Jeg skal bygge søyler som skal forankres mot berget. Har boret 25 mm hull (Minste boren som fantes til brukte boremaskin) og skal fikse 16 mm armeringsjern (Største armeringsjern som jeg har funnet i byggevarehandelen for privatpersoner). Hullene er 15-25 cm dype. Det skal stå et atterfallshus på søylene, som er 251 mm støperør formet og armeringsjernet støpes inn i betong i rørene. Kan jeg bruke vanlig sement for å fikse armeringsjernet i hullet, eller må man bruke ankerfugemasse for å få god fiksering? Det er oppimot 30 hull, (2-3 hull/søyle) så med ankerfugemasse blir det veldig dyrt, derfor spørsmålet om man i stedet kan bruke vanlig sement.
Får du ned jernene i bunnen av hullet, så kan du bruke sluring, ( hell i og bank på jernet ) jernene er bare for at ikke en pilar skal flytte seg i sideveis, så det holder med 16 mm jern, til og med 12 holder hvis det blir 3 stk som går opp til ca 5 cm fra overkant pilar. Et tips er å rette opp formene med jernene i og slå i betong ca 5 -10 cm i bunnen, vugge litt på formen, så det sveller ut. Fjellet er sikkert ikke i riktig retning uten litt skjevt. Vent til dagen etter, så går det utmerket å fylle formen uten at den kipper til noen side. Ikke glem at ved støpingen, slå i ca 5 - 10 cm betong og jukk med et jern/pinne så vann kommer opp. Det gjelder å få bort luften i betongen. Går også å banke på formen med en hammer, men ikke for hardt. Går også med en slagbormaskin med en stor bolt i chucken, men da må man være litt mer forsiktig så ikke formen løsner.A AKEAL skrev:Jeg skal bygge pilarer som skal forankres mot fjellet. Har boret 25 mm hull (Minste boret som fantes til brukte boremaskin) og skal feste 16 mm armeringsjern (Største armeringsjern som jeg har funnet i byggevarehandelen for privatpersoner). Hullene er 15-25 cm dype. Det skal stå et atterfallshus på pilarene, som er 251mm støperør formet og armeringsjernet støpes inn i betong i rørene. Kan jeg bruke vanlig sement for å feste armeringsjernet i hullet eller må man bruke ankermasse for å få god fastholding.
Det er opptil 30 hull, (2-3 hull/pilar) så med ankermasse blir det veldig dyrt, derav spørsmålet om man i stedet kan bruke vanlig sement.
Tusen takk for rådene. Jeg valgte å bruke ankermasse uansett. Fikk rådet at Biltemas ankermasse er minst like bra som "dyrere" merker og det gikk ikke med så mye som jeg trodde. Fikk lære at ekspanderbetong trenger minst 30 mm frirum for å utvide seg ifølge produsenten. Det hadde vært et bra alternativ om jeg hadde boret større hull fra starten.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hårdvaxolja blir svart istället för brun
Färg, Måla & Tapetsera -
Snigeldynamit istället för att bila rivning av oisolerat golv källare
Grund & Markarbeten -
I stedet for dobbel gips i tak - fibercementplate?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Flislegge med sement i stedet for fix
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
EPSCement istället för Cellplats - behöver råd snabbt!
Grund & Markarbeten