14.126 lest ·
15 svar
14k lest
15 svar
Sammenleggbart bord, MDF eller Kryssfiner???
Hei. Skal bygge en bord/plate som kan foldes opp mot veggen når det ikke brukes. Gutten skal ha en bilbane på, men for å spare litt plass vil jeg løse det på denne måten. En regel 45x70 festes i veggen og en i platen. Disse kobles deretter sammen med hengsler. Ben mangler på bildet, men skal brukes.
Spørsmålet er MDF eller kryssfiner, samt hvilken dimensjon man trenger. Platen skal være i full størrelse, dvs. 2440x1220. Hele den indre siden er stabilisert ved å være skrudd i en regel, så kommer en sarg rundt i henhold til tegning.
Kryssfiner føles litt lettere og "bedre" å skru i har jeg fått for meg, men mange anbefaler MDF. Men det skal jo ikke veie så mye at man ikke kan håndtere det.
Veggen er dobbel gips med sannsynlige metallregler. Kommer sannsynligvis til å ha et mindre blokksystem og snor for å lette oppheising, selvfølgelig vil det også være en låsemekanisme for oppfelt posisjon.
Men hovedspørsmålet er kryssfiner eller MDF, 16 eller 19 mm, får ikke veie for mye, men samtidig ikke svikte.
/Henrik

Spørsmålet er MDF eller kryssfiner, samt hvilken dimensjon man trenger. Platen skal være i full størrelse, dvs. 2440x1220. Hele den indre siden er stabilisert ved å være skrudd i en regel, så kommer en sarg rundt i henhold til tegning.
Kryssfiner føles litt lettere og "bedre" å skru i har jeg fått for meg, men mange anbefaler MDF. Men det skal jo ikke veie så mye at man ikke kan håndtere det.
Veggen er dobbel gips med sannsynlige metallregler. Kommer sannsynligvis til å ha et mindre blokksystem og snor for å lette oppheising, selvfølgelig vil det også være en låsemekanisme for oppfelt posisjon.
Men hovedspørsmålet er kryssfiner eller MDF, 16 eller 19 mm, får ikke veie for mye, men samtidig ikke svikte.
/Henrik
Personlig stemmer jeg klart på MDF. Helt slett, slår seg ikke, hard, lett å jobbe med. Dog litt ømtålig i kantene, men du skal jo ha en sarg rundt så det løser jo problemet.
Det er jo en ganske stor plate og da kanskje det dessverre kreves at det blir 19mm om platen skal bære seg selv uten å svikte, men det er klart da blir det jo tungt også.
Det er jo en ganske stor plate og da kanskje det dessverre kreves at det blir 19mm om platen skal bære seg selv uten å svikte, men det er klart da blir det jo tungt også.
Skjør i kantene??, min sarg ligger jo "oppe på" platen om det nå spiller noen rolle.
antar at man må være ganske nøye med forboring i MDF.
antar at man må være ganske nøye med forboring i MDF.
Unngå MDF. Dyrt, dårlig, tungt mtrl. som er udugelig for de fleste formål unntatt som lydisolering i lettvegger. Skal du ha møbelkvalitet må du opp til HDF-plater som koster mer og veier enda litt mer.
Med så stor plate (2440x1220) kan du ikke unngå svikt selv om den er 16 eller 19 mm tykk (som veier bly) hvis du skal ha den fritthengende.
Forslår derfor at du tar en tynnere kvalitet kryssfiner og forsterker den med en falsede lækte langs kantene og to i midten fra langside til langside. Da får du en lettere konstruksjon som er lett å jobbe med og samtidig billigere.
Slik hadde jeg gjort det: høvlet furulækt i dimensjon 45x34 til en ramme som du freser ut et falsespor i langs en kant med en overfres, 7* mm dypt (på 45 måten) og 20 mm bredt (på 34 måten), langs alle fire sidene rundt 'bordet'. Du kan plugge sammen hjørnene, halvsammenføye dem eller sinke sammen dem. To 28x70 gran på flaten under platen (ikke synlig når 'bordet' er nedfelt) som du tappes inn med 8 mm treplugg i den nevnte 44x34 (to plugger i hver ende, totalt 8 stykker).
