Jeg er ny på forumet og kjøpte nylig en borettslagsleilighet. Jeg har en takhøyde på 249,5 cm. Jeg vil senke taket med gipsplater og sette inn spotlights. Jeg tok inn en maler for å diskutere prisen osv., og han nevnte at det blir for lavt om jeg senker taket. Kan man senke taket med 10 cm og ha spotlights, eller må det være ca. 15 cm?
Hva synes dere som har erfaring? Bør jeg droppe å senke taket?
Dette er første gang jeg kjøper noe i Sverige og har null erfaring med bygg osv. Jeg må nok renovere hele leiligheten (68,5 kvm) og har begrenset budsjett. Hvis jeg dropper å senke taket, blir det kanskje ekstra rom i budsjettet for å satse på andre ting av bedre kvalitet, men samtidig vil jeg ha fin belysning. Helt usikker på hva jeg skal gjøre.
Her har jeg 2 bilder av stuen.
Det finnes et alternativ å gjøre det på samme måte som en annen har gjort, senke det ned ved kanten med spotlights
Enig, 2.50 i takhøyde er verdt mer enn spotlights og 2.40. I mindre rom som bad, gjør det ikke så stor forskjell med den ekstra takhøyden, men i en større stue gjør det stor forskjell.
Ikke senk taket i stuen. Det er umontert med spotter i store tak!
Det er bedre å satse på rettet miljøbelysning som lyser opp visse områder med et mykt lys.
Det er ok med spotter i gang, bad og kjøkken.
Da antar jeg som dere også synes at det blir for trangt med 235 cm eller 240 cm tak?
Bør jeg bare ta ned kantene slik som på det siste bildet?
Det er klart at det går an å leve med 2.35 - 2.40, det er det jeg har nå. Men forrige leilighet hadde 2.50 slik som din (samme gulvtype med - blir en annen følelse om du sliper det om, mye lysere), og det var bedre.
Hva vil du oppnå med spotter langs veggen? Om det er lysfordelingen på veggen du vil ha tror jeg det finnes enklere måter å oppnå det med litt kabelkanal og spotter beregnet for å monteres under kjøkkenskap og lignende.
Har du sett på spotter og hvilken plass de krever? Gjelder det LED burde det vel være mulig å klare seg med å senke 50mm? Mange senker taket for spotlighten sin skyld og må jo rimeligvis anse at det er verdt det. For min egen del er jeg enig i at jeg aldri ville senket taket av den årsaken.
Jeg vil takke alle som har tatt seg tid og svart. Nå er det klart at jeg ikke skal ha noen spotlight eller senke taket. Dermed blir det litt mer budsjett til hvitevarer på kjøkkenet
150 000 budsjett for 68 kvm 2-roms renovering. Badet trenger imidlertid ikke renovering på en stund (ca 8 kvm), resten skal renoveres.
Kjøkkenet som jeg skal bestille koster ca. 75-80 k. Noen venner som kommer til å hjelpe med forskjellige ting og selvfølgelig skal jeg hjelpe til. Så slipper jeg kostnadene til håndverkere.
* Fjerne en dør og fikse en vegg i stedet (ingen håndverkere avgift)
* Legge om strøm, bytte el-sentral (skal ha elektriker)
* Fjerne tapet osv., male vegger og tak (ingen håndverkere avgift)
* Bytte kjøkken (ingen håndverkere avgift)
* Nye klesskap osv..
* Nytt gulv (ca 60 kvm)
Jeg antar at budsjettet er tilstrekkelig selv om jeg får små ekstra kostnader.
Kjøkkenet som jeg kommer til å bestille koster ca 75-80 k. Noen venner som kommer til å hjelpe med ulike ting, og så klart skal jeg hjelpe til. Så slipper jeg håndverkerkostnad.
* Legge om el, bytte el sentral (kommer til å ha elektriker)
Litt OT men hvorfor vil du bytte elsentral? Hvordan ser den ut i dag? Hvilken alder har leiligheten? Hva vil du oppnå med byttet? Hvilke mangler finnes i dag som du har tenkt å utbedre?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått inntrykk av at mange bytter ut fullgode diazed-sentraler fordi de av en eller annen grunn tror at en moderne normsentral er bedre, og det er ikke alltid slik etter min oppfatning.
