Kanskje en sprø tanke, men...
Har et langt gjerde, planker som er trykkimpregnert og har vært montert i sikkert 15 år, og selve "treet" er fint.
Disse plankene er derimot malt, og alle vet jo hvordan det går å male trykk-høvlet treverk - ingenting sitter igjen etter 2 år.
En tanke som dukket opp, ville det være mulig å fjerne alle plankene og gjenbruke dem, ved å "sage" dem igjen på en eller annen måte så de får den der "sagde" overflaten som gjør at maling fester?
= nysagd overflate og så male igjen.
Ville jo sikkert spare en god del penger og win-win for miljøet i stedet for å kaste et par hundre meter treverk på dynga...
 
Kanskje funker, om du har god tid og en bordsag kan du jo prøve
 
Føles mye enklere å høvle bordene med en elektrisk høvel enn å sage i en bordsag. Maling fester på høvlet overflate også, må ikke være saget. Ellers hadde du ikke kunnet male vinduer. Men hvis malingen har flasset av på grunn av fuktig trevirke, ville jeg høvlet overflaten og deretter latt treverket tørke før jeg maler på nytt.
 
C Chokladmonster skrev:
Føles mye enklere å høvle plankene med en elektrisk høvel enn å kutte i en bordsag. Maling fester seg på høvlet overflate også, trenger ikke være saget. Ellers hadde du ikke kunnet male vinduer. Men hvis malingen har falt av på grunn av fuktig treverk, ville jeg høvlet overflaten og deretter latt treverket tørke før jeg maler på nytt.
Går det liksom å få til den "sagete" overflaten med en elektrisk høvel?
Treverket er knusktørt, har malt det om 1 gang allerede, men det er så høvlet at det nesten er "blankt" :)
Så malingen flasser av etter en stund, prøvde også med heft-grunn men nei.
 
Problemet skyldes ikke at overflaten er "blank". Det går jo som sagt utmerket å male f.eks. høvlede vinduskarmer, høvlet panel eller møbler.
 
  • Liker
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet skyldes ikke at overflaten er "blank". Det går jo som sagt an å male for eksempel høvlede vinduskarmar, høvlet panel eller møbler.
Ok, i så fall har jeg hatt uflaks på 25 meter planke da all maling faller av & det er som sagt krut-tørt & prøvd forskjellige malinger for utendørsbruk men det fester ikke.
 
Har du prøvd Trebitt oljebeis? Bruker den til trykkimpregnert trevirke - aldri løsnet
 
haha5810 haha5810 skrev:
Har du prøvd Trebitt oljebeis? Bruker den på trykkimpregnert tre - har aldri skallet av
Nope, men det kanskje blir vanskelig når det allerede er malt hvitt & så gå over til beis.
 
Kanskje bandslip er veien fremover, det bør jo bli ganske "grovt" med et 40 papir?
 
Sand- eller sodablasting?
 
Hva har du brukt for farge?
 
F fimpan skrev:
Går det typ få til den "sagde" overflaten med en el-høvel?
Nei, en høvel etterlater en høvlet overflate.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.