Med falsen innover kan du deretter legge på en 7 mm kryssfinerplate med en godside eller to (avhengig av om du kan tåle å se en litt kvistigare side med bordet oppfelt og har råd med). Limt og skrudd til 45x34 i falsen.
Da får du et vridstivt bord som ikke svikter og ikke veier for mye. Kanskje litt mer arbeid enn å bare sette opp en MDF-plate, men den hadde du heller ikke kunnet ha ukantet en lengre stund og da hadde den blitt enda dyrere og tyngre.
Problem kan det bli å finne 7 mm kryssfiner i format 2440x1220. De pleier å være 2000x1000 i standardmål. Hør med trelasten. Finnene lager større plater i bjørk.
*Dybden skal stemme med tykkelsen på kryssfiner.
Forslår derfor at du tar en tynnere kvalitet kryssfiner og forsterker den med en falsede lækte langs kantene og to i midten fra langside til langside. Da får du en lettere konstruksjon som er lett å jobbe med og samtidig billigere.
Slik hadde jeg gjort det: høvlet furulækt i dimensjon 45x34 til en ramme som du freser ut et falsespor i langs en kant med en overfres, 7* mm dypt (på 45 måten) og 20 mm bredt (på 34 måten), langs alle fire sidene rundt 'bordet'. Du kan plugge sammen hjørnene, halvsammenføye dem eller sinke sammen dem. To 28x70 gran på flaten under platen (ikke synlig når 'bordet' er nedfelt) som du tappes inn med 8 mm treplugg i den nevnte 44x34 (to plugger i hver ende, totalt 8 stykker).
Med falsen innover kan du deretter legge på en 7 mm kryssfinerplate med en godside eller to (avhengig av om du kan tåle å se en litt kvistigare side med bordet oppfelt og har råd med). Limt og skrudd til 45x34 i falsen.
Da får du et vridstivt bord som ikke svikter og ikke veier for mye. Kanskje litt mer arbeid enn å bare sette opp en MDF-plate, men den hadde du heller ikke kunnet ha ukantet en lengre stund og da hadde den blitt enda dyrere og tyngre.
Problem kan det bli å finne 7 mm kryssfiner i format 2440x1220. De pleier å være 2000x1000 i standardmål. Hør med trelasten. Finnene lager større plater i bjørk.
*Dybden skal stemme med tykkelsen på kryssfiner.
MDF krever en eller annen form for kantbeskyttelse, spesielt hvis barna skal leke rundt omkring.
Hmm takk for en utførlig beskrivelse. Det høres interessant ut, men kanskje litt mer krevende enn jeg hadde tenkt meg siden jeg mangler fres mm. samt at jeg ikke helt forstår hvordan du mener. Fres kan man jo for så vidt låne. Har sjekket litt rundt på byggmax mm, vanskelig å finne noe som ligner 45*38. Personlig er jeg dårlig med snekkertermer, så jeg vet ikke helt hva lækt er, men høvlet forstår jeg. Skal man lete etter "råplan", "byggregel" eller hva kan det kalles?
Har også fått tipset om å lage en sandwichkonstruksjon med tynn kryssfiner på hver side av noe isopor/styrofoam. Men dette må limes.
Konstruksjonen jeg viste på tegningen skal også ha ben, hvis det ikke kom frem.
Lener nok mot en 18mm kryssfiner, den føltes lettere/like tung som en 12mm MDF, samt at skrudd helt i regel på innsiden og med sarg rundt bør det bli ganske stabilt. Har sett en liknende, men "dårligere" konstruksjon som var bygget på 16mm kryssfiner.
Har hatt vanskeligheter med å finne noen regler i veggen, så det må nok bli molly i dobbeltgips med ca. 400mm mellomrom.
