Hei,

Jeg har lyst til å sette opp en sandsekk i vårt fremtidige treningsrom. Taket er i betong (rommet ligger under garasjen i skråningsetasjen). Jeg snakket nettopp med gutta som bygget husgrunnen, og de sa at de innstøpte gulvvarmeslyngene i betongdekket ligger oppå armeringen som igjen ligger 3 cm fra "bunnoverflaten" i betongen.
Sandsekken jeg vil sette opp veier ca. 60 kg, og festet kan skrus i fire punkter med ca. 15-20 cm fra hverandre. Festet består av en krok som kan rotere, og sekken skal deretter henge i en fjær fra denne kroken.
Siden jeg ikke vil risikere å treffe noen vannslange, lurer jeg på om noen vet om det holder å gå inn kun 3 cm i betongen med plugg og skrue, eller om det er en risiko for at taket da sprekker når man treffer sekken?

P
Små ekspansjonsbolter ville jeg nok satset på i så fall. Ulempen er at de sannsynligvis må kappes bort med vinkelsliper den dagen sekken skal ned.

Takk for ditt svar.
Når jeg spurte i en jernvarehandel så sa de at plugg funket like bra om ikke bedre enn expander. Det var noe om at expander krevde større presisjon på hullet hvilket kunne være vanskelig å få til med vanlige svenson-pryler...ikke vet jeg. Men du tror ikke at det er noen fare for at boltene river i stykker taket om de bare sitter 3 cm inn?

P
Jeg har bare brukt ekspander én gang i løpet av mine 16 år i bransjen, og det var til nøyaktig samme formål. Fordelen med ekspanderen er jo nettopp at jo mer du drar/rukker i den, desto mer ekspanderer den, og desto hardere sitter den. Hvis taket bare er skikkelig støpt hele veien ned (og kun sparklet og malt), så tror jeg ikke det skal være noe problem. Har du bare en god borhammer, så vil det neppe være noe bekymring med hulltakingen heller.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.