Tenker bruke selvbærende plater som bærende del i et tak/gulv. For å redusere høyden på konstruksjonen vurderer jeg om det er mulig å isolere også mellom flensene. Siden det blir en kompakt løsning (ingen luftspalter - uventilert tak) må ikke organisk materiale være involvert. Først trodde jeg at det fantes isolasjon til valgt TRP-profil å kjøpe (men finner ingen).

Har ingen problemer med å skjære til "kilformet" isolasjon, men dog ikke med mm-presisjon. Tenkte deretter å "lime" isolasjonen i flensene for å komplettere med PIR-isolasjon (bra isoleringsverdi) samt "papp" over for å øverst plassere et slitelag / fliser / terrasse eller...

Men det er isolasjonen i plateflensene mellom livet som jeg har satt meg fast på. Hvilke løsninger/muligheter finnes?

Rickard.
Takk! Når man vet "søkordet" Fant også lignende hos

Isover https://www.isover.se/products/isover-robust-stav-ultimate - nå når man vet hva man skal søke etter. og
Paroc https://www.paroc.se/produkter/byggisolering/isolering-for-laglutande-tak/paroc-rox-2
(Det er bedre at det blir bra, enn å være billig - plåtytan er også ganske liten 15-20m2....)

Hvordan fungerer stenull i et oventilert rom?
Vil den bli "våtere og våtere"? av ev. kondens og lignende?

Fant også en spennende takløsning https://plustak.se/

Rickard.
Hva mener du med oventilert? Stenull er veldig vanlig mellom papp og bæreplater om det er det du lurer på. Stenull suger ikke fukt i det hele tatt men er heller ikke fukttett, så om man får en situasjon hvor det "presses" fukt inn i den kontinuerlig, så blir den så klart våt/fuktig til slutt.

Forstår ikke helt hva du har tenkt å bygge, så det er vanskelig å komme med anbefalinger.

Ønsket er å om mulig bygge kjeller under verandaen. (av ulike årsaker)
Problemet er at målet mellom "verandaens gulv" og kjellerens tak er bare ca 35 cm.
(hadde ikke tenkt å løfte huset.... ;) eller tine snøen som finnes på altanen.)
Verandaen blir mer brukbar hvis den blir 4m ut fra veggen.

Planløsning av en veranda og balkong med mål; veranda: bredde 5,5m, dybde 3-4m; balkong: bredde 3,25m, dybde 2,4-4m, med helling 1-2°.
Sender med en skisse - målene er ikke "klare".

Akkurat nå føles det ikke aktuelt å legge trebjelkelag (og isolere rundt åsene.)
TRP-plater føles bedre som bæreelement og bygge et omvendt tak (eller bruke en Sandwich konstruksjon)

Har ikke klart for meg om TRP70 x 1mm er nok eller om man bør gå opp til TRP130. (fasthetsmessig)
Hellingen på taket/gulvet vil ikke være mange grader.
Om det blir terrassebord eller fliser øverst som gulvbelegg er ikke klart, men regner med fliser (tyngre).
En beskrivelse nedenfra og opp
  • a) Akkurat nå tenkte jeg meg et innertak av tre (limt mot TRP-platen? eller kanskje finnes det fester som limes?) med isolasjon i plateflensene. (vil unngå å skru en masse hull i platen)
  • b) TRP-platen ligger på en regel inn mot huset - med 2 stk skruer / dal (56mm tykk ?? høy / av limtre?)
  • c) På den andre siden 3,5-4m ut ligger platen på svillen rundt kjellerveggen (kan bli slik at kjellerveggen bygges på 3,5m men verandaen blir 4m.) Blir nok en slags sarg på taket for å holde fast mot svillen? (ikke bare platespiker gjennom platen)
  • d) På enden av TRP-platen, ut fra huset, plasseres tetningslister som passer plateprofilen.
  • e) Ovan TRP-platen, isolasjon i flensene.
  • f) Ovan dette kanskje et tetningssjikt (papp?) og få en slett overflate.
  • g) Ovan dette celleplastisolasjon opp til maks tykkelse på tak. (muligens PIR-isolasjon)
  • h) Ovan dette er jeg fortsatt litt usikker - enten noen papp eller hvorfor ikke tynn plan plate? Limes den tynne platen mot isolasjonen og isolasjonen er limt mot TRP-platen (om pappen under droppes) blir gulvet veldig stivt. (eller er det feil å bruke plate og papp?) Om det faller ned en "isklump" fra taket - eller en skarp stein under fliser vil jeg ikke at det skal bli hull i pappen? - Her har jeg null kontroll ennå....
Lykkes ikke taktykkelsen bli under 300mm må nok takhøyden i kjelleren vike...
(kanskje også må beregne mer enn 50mm for terrassebord / fliser?)