Har også fått tipset om å lage en sandwichkonstruksjon med tynn kryssfiner på hver side av noe isopor/styrofoam. Men dette må limes.
Konstruksjonen jeg viste på tegningen skal også ha ben, hvis det ikke kom frem.
Lener nok mot en 18mm kryssfiner, den føltes lettere/like tung som en 12mm MDF, samt at skrudd helt i regel på innsiden og med sarg rundt bør det bli ganske stabilt. Har sett en liknende, men "dårligere" konstruksjon som var bygget på 16mm kryssfiner.
Har hatt vanskeligheter med å finne noen regler i veggen, så det må nok bli molly i dobbeltgips med ca. 400mm mellomrom.
Sist redigert:
Akkurat så. Hvis du ikke finner dim 45x38 kan du ta den som er nærmest i bredde. Det er høyden (45) som trengs for å gjøre plywoodplaten stiv. Hvis du så vil ha en pen bakside, så foreslår jeg at du tar en 3 mm plywood med en godsida der. Den kommer jo ikke til å ha noen annen funksjon enn å skjule tverribene når bordet er oppfelt.MrWalker35 skrev:
Ville det bli noen forskjell om man skrur sammen en ramme med 45x45 og har 2 stk 45x45 i midten (i stedet for 28x70). for så å skru en 7mm kryssfiner direkte oppå. Altså "slippe" momentet med å frese.
Vil det påvirke konstruksjonen nevneverdig? skru og lime alle fuger?
Vil det påvirke konstruksjonen nevneverdig? skru og lime alle fuger?
MrWalker35 skrev:
Hver millimeter i høyden lavere gir en mer ustabil konstruksjon. Med en nedfryst kryssfinerplate blir kantene beskyttet av rammen. Det blir de ikke hvis du spikrer kryssfiner rett på toppen. Men du kan 'redde' en del av kanten og slippe fresingen hvis du avslutter med en gjæret hjørnelist av høvlet furu rundt om kanten.
· Stockholms län
· 3 319 innlegg
Thomas59
Bygningsveteran
- Stockholms län
- 3.319 innlegg
Tenkte ikke å blande meg i grunnkonstruksjonen som sådan, men mer hvordan det ser ut når platen er oppfelt.
Det er jo litt trist og kanskje ikke så fint å ha en stor plate oppfelt mot veggen, og du bør kanskje skjule lektene med en ekstra plate på undersiden som du jo vil se når bordet er oppfelt.
En idé:
Skipp i stedet platen på undersiden, bygg "rammen i eik eller annet treslag som passer med din øvrige innredning og tada, du har en fin bilderamme med plass til fine bilder som du lar en fotobutikk fikse i riktig størrelse. Du nevnte jo bilbane så hvorfor ikke slik:
Det er jo litt trist og kanskje ikke så fint å ha en stor plate oppfelt mot veggen, og du bør kanskje skjule lektene med en ekstra plate på undersiden som du jo vil se når bordet er oppfelt.
En idé:
Skipp i stedet platen på undersiden, bygg "rammen i eik eller annet treslag som passer med din øvrige innredning og tada, du har en fin bilderamme med plass til fine bilder som du lar en fotobutikk fikse i riktig størrelse. Du nevnte jo bilbane så hvorfor ikke slik:
takk for meninger
"baksiden kommer til å "pynte" opp på en eller annen måte.
skulle prøve å satse på en fresing iallfall. blir nok flottest. Problemet er å finne høvlet trevirke. det eneste jeg kan finne som er i nærheten av 45X38 er vanlig regel 45x45. eller lekt 25*38 eller planhøvlet 21X43.
det jeg har tilgang til er typ cheapy, byggmax.
"baksiden kommer til å "pynte" opp på en eller annen måte.
skulle prøve å satse på en fresing iallfall. blir nok flottest. Problemet er å finne høvlet trevirke. det eneste jeg kan finne som er i nærheten av 45X38 er vanlig regel 45x45. eller lekt 25*38 eller planhøvlet 21X43.
