Jeg skal endre planløsningen i et hus bygget i 1970. Takstolene er såkalte W-takstoler, min tanke er om disse alltid er selvbærende. Da huset ble bygget har man helt klart satt opp takstolene så spikret panel på undersiden og deretter satt opp innervegger bestående av 70 mm brede regler. Dette får meg til å tro at takstolene er selvbærende. Men jeg fjernet en innervegg og da klemte sagen så taket sank nok 1-2 mm. Der jeg fjernet den veggen finnes en ytterligere innervegg 1,5 m borte som skal være igjen så jeg er ikke bekymret for dette. Men et annet sted i huset vil jeg åpne opp ca. 3 m helt uten innervegg, spennvidden er ca. 8,5 m. Bygger man noen gang med W-takstoler og forutsetter at de skal støttes opp av innervegger?