Så mye erfaring har jeg ikke ennå.
Vi kommer til å ha furugulv i stue og soverom og de skal såpes. Hva som er vakrest er vel en smakssak, men jeg tror såpede gulv har en viss fordel. Furu er jo et ganske mykt treslag som det gjerne blir merker i. Men, når man fukter treet så sveller det og merkene forsvinner (helt eller delvis, snarere delvis tror jeg). Har man da oljet treet så kan ikke vannet trenge ned og da sveller det ikke. Så har jeg også hørt at såpen gjør treet hardere (og dermed mindre følsomt) og hver gang man såper gulvet så blir det litt hardere.
 
Vi har valgt DalaFlodas MaxFuru gulv. Det er såpet & børstet. Mye fint!
 
Vi vurderer å såpe gulvet i huset vårt, men jeg mangler en ordentlig beskrivelse av hvordan man gjør det, for eksempel hvilken såpe man bruker, hvordan den skal fortynnes osv. Noen som har gode tips å komme med, eller noen bra sider å tipse om hvor de tar opp såping av gulv?
 
Sara -> Vi har også tenkt å kjøpe Dala Floda MaxFura! Kult å høre meninger om det fra noen som allerede har det!! :D
Et spørsmål: MaxFura er jo litt "riflet" etter børstingen, det blir muligens ikke vanskeligere å holde det rent på grunn av det??

Vi skal ha furugulv i hele huset unntatt entré, bad og vaskerom, og vi har vurdert å legge MaxFura i kjøkkenet og gangen der det er mer slitasje og Dala Flodas vanlige furugulv i stuen og soverommene.
 
Tenk på at såpede/oljede gulv krever mer vedlikehold enn lakkede gulv, og det tar flere år før man får en hard, slitesterk overflate på et såpet gulv. Overflaten på et såpet gulv føles også litt fet. Men selvsagt, trefølelsen kommer jo fram på en helt annen måte enn på lakkede gulv.
 
ab-cd skrev:
Tenk på at såpede/oljede gulv krever mer vedlikehold enn lakkerte gulv og det tar flere år før man får en hard, slitesterk overflate på et såpet gulv. Overflaten på et såpet gulv føles også litt fet. Men visst, trefølelsen kommer jo fram på en helt annen måte enn på lakkerte gulv.
Det er riktig. I det minste hvis man ser på kort sikt og hvis vi begrenser oss til myke treslag. Vet ikke hvordan det er med oljede gulv, men skurgulvet krever mindre vedlikehold med tiden. I begynnelsen må man kanskje skrubbe en eller to ganger i året, men etter hvert blir det mer sjelden. Har du et lakkert furugulv så blir det garantert merker og hakk i gulvet som du vil slipe bort. Da må du slipe hele gulvet og lakke det. Et skurgulv "reparerer" man hver gang man såper det, og et skurgulv sliper man aldri (om man ikke vil ødelegge det). Skrubbe eller slipe, jeg vet ikke hva som føles mest slitsomt.

Vil man ha lakkert gulv, tror jeg det er bedre å velge et hardere treslag.
 
Sjarmen med et oljet furugulv er jo nettopp at det slites med årene! ;D
 
marge skrev:
Sjarmen med et oljet furugulv er jo nettopp at det slites med årene! ;D
Akkurat. Det samme gjelder skuregulv. De blir bare vakrere og vakrere med tiden. Andreledes er det med lakkerte gulv som bare kan bli styggere :)
 
Gøy å se at det finnes de som har lagt furugulv også på kjøkkenet!  :D
(da er det ikke bare vi som er ute og sykler da vi har tenkt å legge det på kjøkkenet...)

Har dere muligens vannbåren gulvvarme under, og hvordan har i så fall gulvene reagert på det?
 
Marge: Vårt gulv er ikke lagt ennå. Det skal legges i uke 9. Vi skal ha det i stuen, halve gangen & på kjøkkenet. Har både snakket med selgeren & sett på DalaFlodas nettside & ifølge dem så skal det ikke være noen fare å holde det rent.
Vi skal ikke ha gulvvarme under det men ifølge DalaFloda selv så skal det fungere bra med gulvvarme til gulvet.
 
