Hei!
Vi skal akkurat begynne med det første rommet i andre etasje og har følgende spørsmål.

River man bort gipsen i taket på vår 40-talls-villa så finner man trepanel, og på den andre siden av trepanelet finner man sponisolerering, takstoler og kaldloftet.

Vi tenkte å sette en diffusjonssperre på denne trepanelen i taket (på den varme siden i rommet) og spikre lekter for å få plass til trekking av elektrisitet og internett samt innfelte takbokser. Gips skrus deretter på lektene.

I dag finnes det ingen bokser i taket, men VP-rør er trukket på kryss og tvers over loftet, og der en taklampe skal henge, stikker VP-røret ut gjennom taket, og rett ved siden av er det en separat krok skrudd inn. Det føles ikke spesielt luksuriøst.

Delvis liker jeg ikke kabeltrekkingen over loftet, og delvis ville jeg gjerne ha ordentlige, innfelte takbokser med lampeuttak og krok.

Greia er at det er bare litt under 240 cm i takhøyde, så jeg vil senke så lite som mulig!

Så det store spørsmålet er hvor lite kan man senke taket uten at elektrikeren blir opprørt?

Med vennlig hilsen
Carl-Johan
 
22mm, kan få jakke ur lite for takdosene...
 
Hvis jeg tolker svaret riktig, så velger jeg 22 mm glespanel og deretter standardgips, som til sammen blir 35 mm?
 
carl-johan skrev:
Om jeg tolker svaret rett så velger jeg 22 mm glespanel og deretter standardgips, hvilket samlet blir 35 mm?
Ja det skal funke...

Men som alltid bør du sjekke med elektrikeren så han ikke har en dårlig dag:S

Jeg har selv gleset med 22 mm og montert en lav takboks, uten problem. Rørene er jo normalt 16mm.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.