Døm om forbauselse! Da jeg rev opp kjøkkengulvet mitt på mandag ble jeg virkelig forbauset. Mellom gulvbjelkene har man støpt sement. Og oppå dette fylt med sagflis (på noen steder). Hvorfor i all verden har man gjort det. I samtlige andre rom hvor jeg har revet opp gulvet og isolert har man brukt ytved som bunnsvill. Ikke sement!!!

Huset er bygget i 1926, har krypkjeller med granittblokker og det er knusktørt under. Arealet på underetasjen er litt over 100 m2 fordelt på kjøkken, finstue med spisestue, TV-rom, hall og baderom. Husets totale areal er 197 m2. Overalt bortsett fra i kjøkkenet har jeg fjernet den gamle bunnsvillen og erstattet med ny samt isolert med steinull/glassull.

Det bør nevnes at området under kjøkkenet ikke kan nås fra krypkjelleren. Årsaken til dette er at det er kjeller under en del av arealet samt at man har lagt opp en masse stein som midtsvillen hviler på. Ellers er det godt med rom på høyden. Minst 1-1,5 meter i alle fall. Det er bare i de feltene som ligger over kjelleren at man har brukt tre som bunnsvill. I øvrige felter virker det som om de har fylt på med stein og jord og lagt på sement.

Uansett har jeg tenkt å hakke bort sementen og plukke ut stein og jord/grus i den grad det går an og bygge ordentlig bunnsvill. Noen gulvbjelker må byttes ut også. Man ser at de har blitt litt dårlige akkurat opp til den høyden hvor sementen har ligget. Men de ser ikke råtne ut, kun litt markspiste. Noen bjelker har ikke vært helt barket, noe som har gjort at det er litt markangrep. Mannen som bygde huset hadde eget sagbruk. En del tre har bark igjen på den ene siden. Det virker som om de har brukt ytbrett litt her og der.

På noen steder er svillen også litt markspist. Men bare der hvor det har sittet bark. Jeg hadde Anticemex ute og sjekket da jeg gjorde om TV-rommet, og de sa at det ikke var noe å bry seg om. Treet er kjernefrisk et lite stykke inn.

Kan de ha lagt sement der bare fordi området ikke kan nås for inspeksjon i håp om at det ikke skulle kunne bli fuktangrep i bunnsvillen. Det er jo over 80 år siden det ble gjort.

Takknemlig for svar.

/ Niclas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.