Hei, jeg har en limtrebjelke 110x400 som jeg skal sage en "halvmåne" midt i bjelken. Noen som har en idé om hvordan jeg skal sage? Stikksagblad er for korte, det går jo å bestille ekstra lange blad, men det finnes kanskje en annen metode?
Hvor langt stykke er det? Er tykkelsen som skal sages 110mm? Når det er så tykt tror jeg at det er risiko for at sagbladet vandrer selv om du får tak i lengre blader. Hvis stykket går an å håndtere så vil jeg si båndsag.
Hvor langt stykke er det? Er tykkelsen som skal sages 110mm? Når det er så tykt tror jeg at det er risiko for at sagbladet vandrer selv om du får tak i lengre blader. Om stykket er håndterbart så ville jeg sagt båndsag.
Bjelken er 4 meter lang og sagingen jeg skal gjøre er ca. 1 meter midt i bjelken så båndsag går ikke.
jo det hadde vel kanskje gått med en stor båndsag og et par mann.
Om finishen på snittet ikke er viktig så ville jeg kanskje ha brukt min elmotor. Også her gjelder det, som med øksen, å vite litt om hvordan man håndterer tingene.
Tigersag som ble foreslått her er jo heller ikke så dumt. Litt dårlig finish der også, men minst en klasse finere enn med motorsag.
Det skal bli en vegg mellom hus og garasje, og det kommer stolper på hver side av "halvmånen". Jeg hadde en balk over så veggen blir i samme stil som mitt terrassebygg.
Hei, det skal sitte en dør som er rundet øverst og gå opp et stykke i bjelken, grunnen til at det ble en så grov bjelke er at jeg hadde den liggende hjemme. Har en dør i muren på andre siden av huset som er rundet øverst så det blir kanskje fint å også runde av døren mellom hus og garasje. Det blir altså ingen belastning i det hele tatt på bjelken.