Jeg vil øke bæreevnen på en bærende bjelke, eller den teoretiske spennvidden som den tåler. Derfor tenker jeg å sammenføye to stk 45×220, C24, NTR-A. Tanken er å lime med PU-lim, sette x antall treskruer og deretter spenne sammen med klemmer.
Så til spørsmålet: hvordan skal man legge sammen bjelkene? Se nedenfor prinsippskisse. Jeg er bare interessert i hva som er best, eller minst dårlig om du heller ser det slik. Jeg prøvde å spørre ChatGPT. Der fikk jeg veldig rare forslag. Nå stoler jeg på dere her.
Så til spørsmålet: hvordan skal man legge sammen bjelkene? Se nedenfor prinsippskisse. Jeg er bare interessert i hva som er best, eller minst dårlig om du heller ser det slik. Jeg prøvde å spørre ChatGPT. Der fikk jeg veldig rare forslag. Nå stoler jeg på dere her.
Jeg vet ikke. Men dette er min mening.
Variant 3 vil sannsynligvis sprenge limfugen ved økende fuktighet. Samme problem finnes i variant 1.
Med variant 2 komprimeres limfugen og det burde ikke kunne skade noe i det hele tatt.
Hvis den skulle være innendørs med snekkertørt virke så ville alle tre fungere like bra, men da ville jeg velge variant 3 fordi den er "penest".
Variant 3 vil sannsynligvis sprenge limfugen ved økende fuktighet. Samme problem finnes i variant 1.
Med variant 2 komprimeres limfugen og det burde ikke kunne skade noe i det hele tatt.
Hvis den skulle være innendørs med snekkertørt virke så ville alle tre fungere like bra, men da ville jeg velge variant 3 fordi den er "penest".
Jeg har vært inne på samme spor men vet rett og slett ikke hva som er riktig i teorien. Ingen jeg har spurt hittil har kunnet forklare det bedre enn deg.L Limpan4all skrev:Jeg vet ikke. Men dette er min mening.
Variant 3 vil komme til å ville sprekke limfugen ved økende fuktighet. Samme problem finnes i variant 1.
Med variant 2 da komprimeres limfugen og det burde ikke kunne skade noe som helst.
Skulle den sitte innendørs med snekkertørt virke så ville alle tre fungere like bra, men da ville jeg velge variant 3 for den er "penest".
Å sprenge en limfuge av den typen og forsterket med skruer er ikke noe bjelker vanligvis klarer. Eller mer eksakt, bjelkene pleier ikke å rive seg selv fra hverandre i tilknytning til en limfuge av den typen.
Jeg gjetter litt
For at linen skal holde seg så rett som mulig, så 2 eller 3, en bjelke pleier å festes ved flere punkter, så trolig ingen forskjell i praksis.
En variant er å se om bjelkene har begynt å vri seg og pare dem sammen med vridning i forskjellige retninger. Samme metode om de bukter seg.
For spørsmålet om bæreevne tviler jeg på at du vil få noen praktisk forskjell uansett metode.
Jeg gjetter litt
For at linen skal holde seg så rett som mulig, så 2 eller 3, en bjelke pleier å festes ved flere punkter, så trolig ingen forskjell i praksis.
En variant er å se om bjelkene har begynt å vri seg og pare dem sammen med vridning i forskjellige retninger. Samme metode om de bukter seg.
For spørsmålet om bæreevne tviler jeg på at du vil få noen praktisk forskjell uansett metode.
Takk for tilbakemeldingen!Z z_bumbi skrev:Å sprekke en limt fuge av den typen og forsterket med skruer er ikke noe bjelker vanligvis tåler. Eller mer nøyaktig pleier ikke bjelkene å rive seg selv i forbindelse med en limt fuge av den typen.
Jeg gjetter litt her
For å holde linen så rett som mulig så 2 eller 3, en bærende line pleier å festes på flere punkter så sannsynligvis ingen forskjell i praksis.
En variant er å se om bjelkene har begynt å vri seg og pare dem med vridning i motsatt retning. Samme metode om de buer.
For spørsmålet om bærende evne tviler jeg på at du vil få noen praktisk forskjell uansett metode.
