4.829 lest ·
16 svar
5k lest
16 svar
Tette igjen hulrom i taket etter frilegging av bjelker
Var ikke bygd for synlig bjelkelag nei, men nå ser det jo ut som det gjør, med glede. Står i valget og kvalet om jeg skal sette spikerlist og råspont mellom bjelkene eller la det være som det er.J JohanLun skrev:
Det man ser er meget riktig bunnen på trossbunnen på etasje to som akkurat nå er uinnredet og ikke brukes.
Men til sak, har du idéer eller forslag rundt igensetting av hulrommet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Trenger du å ha varmeisolasjon i taket?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da er det bare å spikre opp en ny panel på de gamle bjelkene. Muligens trenger du å spikre på rettbord på bjelkenes sider først. Bruk en kraftigere type av spontet panel mtp c/c avstanden. Legg gjerne en 50 mm mineralullplate oppå panelen som lydisolasjon.
Jeg kanskje misforstår eller har uttrykt meg uklart. Jeg vil altså ha bjelkene synlige, det er hulrommet, eller "hyllen" mellom tak og vegg som skal tettes slik at veggen går hele veien opp i taket hvis du forstår?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Aha! Da må noe som du kan pusse på være passende, f.eks. lecasten. De finnes jo i ganske tynne varianter, 9 og 12 cm brede har jeg for meg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det kommer jo litt an på målene. Lecablokk er lettere å bearbeide enn murstein, men om murstein passer i høyden, så hvorfor ikke. Hulltegl har man vel ikke så stor nytte av her, men det er noe lettere.
er veggene murt? Det er vel som justus skriver best å pusse (med samme type puss) som veggene, man burde vel også bare kunne sette en trebit med pussnett å pusse mot om muring blir plundrete?
men å tenke på er nok å sørge for at det ikke faller ned skrap fra taket, en papp og panel på det direkte mot trossbunnen kanskje? Eller løfte ut isolasjonen ovenfra, legge papp og legge i typisk linisolering som ikke slipper skrap...
men å tenke på er nok å sørge for at det ikke faller ned skrap fra taket, en papp og panel på det direkte mot trossbunnen kanskje? Eller løfte ut isolasjonen ovenfra, legge papp og legge i typisk linisolering som ikke slipper skrap...
Takk for svar og interessante tanker!J JohanLun skrev:er veggene murt? Det er vel som justus skriver best å pusse (med samme slags puss) som veggene, man burde vel også bare kunne sette en trebit med pussnett å pusse mot om muring blir vrient?
men å tenke på er nok å sørge for at det ikke faller ned skrot fra taket, en papp og panel på det direkte mot bjelkelaget kanskje? Eller løfte ut isolasjonen ovenfra, legge papp og legge i typisk linisolasjon som ikke slipper rot...
Akkurat, veggene er murt. Pusset med kalkmørtel, vil jeg tro. Har aldri murt så tre og nett høres utvilsomt lettere ut. På den annen side føles det mer "ekte" med muring.
Har også tenkt at man skulle kle inn med rupanel mellom bjelkene, men siden plankene så såpass fine ut og dessuten litt vakkert patinerte, ville det vært fint å ha dem synlige og bare hvitkalke eller lignende.
Hadde tenkt å vente med overetasjen, men eventuelt er det en idé å gå opp og grave ut bjelkelaget ovenfra (vindpapp, sand, kalk) og deretter isolere med linull. Er en skikkelig støvete jobb bare med mange sekker som skal ned.
Hva tror du om å tette sprekkene i taket nedenfra og så slipe? Burde vel holde tett?