hallå!

jeg skal starte prosjektet trappa. :) (den skal være innendørs og fin skal den bli)
akkurat nå har jeg en gjeng limtrebjelker som er 56 tykke og skal bli vanger under selve trappen.

mitt spørsmål er: hvordan er det best å sage i det for å få rette snitt og relativt bra hjørner (de vil ikke synes)

det heller mot en sirkelsag, men finnes det bedre ideer?

Nå vet jeg ikke hvordan du har tenkt deg, men en god buesag gir gode og rette snitt, det er ikke vanskelig å sage vinkelrett bare sagen er bra. Man trenger ikke maskiner til alt.

Men beskriv gjerne litt mer i detalj hvordan du har tenkt å sage opp bjelken, da kanskje det finnes andre tips.

nja det skal bli 7 trinn og tre vagnstycken. så 21 trekanter som skal sages ut i limträ. den er 56mm tykk så tenkte at det blir smidigere med maskin og rettere fremfor alt. kommer kappe litt tre til selve trinnene også som kommer være i liknende tykkelse.

vurderer å kjøpe dewalt D23620 den kommer gjennom 65mm så kommer jeg ha mer nytte av den.

Senkesag?

Med linjalen får man sporet der man vil.

Min Makita gir så fine kutt at om man polerte dem med et 2000-korn sandpapir så blir det riper.

Er dog liiite tvilende til hvor dypt den tar. Den rekker kanskje ikke gjennom 56 mm når man bruker linjalen...

Tror jeg skjønner hva du mener, den sagen funker, best blir det hvis du kan legge flere bjelker ved siden av hverandre og ta et snitt over så du lager tre trekanter direkte, deretter kap vinkelrett så har du tre til osv. Ha en OSB eller noe du ikke er redd for under så er det lett å sage med alt liggende flatt og stabilt.

fast tre bjelker blir 3*56mm er over 1,5 dm i tykkelse, jeg får forsåvidt spor i bjelke nr to som gjør at jeg slipper å tegne på den også. ikke dumt!

storken skrev:
men tre bjelker blir 3*56mm er over 1,5 dm i tykkelse, jeg får spor i bjelke nummer to som gjør at jeg slipper å tegne på den også. ikke dumt!
Ikke oppå hverandre men ved siden av, det som er plundrete med sirkelsag er å kutte korte snitt hvis man ikke er vant. Legger du dem inntil så blir hvert snitt 1m og du får tre biter med nøyaktig samme vinkel.

jaaaa. nå forstår jeg :) ja ja det klart! bra innlegg!

skal du sage ut jack av vognstykket eller tenkte du skru/spikre dit trekanter

har også et trappebygging på gang

PCLarsson skrev:
ska du sage ut jack ur vagnsstykket eller tenkte du skru/spikre dit trekanter

har ogsa ett trappebygge på gang

morsomt! jeg tenkte å sage ut i jack og ikke sette dit trekanter (har sett den beskrivelsen)
jeg kom tilfeldigvis over 9 limtrebjelker på blocket og der bestemte jeg meg for å bruke dem som trinn også. ellers tenkte jeg å ha tre vagnstykker og sage opp en benkeplate i massivtre til trappetrinn. tenkte å høvle dem så alt blir rent og pent, deretter sage ut vagnstykker forborre osv, og så få dem inn og montere på stedet.

hvordan går dine planer? hvordan skal du gjøre det? tanker tips alt er velkomment!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.