Men mener du at det ville være helt unødvendig å doble? Eller at det å sette dem sammen ikke gjør noen forskjell? Jeg er bare en amatør på området, så spørsmålet er genuint.
Å sammenføye bjelkene gjør nesten ingenting for nedbøyningen, det vil ikke øke i styrke. Derimot er det en sjanse for at bjelken vrir seg eller tipper, og da vil det hjelpe å skru-lime bjelkene.
Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg har aldri helt forstått at man så kategorisk sier at det ikke gjør mye/noe for nedbøyning. Hvis man tenker seg følgende teoretiske eksempel. Du skal gå over et vassdrag som er 100 cm bredt. På ett sted ligger en 45X45, på et annet ligger to stykker 45x45 som er skrulimmet sammen. Mener man da at man like gjerne kan velge å gå på den ensomme 45x45?
(Vi antar at balansen ikke er en faktor).
(Vi antar at balansen ikke er en faktor).
Dobblerer du så dobler du hvilke krefter du kan ta opp så kreves det en økning så er det bra.M MatsBengtsson89 skrev:
En limfuge på 1 mm på en 90 mm bred bjelke gir trolig ingen merkbar forskjell men først og fremst spiller trolig ikke dine ulike eksempler på hvordan du snur reglene noen rolle for bæringen.
Men jeg er ikke bygningsingeniør.
Gjetter at @Kontoristen7 mener forskjellen mellom 2 stk skruelimmede bjelker og 2 stk løse bjelker. Gitt at du har skruelimmet dem på "feil" led.T TryBran skrev:
Legger du dem oppå hverandre gjør det stor forskjell om de er skruelimmede eller løse.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 innlegg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6.008 innlegg
Ganske meningsløst å lime med PU-lim siden du verken vil oppnå høyt presstrykk eller gode anleggsflater.
Polyuretanlim krever høyt limtrykk og jevne limflater for å bli sterkt. Når det ikke er tilfelle, får det lav E-modul. Sammenlign med skummet som dannes som man kan skjære med kniv.
Bestill en impregnert limtredrager i stedet.
For å svare på spørsmålet ditt, er kjerneved ut det man vanligvis gjør. Mindre risiko for tørkesprekker og større andel kjerneved utover.
Polyuretanlim krever høyt limtrykk og jevne limflater for å bli sterkt. Når det ikke er tilfelle, får det lav E-modul. Sammenlign med skummet som dannes som man kan skjære med kniv.
Bestill en impregnert limtredrager i stedet.
For å svare på spørsmålet ditt, er kjerneved ut det man vanligvis gjør. Mindre risiko for tørkesprekker og større andel kjerneved utover.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 innlegg
Sett reglene med 5 cm avstand så har du akkurat dobbel styrke, verken mer eller mindre.
Angående presstrykk, det er nok mer om hvor tett man skal sette tvingene, ifølge hva jeg har lest så fordeler presstrykket seg 45 grader fra tvinga og det ville bety 2 tvinger hver 90 mm, en i overkant en i underkant. Det blir en masse tvinger.
Polyuretanlim er dyrt, kjøp noe morsommere og sett noen skruer bare
Protte
Angående presstrykk, det er nok mer om hvor tett man skal sette tvingene, ifølge hva jeg har lest så fordeler presstrykket seg 45 grader fra tvinga og det ville bety 2 tvinger hver 90 mm, en i overkant en i underkant. Det blir en masse tvinger.
Polyuretanlim er dyrt, kjøp noe morsommere og sett noen skruer bare
Protte
Takk for alle svar. Jeg føler uansett at jeg har blitt klokere. Eller mindre dum.
Kjernesiden utad om jeg skal lime i det hele tatt. Tror faktisk ikke at jeg kommer til å gjøre det.
Men, hvor i hele h*lvete finner jeg trykkimpregnerte limtrebjelker? Får ikke opp en dritt når jeg søker. Bortsett fra de uten prisopplysninger og som ikke kan bestilles.
Kjernesiden utad om jeg skal lime i det hele tatt. Tror faktisk ikke at jeg kommer til å gjøre det.
Men, hvor i hele h*lvete finner jeg trykkimpregnerte limtrebjelker? Får ikke opp en dritt når jeg søker. Bortsett fra de uten prisopplysninger og som ikke kan bestilles.