Skal lage en sauegård.
Gjerdet blir vanlig sauegjerde med trestolper.
Bortsett fra 30-40 meter av en kortside mot huset. Der vil jeg bruke granittstolper. Ca 25x25.
Nå lurer jeg på om det går an å få til noe pent med armeringsjern, rakstål (ikke netting) der. Typ 10mm x 6m og eventuelt kjøre annenhver piggtråd.
Det sauegjerdet jeg har sett på har 6 horisontale tråder. Så da vil jeg ha cirka samme antall jern.
Tror dere det går an å sette stolpene på plass, bore hullene slik at alt kommer på omtrent samme høyde (jeg har visse høydeforskjeller dog) og få dette pent, eller skal jeg bare feste vanlig netting på stolpene?
Hva tror dere om stolpeavstanden? Jeg har slik at jeg kan grave ned ca 50 cm av stolpene.
Gjerdet blir vanlig sauegjerde med trestolper.
Bortsett fra 30-40 meter av en kortside mot huset. Der vil jeg bruke granittstolper. Ca 25x25.
Nå lurer jeg på om det går an å få til noe pent med armeringsjern, rakstål (ikke netting) der. Typ 10mm x 6m og eventuelt kjøre annenhver piggtråd.
Det sauegjerdet jeg har sett på har 6 horisontale tråder. Så da vil jeg ha cirka samme antall jern.
Tror dere det går an å sette stolpene på plass, bore hullene slik at alt kommer på omtrent samme høyde (jeg har visse høydeforskjeller dog) og få dette pent, eller skal jeg bare feste vanlig netting på stolpene?
Hva tror dere om stolpeavstanden? Jeg har slik at jeg kan grave ned ca 50 cm av stolpene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Har man ikke jobb kan man skaffe seg det... Begavet med et betydelig antall granittstolper (kalles for knektar) har jeg viss erfaring. Armeringsstål er altfor svake unntatt i nett, og da er 6 m avstand for langt. Halvparten er mer passende. Du må feste i stolpenes utside om du vil ha et pent gjerde.
Hm. Mislyktes med å få med selve kjernen i spørsmålet....J justusandersson skrev:Har man ikke jobb kan man skaffe seg det... Begavet med et betydelig antall granittstolper (kalles for knektar) har jeg viss erfaring. Armeringsstål er altfor svaiete utenom i nett, og da er 6 m avstand for langt. Halvparten er mer passende. Du må feste i stolpenes utside om du vil ha et pent gjerde.
Jeg vil altså lage gjennomgående hull som jeg trer jernene/piggtråden gjennom. Ca 3-4 meter som mellomrom var også min tanke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den konstruksjonen ville jeg ikke våget å satse på. Stenstolper beveger seg ganske mye over tid.
Pigtråd til sauer og ved huset?
Jeg mener det er helt greit å tenke en runde til...
En bonde i nærheten av meg har støpte stolper med gjennomgående hull for eltråd, de ligner jo mer på noe tyskerne bygde i Polen på 40-tallet, bare litt skjevt.
Jeg mener det er helt greit å tenke en runde til...
En bonde i nærheten av meg har støpte stolper med gjennomgående hull for eltråd, de ligner jo mer på noe tyskerne bygde i Polen på 40-tallet, bare litt skjevt.
Klikk her for å svare