Hei

Har noen plater som er 230x114x25 mm og trenger å kappes, vi snakker om 2-3 stk.
Jeg har en stikksag og lurer på om man kan bruke et spesielt blad for å kappe tegl med eller finnes det andre lette billige alternativer å kappe/sage med?
Vil helst ikke kjøpe en vinkelsliper med diamantblad eller lignende.

J jonaserik skrev:
Tegl for hardt aller helst ildfast som er brent hardt, ingen vanlige sagblad om tar det. Blad for keramikk og tegl men er korte og rekker nok ikke gjennom steinen, kan gå å sage fra to sider. Her en type og finnes på flere varehus.
[lenke]
Tusen takk, snittet trenger ikke bli pent eller rett, den vil ikke synes. skal dra innom K-rauta og kjøpe et slikt blad
kan man også bruke disse?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ner/sagblad/sticksagblad/sticksagblad-181866/

Ja det går nok, et bra blad av Boschkvalitet ingen søppel

J jonaserik skrev:
Ja det går nok, et bra blad av Boschkvalitet, ikke noe søppel
Super takk!

Tenk på å bløtlegge før du sager så slipper du mye av støvet.. Det er ikke sunt...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tenk på å legge det i bløt før du sager så slipper du mye av støvet.. Det er ikke sunt...
Takk for tipset!

Bløtlegger du kan støvet klebe seg sammen, men prøv litt lett uten væte, stå gjerne i medvind, ryggen mot vinden, ute så fyker støvet fra deg.

Edit. Pass på støv fra tegl er et H-E å få bort og farger alt, så sørg for at støvet fyker i riktig retning.

J jonaserik skrev:
Bløtlegger du kan støvet klistre seg sammen, men prøv litt lett uten væte, stå gjerne i medvind, ryggen mot vinden, ute så støvet blåser fra deg.

Edit. Pass på støv fra tegl er et H-E å få bort og farger alt, så sørg for at støvet blåser i riktig retning
ah, kanskje ikke kjøre når det blåser mot naboen så å si =D

J Jazze84 skrev:
ah, kanskje ikke skal kjøre når det blåser mot naboen så å si =D
Nå er jo sikkert stikksagbladet bedre enn vinkelsliperen med tanke på støv, men da jeg bygde vedovn hadde jeg steinene liggende i en bøtte med vann, det gikk ikke ellers (med vinkelsliper da) ..

• Liker
Tokslut
  • Laddar…
M
Om det uansett ikke vil synes, er det ikke da lettere å slå langs det ønskede bruddet med hammer og meisel?

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Om det ändå ikke kommer til å vises, er det ikke da lettere å hamre langs det ønskede bruddet med hammer og meisel?
Ja altså det går absolutt, de kommer ikke til å vises eller trenger å være supernøye eller pent. Er det bare legge meiselen på den ønskede retningen og hamre til ?

M
J Jazze84 skrev:
Ja altså det går absolutt, de kommer ikke synes eller trenger å være supernøyaktig eller pent. Er det bare å legge meisel på den ønskede retningen og hamre til?
Det beste er vel om du har en meisel tilpasset for tegl/stein, men jeg vedder på at en vanlig skrutrekker fungerer også. Kan dog ta skade.

jeg hadde tegnet opp en bruddlinje, banket forsiktig langs linjen et par ganger og deretter suksessivt økt kraften. Dette for å få et så pent brudd som mulig.

den nøyaktige hadde antagelig banket forsiktig på den ene siden og deretter også på den andre siden. Kan tenkes at det blir noe mer nøyaktig da :)

M Marcussjogren skrev:
Det beste er vel om du har en meisel tilpasset for tegl/stein, men jeg gir meg ikke på at en vanlig skrutrekker funker også. Kan dog ta skade.

jeg hadde tegnet opp en bruddlinje, dunka forsiktig langs linjen et par ganger og deretter gradvis økt kraften. Dette for å få et så pent brudd som mulig.

den pirkete hadde antakelig dunka forsiktig på den ene siden og deretter også på den andre siden. Kan tenkes at den blir noe mer nøyaktig da :)
Ja det høres ut som et alternativ også, skal til hornbach imorra og sjekke hva de har for meisler inne.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.