Men tilbake til isolering av plate - Lurer på hvor varm platen må bli for at celleplasten skal smelte?
Siden jeg ikke har problemer med å skjære celleplast (har en stor trådskjærer på stativ) kunne man skjære celleplasten litt større (noen mm) - forsiktig varme opp platen og passformen på celleplasten ville smelte inn i sporene....
(Og hvis det ikke er noen ulemper med steinull/glassfiber er det helt OK å bruke i flensene)

Noen "spontane reaksjoner"?

Håper mine ønsker ble klarere.

Rickard.
Det var ikke et enkelt emne å forsøke å diskutere over et forum :)
Med klinkers mener du stein i sand eller mener du ekte klinkerfliser i fix? Det siste tror jeg du kan glemme uten å blande inn betong. Bærende plater er ikke et spesielt stabilt underlag, det beveger seg ganske mye selv om det er riktig dimensjonert.

Selv har jeg aldri laget noen innebygd tetting på plater, bare på betong, men det betyr så klart ikke nødvendigvis at det ikke går, bare at jeg ikke vet hvordan. En enkel tralle kan man selvsagt kaste på hvilket papptak som helst.

Å unngå å skru i platene er meningsløst da platene skjøteskrus i montasjen med en masse skruer. Deretter ville tettingen sikkert også bli skrudd i platene selv om du har tenkt å bygge over.

Skal jeg være helt ærlig så tror jeg det må finnes en bedre løsning enn bærende plater for deg selv om jeg ikke vet nøyaktig hva. Damptetninger og takkanter blir alltid krøll med plater om man ikke vil bygge et varmt tak med innvendig avvanning.

Sist redigert:
Spennende! (virker som du har innsikt i emnet)
Klinker tenkte jeg løse fliser i småstein - muligens bare stein rundt flisene (vet ikke hvorfor det skulle være sand under i dette tilfellet.)
Tror ikke skjøter skrus men disse "limes" (eller muligens skrus på siden) - ikke hovedsakelig på møne eller dal. (toppen av platen vil jeg skal være så flat som mulig ;)

Det finnes en del ideer
https://www.pirexperten.se/13-pir-varmasfalt-och-sedum/
https://www.borga.se/byggtillbehor/byggelement/svetsat-tatskikt-for-laglutande-tak/

Om jeg skulle støpe et betonghvelv - Hvor tykt hvelv ville vært nødvendig for samme bæreevne?
enkel eller dobbel armering?
Holder det med 8cm? (ville "bare" bli 25cm isolasjon igjen....)

Ville det innebygde tetningssjiktet bli enklere med hvelv?

Om ovennevnte løsninger ikke fungerer er det bare tak-/gulvbjelker i tre igjen (men det føles komplisert med organisk materiale i konstruksjonen. (ville ikke våge å bruke trykkimpregnert innendørs)

Rickard.
Man får absolutt ikke ha grus under belegningsstein direkte mot tettesjiktet. Sanden er også bra fordi det er vanskelig som bare det å få steinene bra i grus, og det trengs et så tynt lag at grusen uansett ikke tilfører noe. Settesand tror jeg salgsnavnet er, men ikke bli lurt til å kjøpe i pose :) Vanlige markplater må heller ikke ligge direkte mot tettesjiktet, så da er det en rimelig løsning.

Tettesjiktet kan løses på ulike måter, avhengig av. Bruker man pir, kan man lime alt ifølge din første lenke, men det er en ekstremt arbeidskrevende metode sammenlignet med bare å skru og sveise tettesjiktet, noe som ofte er tilstrekkelig, f.eks. om du velger terrassebord i stedet for stein.

Jeg vet to ting om betong, og det er at det blir hardt og at det sprekker, resten overlater jeg til andre ;) Med det ut av veien blir det klart enklere på et hvelv, og det åpner for i prinsippet uendelig mange alternativer. Fallisolering er populært på betong av selvforklarlige grunner. https://tatskiktsgarantier.se/riktlinjer her finnes det litt nyttig om innebygde tettesjikt, men trall og betongplater på distanser regnes som eksponert hvis du er litt nysgjerrig på det. Men det meste burde teoretisk også fungere på metall hvis det og isolasjonen er stiv nok, det er bare uvanlig. (så uvanlig at jeg aldri har hørt om det)

Om tre er okei eller ikke avhenger nok av hvor høyt opp det havner over bakken. Tre gjør det enkelt med isolasjon, dampsperre og tilkobling mot ytterveggene som ellers lett blir klønete, men jeg er ikke kvalifisert (smart nok) til å gjøre disse vurderingene, jeg er den som gjør drittjobben, ikke den som bestemmer hvilken drittjobb det blir :p

Sist redigert:
Takk for din tid!
Sättsanden - Kommer ikke den til å "renne bort" når det regner?
Legger man dit "plana steinplater" er en sak, men bruker man f.eks. naturstein bør det finnes noe som jevner ut ujevnhetene (men da heter det kanskje ikke klinker lenger :oops:)
Frugan kanskje begynner å snegla mot "sedumtak" - hvem vet...