Litt OT men hvorfor vil du bytte sikringsskapet? Hvordan ser det ut i dag? Hvilken alder har leiligheten? Hva ønsker du å oppnå med byttet? Hvilke mangler er det i dag som du tenker å utbedre?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har fått inntrykk av at mange bytter ut fullt fungerende diazedsentraler fordi de av en eller annen grunn tror at en moderne sikringsskap er bedre, og det er ikke alltid tilfelle etter min oppfatning.
Som jeg har sagt før, jeg har ikke så mye erfaring eller informasjon om renovering eller bygg. Derimot har jeg venner som har renovert villaer eller borettslag tidligere.
Leiligheten har ikke blitt renovert siden 60-tallet, bortsett fra badet (2013). Ifølge min venn, som har erfaring, er sikringsskapet veldig gammelt fra 60-tallet. Det er best å bytte det ut under renoveringen før det forårsaker problemer siden det er veldig gammelt.
Jeg kan sende noen bilder (får nøklene om 10 dager, så det blir meglerens bilder) av leiligheten, men har dog ingen bilde av sikringsskapet. Hvis dere har noen råd/tips om hva jeg kan gjøre eller trenger å gjøre, Jeg er veldig åpen for forslag.
Plantegning:
Jeg kommer til å bygge vegg i stedet for døren som ligger mellom kjøkkenet og soverommet.
Kjøkken:
Stue:
Gang:
Kjøkkenet som jeg kommer til å bestille. Ikea og Epoq. Ikke bestemt ennå.
Ifølge min venn som har erfaring, elcentralen er veldig gammel fra 60-tallet. Det er best å bytte den ut ved renoveringen før den forårsaker problemer siden den er veldig gammel.
På 60-tallet hadde man ikke like mange vegguttak som vi ønsker i dag. Hvis det er en liten sentral med kun noen få grupper kan det hende at den ikke rekker til når du skal renovere og utvide med flere uttak, vaskemaskin, oppvaskmaskin og lignende. Det går an å komplettere eksisterende sentral med en til som inneholder jordfeilbryter og et par nye grupper. Men det er kanskje rent estetisk penere å bytte alt.
Det jeg vil si med dette er at det kanskje finnes gode grunner til å bytte elcentral. Men det trenger ikke gjøre det. Be din venn om å tydeliggjøre hva problemet er. At eksisterende sentral er fra 1965 er ikke i seg selv et problem.
På 60-tallet hadde man ikke like mange stikkontakter som vi vil ha i dag. Om det er en liten sentral med kun noen få grupper kan det hende at den ikke strekker til når du skal renovere og utvide med flere uttak, vaskemaskin, oppvaskmaskin og lignende. Det er mulig å komplettere eksisterende sentral med en til som inneholder jordfeilbryter og et par nye grupper. Men det er kanskje rent estetisk penere å bytte alt.
Det jeg vil si med dette er at det kanskje finnes gode grunner til å bytte el-sentral. Men det trenger ikke å være det. Be vennen din om å tydeliggjøre hva problemet er. At eksisterende sentral er fra 1965 er ikke i seg selv et problem.
Akkurat nå i situasjonen er det ikke nok grupper. Det var p.g.a estetiske grunner kommer vi til å bytte. Han har snakket om jordfeilbryter og nye grupper men det ville ikke sett fint ut i gangen ifølge ham. Jeg er enig med ham også.
Jeg fikk nøklene nå til Lgh. og fikset førerkort i samme uke, fett glad . Får vi se om jeg klarer å få til renoveringen med
Jeg hadde tydeligvis asbest bak flisene på kjøkkenet. Flisene er tatt ned, asbesten er revet men ikke helt. Den ser mer liksom slipet. Så vil jeg ikke holde på mer med denne. Selv om jeg hadde munnbind osv. men jeg psykisk begynte å føle meg dårlig.
Jeg har rengjort overalt men asbest som er igjen på betongen (slipet), kan man legge sparkel over?