Jeg skal endre planløsningen i et hus bygget i 1970. Takstolene er såkalte W-takstoler, min tanke er om disse alltid er selvbærende. Da huset ble bygget har man helt klart satt opp takstolene så spikret panel på undersiden og deretter satt opp innervegger bestående av 70 mm brede regler. Dette får meg til å tro at takstolene er selvbærende. Men jeg fjernet en innervegg og da klemte sagen så taket sank nok 1-2 mm. Der jeg fjernet den veggen finnes en ytterligere innervegg 1,5 m borte som skal være igjen så jeg er ikke bekymret for dette. Men et annet sted i huset vil jeg åpne opp ca. 3 m helt uten innervegg, spennvidden er ca. 8,5 m. Bygger man noen gang med W-takstoler og forutsetter at de skal støttes opp av innervegger?
 
BirgitS
Takstolene av den typen skal være selvbærende, men det forutsetter f.eks. at loftet ikke brukes som lager. På et tidspunkt for noen tiår siden endret man snøsonene etter at noen tak hadde rast en vinter med mye tung snø, noe som gjør at en del fagverkstakstoler er litt for spinkle.

Hvis det er noen slags modul- eller elementhus så kan det være på andre måter.

Innvendige vegger har også en stabiliserende funksjon, dvs. sørge for at ytterveggene ikke gir etter.

Hvis du vil være sikker på om det går an å fjerne flere vegger, bør du ansette en bygningskonstruktør med kunnskap om hus fra den tiden.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.