Har en kjellervegg fra 1950 som er isolert med siv/gress i sement med puss utenpå. Det er litt problematisk å feste ting i det for man må bore inn til betongveggen og så lange plugg har jeg ikke (sett). Alternativet er å presse inn pluggen men da blir det vanskelig å finne den med skruen senere.
Om jeg river bort vassen, hva erstatter man med da? Vil ha noe som går an å bore og feste i.
Vi skal ta ned en vegg og forlenge rommet. Det andre rommet har ingen vassmatte. Hva legger jeg der for å matche isoleringsevnen og for å bygge ut veggen ca 5 cm?
Om jeg river bort vassen, hva erstatter man med da? Vil ha noe som går an å bore og feste i.
Vi skal ta ned en vegg og forlenge rommet. Det andre rommet har ingen vassmatte. Hva legger jeg der for å matche isoleringsevnen og for å bygge ut veggen ca 5 cm?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Vassmatte, eller rørning som det ble kalt, pluss puss var eldre tiders motstykke til gipsplater. Har man vegger og tak med denne utførelsen skal man være forsiktig med dem ettersom teknikken har mange gode egenskaper, ikke minst akustisk. Til de dårligste hører vanskelighetene når man vil feste opp ting. Man festet ikke opp så mye før. Så sent som på 1950-tallet fantes ikke plugg, men man brukte festemasse.
At du har denne veggutførelsen i kjelleren er litt merkelig. Om man vil bytte ut rørningen pluss puss, noe ingen normal person vil gjøre for det er et enormt arbeid, så er gipsplater alternativet. Gipsplater i kjelleren er dog ingen optimal løsning heller.
Det finnes noe som kalles spikerplugg, som er lange plasthylser med en spikbar skrue. De brukes ofte når man vil f.eks. feste opp lekter på betong. Test dem.
At du har denne veggutførelsen i kjelleren er litt merkelig. Om man vil bytte ut rørningen pluss puss, noe ingen normal person vil gjøre for det er et enormt arbeid, så er gipsplater alternativet. Gipsplater i kjelleren er dog ingen optimal løsning heller.
Det finnes noe som kalles spikerplugg, som er lange plasthylser med en spikbar skrue. De brukes ofte når man vil f.eks. feste opp lekter på betong. Test dem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja, det er det. Jeg glemte faktisk å sjekke bildet. Sorry. Det var vanlig liksom ulike varianter på kork. Tilleggsisolering av kjeller gjøres best fra utsiden.
Klikk her for å svare