Jeg har en enebolig på ett plan og skal rive en vegg på 4 meter. Nå står det i byggetillatelsen at takstolene er selvbærende. Men en vegg som går tvers gjennom huset er skrudd opp med cc30 45x70 og øverst sitter en 70x120 bjelke horisontalt. Dette får meg til å tenke at det er en bærende vegg. Andre vegger som går den andre veien er skrudd opp med cc60 og 70x45 både stående og liggende mot taket. Så i min verden er veggen med 70x120 bærende?

Er ikke hele tanken med selvbærende takstoler at det ikke trengs noen bærende vegger midt i huset?
 
Ja, det kan jo enten være slik at man har endret takstolkonstruksjonen, så opplysningene i byggetillatelsen ikke stemmer. Eller så har man laget en "halvbærende" vegg for å få litt sikkerhetsmargin, og få mindre nedbøyning av taket.

Forsøk å få noen til å vurdere takstolene.
 
K
Kan du ikke poste et bilde av takstolene? Det er jo mulig at de bygde veggen så av en annen grunn enn å gjøre den bærende.
 
K Kallebo skrev:
Kan du ikke poste et bilde av takstolene? Det er jo mulig at de bygde veggen slik av en annen grunn enn å gjøre den bærende..
Takstolene er cc 120 og cirka 6 meter lange og veldig lavt skrånende, vanskelig å få det på bilde. Men jeg lagde også en enkel paintskisse av hvordan de er bygget. Takstolskonstruksjon med lav helning, isolasjon og oransje plastfolie i et loftsrom. Håndtegnet skisse av en lavt skrånende takstol, ca. 6 meter lang, med støttebjelker i ulike vinkler.
 
Om takstolene ser ut så, burde de være selvbærende. Men for å si det sikkert trenger man å vite de ulike komponentenes tverrsnittsdimensjoner samt spennvidden. Gjerne takhellingen også.
 
Min spontane tanke er at jeg setter en 4m hea 180 bjelke der jeg river veggen, så bør jeg helt og holdent være på den sikre siden uansett om veggen faktisk er bærende eller ei. Hva tror dere om det?
 
Personlig synes jeg det er et litt bakvendt resonnement. Det kan ikke være særlig vanskelig å konstatere om behovet finnes. Har du noen underlag for den dimensjoneringen, eller har du bare en 4m lang HEA 180 liggende hjemme? Det er alltid problematisk å blande inn stål i trekonstruksjoner, selv om det noen ganger er eneste løsning.
 
  • Liker
fahlis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.