Jeg har en enebolig på ett plan og skal rive en vegg på 4 meter. Nå står det i byggetillatelsen at takstolene er selvbærende. Men en vegg som går tvers gjennom huset er skrudd opp med cc30 45x70 og øverst sitter en 70x120 bjelke horisontalt. Dette får meg til å tenke at det er en bærende vegg. Andre vegger som går den andre veien er skrudd opp med cc60 og 70x45 både stående og liggende mot taket. Så i min verden er veggen med 70x120 bærende?
Er ikke hele tanken med selvbærende takstoler at det ikke trengs noen bærende vegger midt i huset?
Er ikke hele tanken med selvbærende takstoler at det ikke trengs noen bærende vegger midt i huset?
Moderator
· Stockholm
· 57 809 innlegg
Ja, det kan jo enten være slik at man har endret takstolkonstruksjonen, så opplysningene i byggetillatelsen ikke stemmer. Eller så har man laget en "halvbærende" vegg for å få litt sikkerhetsmargin, og få mindre nedbøyning av taket.
Forsøk å få noen til å vurdere takstolene.
Forsøk å få noen til å vurdere takstolene.
Takstolene er cc 120 og cirka 6 meter lange og veldig lavt skrånende, vanskelig å få det på bilde. Men jeg lagde også en enkel paintskisse av hvordan de er bygget.K Kallebo skrev:

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om takstolene ser ut så, burde de være selvbærende. Men for å si det sikkert trenger man å vite de ulike komponentenes tverrsnittsdimensjoner samt spennvidden. Gjerne takhellingen også.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Personlig synes jeg det er et litt bakvendt resonnement. Det kan ikke være særlig vanskelig å konstatere om behovet finnes. Har du noen underlag for den dimensjoneringen, eller har du bare en 4m lang HEA 180 liggende hjemme? Det er alltid problematisk å blande inn stål i trekonstruksjoner, selv om det noen ganger er eneste løsning.
Klikk her for å svare