Hei, jeg har en limtrebjelke 110x400 som jeg skal sage en "halvmåne" midt i bjelken. Noen som har en idé om hvordan jeg skal sage? Stikksagblad er for korte, det går jo å bestille ekstra lange blad, men det finnes kanskje en annen metode?

Hvor langt stykke er det? Er tykkelsen som skal sages 110mm? Når det er så tykt tror jeg at det er risiko for at sagbladet vandrer selv om du får tak i lengre blader. Hvis stykket går an å håndtere så vil jeg si båndsag.

Exsicco skrev:
Hvor langt stykke er det? Er tykkelsen som skal sages 110mm? Når det er så tykt tror jeg at det er risiko for at sagbladet vandrer selv om du får tak i lengre blader. Om stykket er håndterbart så ville jeg sagt båndsag.
Bjelken er 4 meter lang og sagingen jeg skal gjøre er ca. 1 meter midt i bjelken så båndsag går ikke.
jo det hadde vel kanskje gått med en stor båndsag og et par mann.

Buesag og sage for hånd. Det finnes modeller der man kan vri bladet, kanskje heter rundsag, eller figursag.

Sist redigert:
Med en bra øks går det der som en dans.....om man kan bruke øksa vil si. Dessverre finnes det mennesker i dag som ikke kan det.

Hvorfor skal du ha en innfelling midt i bjelken? Du svekker den ganske mye.

Nei, det går ikke med buesag, skal prøve å tegne et bilde av hvordan jeg tenker

Tigersag.

Mikael_L
Motorsag?

Om finishen på snittet ikke er viktig så ville jeg kanskje ha brukt min elmotor. Også her gjelder det, som med øksen, å vite litt om hvordan man håndterer tingene.

Tigersag som ble foreslått her er jo heller ikke så dumt. Litt dårlig finish der også, men minst en klasse finere enn med motorsag. :)

• Liker
Joak
  • Laddar…
En sånn her sag er nok å anbefale da En tradisjonell buesag med trehåndtak og metalblad som henger på en rød trevegg. pma meg om du trenger å låne, så ser vi om jeg har noen i riktig størrelse..

Det skal bli en vegg mellom hus og garasje, og det kommer stolper på hver side av "halvmånen". Jeg hadde en balk over så veggen blir i samme stil som mitt terrassebygg.

Ja, tigersag har jeg også vurdert, skal gjøre et forsøk i dag. Kommer tilbake med bilder

Sage strimler/skiver som du bryter løs og deretter slip til finnishen? Eller borre hull langs profilen og hugge bort mellom hullene?

• Liker
Oddbod
  • Laddar…
Nå blir jeg nysgjerrig!

1. Hva skal hullet fylle for formål?
  2. Hvor stort skal hullet være? Bilde/skisse?
  3. Er svekkelsen av bjelken tatt med i beregningen? Det er vel ikke uten grunn at man har valgt en så kraftig bjelke.

Hei, det skal sitte en dør som er rundet øverst og gå opp et stykke i bjelken, grunnen til at det ble en så grov bjelke er at jeg hadde den liggende hjemme. Har en dør i muren på andre siden av huset som er rundet øverst så det blir kanskje fint å også runde av døren mellom hus og garasje. Det blir altså ingen belastning i det hele tatt på bjelken.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.