Hei!
Ny på forumet og håper jeg legger spørsmålet mitt på rett sted.
Jeg har et hus fra -59, i blåbetong. Jeg vil dermed ta ned så mye av innerveggene for å dels bli kvitt blåbetongen og dermed senke radonnivået. Akkurat i denne første fasen av byggingen vil jeg ta ned en vegg som går tvers mot takstolene for å fjerne et soverom for å åpne opp helt for en spiseplass.
Jeg har dessverre ingen hustegninger, men får forsøke å skissere opp noe.
Litt grove mål:
Mål mellom ytterveggene ca. 7.5m.
Ca. 105cc mellom takstolene.
Takstolene har dimensjonen på den nedre bjelken og den øverste, 53+150mm. (skjøt på midten ser det ut som)
Materialet i "facken" er, 28x100mm.
Håper bildene taler litt for seg.

Takk for all innspill!
/Johan

• Loftkonstruksjon med takstoler av treverk, sett innenfra. Isolasjon og kabler på gulvet. Teglsteinvegg i bakgrunnen.
  • Takstoler og isolasjon på et loft med treverk i skrå takvinkel, del av et hus fra 1959. Bildet viser konstruksjonen mellom takstolene.
  • Loftkonstruksjon med takstoler, isolasjon med gul glassull og trebjelker.
  • Loft med synlige takstoler av tre, elektriske ledninger og verktøy på gulvet i et hus fra 1959 under renovering for å redusere radon.
Ditt hus har fagverkstakstoler som er fribærende mellom ytterveggene. De bør tåle snølast opp til og med snøsonen 2,5 med den aktuelle spennvidden. Derimot er ikke underrammene som gulvet ligger på dimensjonert for annet enn en begrenset last, vanligvis 50 kg/kvm.

Takk så mye for tilbakemeldingen. Jeg har sjekket og snøsonen i GBG-området, så da har jeg også litt margin.
Hvis man vil være litt ekstra trygg, bør man da forsterke opp takstolen i underkant?
Kanskje legge en bjelke på hver side av takstolen mot gulvet og skru sammen med takstolens stag eller noe?
Eller er dette bare overkill, så å si?
Vil jo helst unngå å få "heng" deretter når man har fikset nytt innertak :)

Jeg synes ikke det er behov for forsterkning. Dere har allerede gode marginer.

Takk så mye for raskt svar!
Nå blir det til å krangle med strømmen i kveld :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.