Hei!
Holder på å renovere i gangen og vil bli kvitt en bue som går inn i stua. Har saget opp det ene hjørnet hittil og støtte bare på et par typ rillede aluminium biter som armering.
Kjennes veldig langsøkt men passer på å spørre likevel om noen har erfaring om emnet. Dette kan vel ikke trenge å støttes opp på noen måte? Jeg vet at en nabo har tatt ned hele veggen og erstattet med en bjelke i taket, men føler at disse små hjørnene kan vel umulig gjøre veldig mye for bæreevnen.
Holder på å renovere i gangen og vil bli kvitt en bue som går inn i stua. Har saget opp det ene hjørnet hittil og støtte bare på et par typ rillede aluminium biter som armering.
Kjennes veldig langsøkt men passer på å spørre likevel om noen har erfaring om emnet. Dette kan vel ikke trenge å støttes opp på noen måte? Jeg vet at en nabo har tatt ned hele veggen og erstattet med en bjelke i taket, men føler at disse små hjørnene kan vel umulig gjøre veldig mye for bæreevnen.
Absolutt men så lite materiale uten armering, kan det holde oppe så mye? Ca en meter til venstre er det en åpning til kjøkkenet uten hvelv i samme størrelse som denne. Over åpningen er det en halv meter lettbetong igjen før taket og rett over er gangen på overetasjen. Har ingen tegninger dessverre.
Men det kan være en lettbetongbjelke over den andre åpningen..L Lucipurr skrev:
Er det murt med lettbetongstein så kan man ikke ha en åpning uten en bjelke som holder opp steinen, og dette er uten laster som vi ikke vet noe om..
Ja men det kjøper jeg som du sier at det kan være en bjelke over den andre døren, men da burde det være en bjelke over denne også, og jeg sager jo ikke åpningen høyere enn den allerede er, og da holdes bjelken intakt. Jeg er ganske uvitende i emnet, så kanskje har jeg tabbet meg helt. De jeg har snakket med før har sagt at det ikke skal være noen problemer. Får vel se om huset raser.J Jansson69 skrev:
Fikk tak i tegninger fra kommunen og slik ser det ut om det sier noe. Tok ned listene fra åpningen til venstre og kan ikke se at det ligger noen bjelke der heller. Toppen av den åpningen er like porøs som om man bare hadde saget opp siporex.M Maestrono skrev:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Såga upp plank till stavar och sedan till panel (orientering)
Möbelsnickeri -
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Juridik -
Såga upp hål i källarvägg för fönster.
Fönster & Dörrar -
Vad behöver jag säga upp?
Köpa & Sälja hus -
Behöver jag stadga upp timmerväggen när jag sågar ut fönster.
Lösvirke & Timmerhus