I mitt "googlende" fant jeg et veldig spennende produkt.
https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/sandwichelement/takpaneler/ks1000-x-dek
Dog mangler informasjon om hvilken TRP-plate som passer (eller om den inngår)
Finner heller ikke styrken (bare hvor lange de kan være)

Modellen XD har en plate (0,7mm) på oversiden
https://ks-kentico-prod-cdn-endpoin...et_KS1000_X-dek_(XD)_IPN_EN_SE_17_03_2021.pdf
Er nå TRP-platen limt under isoleringen og limt plate oppå isoleringen vil en stivhet bli veldig bra. (Isoleringsverdien virker også bra med en λ på 0,020). Ovenpå denne konstruksjonen, blir det enklere (tror jeg) å legge til isolering og toppe med ytterligere et tetningslag øverst under "slitesjiktet".

Hva tror du om dette?

Som øverste tetningslag finnes en mengde løsninger alt fra å legge en EPDM-gummiduk til modifisert Bitumen løsning eller vanlig hederlig papp (alle med veldig forskjellige monteringskostnader - skal man ha noe varmt flytende blir det fort "komplisert" enten som kokende gryte eller spesialbrenner)....:geek:

Rickard.
Alle tak jeg har laget eller sett med plater (som ikke er særlig mange) har hatt gesims, men selvfølgelig trenger man noe som holder på sanden. Muligens samme kantavslutning som for sedum og en slags markduk, men jeg vet ikke.

Har ingen erfaring med de der løsningene og vet heller ikke om de er interessert i å lage sånne for småjobber, men du kan ringe og snakke med dem.

Føles riktig tenkt!
Jeg trenger en "sarg" som holder det hele sammen, og å titte på sedumtakløsninger med markduk føles heller ikke feil.

Rickard.
Sedum er vel hyggelig, men jeg tolket det som at dere ville bruke området som en "altan"?

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Jeg har skummet gjennom tråden og hvis jeg har tolket alt riktig, er tanken å bruke TRP-plate som bærende med en terrasse oppå? Som nevnt tidligere i tråden er en bærende plate utrolig vinglete å gå på, skal man legge til ytterligere personer vil det oppleves ubehagelig. Et alternativ kan være en hovedbærende konstruksjon av stålbjelker med en mindre cc og med en sekundærbærende konstruksjon av for eksempel 45mm trp med passende lastbærende isolasjon oppå denne. Mellom stålbjelkene kan man bruke PU-isolasjon.

Interessant!
Som nevnt tidligere i tråden er en bærende plate utrolig svaiende å gå på,
Lurer på om det også gjelder følgende produkt (som jeg har "fastnet" litt for.) https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/sandwichelement/takpaneler/ks1000-x-dek
Om jeg har forstått riktig har TRP-platen en profilhøyde på ca. 100mm, som kan bestilles med en platetykkelse på 1,1 mm. Oppå platen (også i dalene) finnes limt? isolasjon med bra U-verdi (0,19W/m2) (140mm U-verdi = 0,13W/m2) samt oppå Isolasjonen (eks. 100mm opp fra TRP) finnes en planplate på 0,7mm.
Har forsøkt å tolke følgende tabell. Tabell viser maksimal last for Kingspan KS1000 X-dek takpaneler med 1,1 mm ståltykkelse under ulike spenne og belastningsforhold.
Om jeg tolker tabellen riktig så skulle en 3,5m plate klare 386kg/m2 ved 3500mm/200 => 17,5mm nedbøyning.
Usikker om det ville føles "svaient". Men spontant føles det som den skulle klare snøtyngden om vinteren og muligens OK å gå på? (men jeg kan ta feil)

Vet ikke forskjellen men denne platen:
Lasttabell for Kingspan KS1000 X-dek takpaneler, viser maksimal belastning ved varierende spenn og platetykkelser, for vind- og snøtrykk.

Dalene under TRP-platen hadde jeg tenkt å fylle med passende isolasjon; Men om det ville forbedre noe, kan noen daler fylles med noe for stabiliteten.
(Har ikke regnet på om bjelker på 195x45 ville fungere / tilføre noe for takhøyden under) - tilfører ca 10cm til.

Et alternativ kan være et hovedbærende verk av stålbjelker med en mindre cc
Hvilken type bjelke kunne fungere?

eksempelvis 45mm trp
45mm har ikke så høy bæreevne. (om jeg tolker riktig) https://www.ruukki.com/docs/default...5---lasttabell.pdf?sfvrsn=3637269724137400000 har den 57kg/m2 (0,9mm plate)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.