man med P45 som man fester i taket med hullbånd?
Har jeg forstått det riktig da? Deretter setter man gipsen 90 grader mot hattprofilene, slik at man kan skru dem fast hver 40. centimeter?
Hvordan fester jeg hullbåndene best i taket, med plugget skrue eller?
TAKK igjen, dette er ny mark, jeg har bare trelektet før...
- kransen setter jeg selvsagt på veggen, på en høyde som gjør at jeg kan stikke inn P45 (eller hattprofiler??) og oppå hattprofilene stabiliserer man med P45 som man fester i taket med hullbånd?
Har jeg forstått det riktig da? Deretter setter man gipsen 90 grader mot hattprofilene, slik at man kan skru dem fast hver 40. centimeter?
Hvordan fester jeg hullbåndene best i taket, med plugget skrue eller?
TAKK igjen, dette er ny mark, jeg har bare trelektet før...
kan man svare seg selv? nå falt pengen ned tror jeg, 25+45=70 har jeg lært meg på skolen = begge går inn i skinnen... fra "hver sin" hold... en oppe og en nede... *tada*... 
---
EDIT: Men hvis jeg skal ha takgips, burde jeg ikke ha CC45 på hattprofilene da, så jeg kan skru gipsskivene langs med dem?
---
EDIT: Men hvis jeg skal ha takgips, burde jeg ikke ha CC45 på hattprofilene da, så jeg kan skru gipsskivene langs med dem?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 innlegg
Nei du skal ha cc40 eller ev cc30. Platene monteres på tvers mot bjelkene, Dessuten skal platene monteres med forskjøvet endeskjøt. Har du for glissent så vil platene henge ned i bølger.
Gå inn på de forskjellige gipstilvirkerne på nettet så finner du monteringsanvisninger. Iblant med hele takkonstruksjoner.
Gå inn på de forskjellige gipstilvirkerne på nettet så finner du monteringsanvisninger. Iblant med hele takkonstruksjoner.
ok, syntes bare det føltes rart at det dermed blir lange skjøter uten "mothold" bak, men det er klart, er man nede på cc 30, da blir det jo ikke mye man kan bøye en fastskrudd gipsplate...
Hvordan skjøtes forresten stålstenderne, for mitt rom er 4,8 x 4, og det ser ut til å være ca 3 m som er standard på stenderne, er det forskyvning som gjelder der også, eller finnes det en smart måte?
Hvordan skjøtes forresten stålstenderne, for mitt rom er 4,8 x 4, og det ser ut til å være ca 3 m som er standard på stenderne, er det forskyvning som gjelder der også, eller finnes det en smart måte?
Løfter gammel tråd....
Hvordan gjør man med stålstendere i lange/brede rom når stenderne er maks 300 cm
Hvordan gjør man med stålstendere i lange/brede rom når stenderne er maks 300 cm
Klikk her for å svare