Hei,

Vi trenger å sette inn noen nye dører i kjelleren og på ett sted vil vi ha glassdør. Helst vil vi ha følgende:

Diplomat ST12
Glassdør med flere ruter, sannsynligvis design ST12. Døren har hvit ramme med ti glasspaneler, håndtak og lås sett fra forsiden.

Andre alternativet er Diplomat ST10
Glassdør med hvit ramme og ni rektangulære ruter, innebygd låsekasse og dørhåndtak i messing.

I vårt tilfelle er det en M8x20 dør som gjelder, men vi vil uansett måtte kappe av ca 15 mm oppe og nede da innermålene på eksisterende karm er 1918x732 mm. Så vidt jeg forstår, ønsker man en margin på 7 mm.

Produsenten sier at man kan maksimum kappe 15 mm i hver ende på disse dørene, men de anbefaler det ikke. De sier også at jo færre glass, desto lettere og mer stabil dør.

Sagingen vil vi overlate til et snekkeri.

Hva er deres erfaring med dette? Tør vi velge døren med flere vinduer eller bør vi ta ST10?

A
Om det går an å kappe døren 15mm så kan et snekkeri med justersag enkelt ta av 15mm uten at noe går i stykker. Så dere kan trygt velge den døren dere vil ha.

Emil_K skrev:
Om det går att kappe døren 15mm så kan et snekkerverksted med justersag enkelt ta av 15mm uten at noe går i stykker. Så dere kan trygt velge den døren dere vil ha
Produsenten sier at det går å kappe maks 15 mm oppe og nede, men anbefaler som sagt ikke det da døren ikke blir like stabil. De sier også at jo mindre glass jo mer stabil.

En snekker kan dermed kappe av 15 mm uten problemer, spørsmålet er dog om døren med 12 ruter likevel holder for normal bruk?

Du har ikke vurdert å kjøpe med ny karm og evt. øke hullmålet litt? Siden det er standard 8x20M så burde det nesten bli billigere enn å levere inn til snekker.

Dette er kjeller så karmene er innstøpt, og å begynne å hakke opp disse hvelvene på 6 steder føles overdrevet da vi selv ikke har noen problemer med høyden.

På inngangsplan var det lettere å sage opp hullene, så der gikk vi for den løsningen.

Finnes ikke døren å få i størrelse 8x19 i stedet?

Siden det er en kjellerdør, og uansett ikke med bredde som oppfyller tilgjengelighetskravene, så gjør det kanskje ikke noe om den ikke har "fullhøyde".

Å sage bort trerammen på en slik glassdør tror jeg ikke er så vellykket faktisk.

Hva jeg forstår er målene som følger:

8x19 Dørblad: 725x1840
8x20 Dørblad: 725x1940

I mitt tilfelle er innermålet: 1918x732 mm, hvis 3,5 mm margin er tilstrekkelig (noe standardbredden ser ut til å foreslå) blir det 1911x725 cm.

8x19 er da 71 mm for liten, altså vi får en glippe på totalt 3,5+3,5 = ca 7 mm oppe og nede mens det er 7 på sidene.
8x20 er 29 mm for stor i høyden så vi må sage av minst 15 mm oppe og nede.

Så vidt jeg vet finnes verken ST10 eller ST12 i 8x19 ellers kan jeg være enig i at det hadde vært en smidigere løsning.

Snekkeren tar ca 400 kr for å kappe en dør.

Hvor stort er dørhullet, dvs. hullet der den gamle karmen sitter?

Det føles usikkert å sette en ny dør i en gammel karm, ingenting vil vel stemme?
Hengslene sitter i feil høyde og er feil type, låsen sitter i feil høyde og passer ikke med plolen i den gamle karmen osv.

• Liker
thomas33
  • Laddar…
Døråpningen er 793x1955 ml. Karmen er sparklet tidligere, så det blir nødvendig å hugge ut for hengsler og låsekasser.

8x20 har et karmyttermål på 785x1985. Det er altså rolig på bredden men på høyden mangler det 30 mm. Jeg har kun målt ned til parkettgulvet som i sin tur er ventilert så det er mulig at det finnes 30 mm ned til betongen faktisk! Ellers får man kanskje hogge ut de cm som mangler, det burde vel ikke være så vanskelig? Har en borhammer som kan hamre uten å rotere.

Det går veldig lett å sage opp det hullet dere trenger i betongveggen, og det vil gi et bedre resultat. Den eneste ulempen er at det støver noe helt forferdelig, men det er verdt det. Etter min mening ;) (Jeg har saget for en dørkarm i min kjeller så langt og nøler ikke med å gjøre det igjen om flere dører byttes)

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Høres komplisert og kortsiktig ut. Bestill komplett dør etter mål eller utvid døråpningen til standardmål.

• Liker
EI30-SaC og 1 annen
  • Laddar…
Takk, jeg kjører på standardmål så får vi hugge ut litt i stedet.

For øvrig, hva sier dere om dørvalget? Vi liker den åpne følelsen som SP12 gir men den er kanskje mer sensitiv? Eks om noen skulle komme borti den med foten før? SP10 er vanligere så vidt jeg forstår.

Kjør vinkelsliper (en kan stå ved siden med støvsugeren ;) ) så blir det et rett og fint snitt. Er dere nøye så blir det ingen etterfiksing, men bare kle inn med foring og nyte resultatet!

Kjør den døren du vil ha! Skulle noen mot formodning sparke i stykker et glass, så finnes det glasmästare!!

Jeg er enig med de siste kommentarene. Det blir liksom ikke perfekt å sage i stykker nye dører. Feil fra begynnelsen rett og slett. Bytt til ny karm og det blir perfekt. Mer arbeid men bedre resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.