hei!

Holder på å innrede vår andre etasje, er det ok å sala med 45x45 cc600 tvers over cc1200 takstoler?
er tenkt å deretter ha glespanel i og gips.

tenkte om det blir for ustabilt eller om det er for svajete?

MVH// Markus

I et horisontalt tak vil platene henge ned ca 1,5 mm på midten hvis man kun tar hensyn til egenvekten av 45x45, spikerslag og gips, under forutsetning av at 45x45 trevirke er C14 klassifisert. Er det ikke bedre å gå for 45x70 (bør være mulig å få tak i C24 klassifisering) på høykant med c/c 300 og droppe spikerslaget?

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I et horisontalt tak vil platene henge ned ca 1,5 mm på midten om man bare regner med egenvekten til 45x45, tverrpanel og gips, under forutsetning at 45x45 treverket er C 14 klassifisert. Er det ikke bedre å bruke 45x70 (bør være mulig å få tak i C 24 klasse) på høykant med c/c 300 og droppe tverrpanelet?
takk for utfyllende svar!

Har gjerne tverrpanel for elinstallasjonen, har fuktsperre mot 45x45.

saken er at jeg har allerede begynt å sette opp 45x45 mot takstolene, så om det virkelig ikke anbefales må jeg tenke om. det er skråtak 27°

Det bør være ganske vanlig prosedyre å sette tverrgående foring mot takstolene for å minimere kuldebroer? bruker man kanskje 45x70 liggende da i stedet?

27° skråtak er i sammenhengen et pluss, 45x45-ene får ta opp lasten litt mer på diagonalen for å uttrykke seg enkelt. En ulempe med den dimensjonen er at kvaliteten ofte er dårlig, og de er definitivt ikke styrkeklassifiserte. Da er 45x70 C 24 på lavkant veldig mye bedre. Nå har du jo som jeg forstår allerede satt opp stenderne, så jeg ville nok la dem sitte igjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.