Vi har en lignende konstruksjon (men litt mindre) på jobben, bygget i eik, med piano-gangjern mot veggfast list, og støtte med to ben som danner skråstivere mot vegg når den er oppfelt. Disse "bena" festes da midlertidig i eikestykker (2x2 stk) som altså sitter fast mot vegg samt på bordets underside. Ved nedfelt stilling møtes stykkene og fungerer som beskyttelse - gjør at bordet ligger pent nedover i 90 grader.
Får se om jeg får til et bilde å legge ved senere.
/A
Får se om jeg får til et bilde å legge ved senere.
/A
Hadde vært veldig interessant å se noen bilder av den løsningen. Skal jo selv ha ben på dette bygget og har ikke bestemt helt hvordan ennå.
Velg da planhøvlet 21x43 og fres ut 10-12 mm i bredde på 21-målet og så mye du trenger med hensyn til valgt platetykkelse i dybden på 43-retningen. Selv om det ikke gjenstår så mye av breddemålet, er det nok til at høyden (43 mm) skal være intakt på utsiden.MrWalker35 skrev:takk for meninger
"baksiden kommer til å "pyntes" på et vis.
skal forsøke satse på fresing iallfall. blir nok penest. Problemet er å finne høvlet virke. det eneste som jeg kan finne som er i nærheten av 45X38 er vanlig regel 45x45. eller lekter 25*38 eller planhøvlet 21X43.
Om du så gjærer sammen hjørnene eller unner deg å sinke dem sammen (enda litt mer arbeid, men mye penere) er opp til deg. Hvis du gjærer sammen dem, må du kaxe eller plugge i hjørnene, noe som krever noe annet arbeid, alternativt en skjemmende vinkelbeslag. Sammenføyd med platen med skruer og lim, holder rammen deretter formen.
På undersiden kan du da ta en litt tykkere kryssfiner for å få det stabilt og vridningsstivt. Si 5-7 mm.
Men du kan også ta 15 kryssfinér (en slags tykkere plywood) oppå og droppe midtstokkene under og også den tynnere kryssfiner som skal dekke midtstokken/-stokkene. Den er dessuten bedre å skru fast modelljernbanen i. (Fremdeles blir det ikke så voldsomt tungt som 16 mm MDF, som du først var inne på. Lydisoleringen blir dog betydelig dårligere med en lettere plate. Også noe å tenke på. Og det mest lydinvaderende blir det på en tynn kryssfinerplate hvis du ikke legger gummiduk under skinnene. Da høres det ikke i det hele tatt.)
Ideen med bilde under er ikke så dum, men faller på at det trengs en midtregel for kryssfiner om den skal være tynn=lett. Da får det bli to felt eller hvorfor ikke 3, 4 eller 6 for utseendets skyld? (Hvis du ikke avslutter med en 3 mm kryssfiner og får en helt glatt underside. Da blir det ingen felt i det hele tatt.)
Som ben foreslår jeg at du tar to stykker 45x45 (en i hvert fritt hjørne) og fester med et leddhengsel under platen slik at de henger igjen når du feller opp platen (og parallelt med den) og automatisk faller ned når du feller ned den. Har du så en trelist på veggen (fest denne) og til den og platens rammevirke skrur pianohengslene, så bør det holde bra. Når platen er nede, skal altså hengselet være foldet som et opp-og-nedvendt V, og med oppfelt plate blir det 90 graders vinkel på hengselet. Det samme med bena men motsatt.
Skru derfor først fast pianohengslene (du må nok ta et par stykker siden de sjelden selges (utenom i faghandelen, les: Teofils m.fl.) i lengre lengder enn 50-60 cm på Jula, Clas Ohlson eller Biltema) i platens rammevirke og støtt opp platen i oppfelt stilling der den skal være, og deretter skru fast pianohengslene til listen på veggen.