:D

For 18 år siden lot jeg legge inn massive brede furubord i hele leiligheten min, det vil si også kjøkkenet. Deretter lutet jeg gulvene i 2 omganger og etter det såpet jeg det inn 3 ganger. Det har "holdt fargen" og ikke gulnet mer enn noen grad, kanskje. Rommene skurer jeg bare hver 5.-6. år og kjøkkenet en gang i året. Jeg har ingen gulvvarme under, men i et 1800-talls steinhus i byen er det en ganske jevn temperatur der året rundt.

Det stemmer at gulvet får en grågul tone med årene, men jeg har ikke kunnet sammenligne med noe lutet og oljet gulv. Det eneste jeg prøver å holde øye med er fett-, rødbet- og rødvins-flekker, så jeg kan fjerne dem så snart som mulig. Blir det en bulk (sjelden), så heller jeg litt varmt vann der eller legger en våt skureklut på, så treet kan suge opp så mye det trenger for å "reise seg opp" igjen! ;)

Fremdeles like glad for valget mitt for leiligheten. I huset jeg bygger ute på landet må jeg nok tenke meg litt om, da man trolig løper inn og ut med sko fra hallen og terrassen osv. I det minste bør hallen nok være mer praktisk og lett å rengjøre. :)

Helena med den meget fuktige og lekkende Sverige Stugan
 
:D
Ja, akkurat slik har jeg det også, det fungerer utmerket også på kjøkkenet. Nå har jeg hatt det i 18 år og har aldri angret. Den luten jeg brukte heter Faxe Lut og finnes også i malingsbutikkene. Det ble brukt av bl.a. et Norsk Museum som hadde tusenvis av gjester og de syntes det var lett å vedlikeholde ... :)

Helena med.....
Sverige Stugan
 
Jeg la inn et massivt furugulv på kjøkkenet i en tidligere leilighet for noen år siden. Jeg valgte å kalkskure og såpe gulvet (fant oppskriften i en eller annen bibliotekbok hvor man lovpriste dette). Kan imidlertid ikke anbefale dette i det hele tatt! Det ble veldig fint i starten, men fettstank fra komfyren + annet søl flekket til gulvet og det ble stygt utrolig fort. Jeg slipte om gulvet og lakkerte med hvitpigmentert silkematt gulvlakk i stedet, noe som var betydelig mindre vedlikeholdskrevende. Jeg synes at selv om gamle gulvbehandlingsmetoder kan ha sin sjarm og at det ikke høres ut som særlig mye arbeid å såpeskure gulvet regelmessig - annenhver uke skulle man skure ifølge forfatterne til boken som jeg leste - så finnes det faktisk morsommere ting å bruke tiden sin på enn å vedlikeholde gulvene sine.
 
Vi har lutet først med hvitpigmentert lut.
Så har vi oljet med hvitpigmentert olje, 2 omganger.
Så "vedlikeholdssåper" vi med hvitpigmentert såpe sånn cirka 1-2 ganger i året. Mellom disse gangene vasker vi gulvet som vanlig, noen ganger med vanlig Grummesåpe (som egentlig er for uttørrende) og noen ganger med en svakere løsning av hvitpigmentsåpen. Jeg er litt lat, rydder ikke mer enn nødvendig, og jeg opplever gulvet som lett å rengjøre!

Furugulv er mykt, derfor passer det bedre å olje eller såpe. Lakkens harde overflate passer bedre på hardere treslag. Lakk "krakelerer" på det myke. Det fine med furugulv er jo den glatte varme overflaten. Men det er klart, jeg har hatt lakkert furugulv også, og det er bedre enn "eikegulv" etter min smak. Dog opplevde jeg lakkert furugulv som "vanskelig å rengjøre" fordi skitten satte seg fast i sprekkene...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.