Kanskje en sprø tanke, men...
Har et langt gjerde, planker som er trykkimpregnert og har vært montert i sikkert 15 år, og selve "treet" er fint.
Disse plankene er derimot malt, og alle vet jo hvordan det går å male trykk-høvlet treverk - ingenting sitter igjen etter 2 år.
En tanke som dukket opp, ville det være mulig å fjerne alle plankene og gjenbruke dem, ved å "sage" dem igjen på en eller annen måte så de får den der "sagde" overflaten som gjør at maling fester?
= nysagd overflate og så male igjen.
Ville jo sikkert spare en god del penger og win-win for miljøet i stedet for å kaste et par hundre meter treverk på dynga...
Har et langt gjerde, planker som er trykkimpregnert og har vært montert i sikkert 15 år, og selve "treet" er fint.
Disse plankene er derimot malt, og alle vet jo hvordan det går å male trykk-høvlet treverk - ingenting sitter igjen etter 2 år.
En tanke som dukket opp, ville det være mulig å fjerne alle plankene og gjenbruke dem, ved å "sage" dem igjen på en eller annen måte så de får den der "sagde" overflaten som gjør at maling fester?
= nysagd overflate og så male igjen.
Ville jo sikkert spare en god del penger og win-win for miljøet i stedet for å kaste et par hundre meter treverk på dynga...
Føles mye enklere å høvle bordene med en elektrisk høvel enn å sage i en bordsag. Maling fester på høvlet overflate også, må ikke være saget. Ellers hadde du ikke kunnet male vinduer. Men hvis malingen har flasset av på grunn av fuktig trevirke, ville jeg høvlet overflaten og deretter latt treverket tørke før jeg maler på nytt.
Går det liksom å få til den "sagete" overflaten med en elektrisk høvel?C Chokladmonster skrev:Føles mye enklere å høvle plankene med en elektrisk høvel enn å kutte i en bordsag. Maling fester seg på høvlet overflate også, trenger ikke være saget. Ellers hadde du ikke kunnet male vinduer. Men hvis malingen har falt av på grunn av fuktig treverk, ville jeg høvlet overflaten og deretter latt treverket tørke før jeg maler på nytt.
Treverket er knusktørt, har malt det om 1 gang allerede, men det er så høvlet at det nesten er "blankt"
Så malingen flasser av etter en stund, prøvde også med heft-grunn men nei.
Ok, i så fall har jeg hatt uflaks på 25 meter planke da all maling faller av & det er som sagt krut-tørt & prøvd forskjellige malinger for utendørsbruk men det fester ikke.useless skrev:
Klikk her for å svare