Hei alle glade (?) byggere!

Bor i dag i en borettslag og skal dele et av rommene på midten så det blir to.

Siden det ikke finnes noen garderober i rommet skal jeg gjøre veggen nesten S-formet slik at det blir plass til et 80*60 cm skap innfelt i veggen på hver side. Kommer til å bruke 45*70mm lekter, OSB+Gips samt eventuelt isolasjon.

Spørsmålet er nå hvordan jeg setter opp lektene i hjørnene?

Bruke 90x90mm lekter i "hjørnene" kanskje?

Hvordan pleier dere bygningssnekkere å løse sånt?

Når jeg så setter opp OSB/Gipsplater, hvordan gjør jeg det enklest i innerhjørnene?

Skal også montere hjørnebeskyttelse i ytterhjørnene da dette ser fornuftig ut. Gulvet som er relativt nylagt laminatgulv på gammelt (og dessverre meget skadet tregulv) kommer jeg til å ta opp slik at gulvlekten spikres i det gamle tregulvet og deretter legge tilbake laminatgulvet igjen.

Legger ved en veldig enkel (Paint i windows...) tegning over veggen.

Ville vært takknemlig for svar og gode forslag og tips før jeg begynner...

Mvh, NetNut
 
  • En enkel tegning av en S-formet vegg med mål i millimeter, laget i Paint. Viser hvordan en garderobe kan integreres i veggen.
Jeg hadde trukket sammen garderobenes sidevegger som vender mot hverandre med koblingsskruer og droppet veggstykket "mellom" garderobene, på den måten slipper du problemet med skråstilling i innerhjørnene.
Så må du jo ikke ta opp laminatgulvet hvis du ikke absolutt vil, det går bra å spikre rett gjennom hvis du forborer med et lite bor først så sprekker ikke laminaten.
 
Jo, men dessverre er veggen 2.60 høy og garderobene bare 2.20, ellers var det en god idé. Ang. laminatgulvet så har jeg vurdert det også, men synes det er verdt bryet å gjøre det ordentlig da jeg kanskje får for meg i framtiden å bytte gulv når barna har blitt større... Det finnes jo ingen slitasjeklasse for barn dessverre... de andre rekker jo ikke til...
 
Hjørnene løser du f.eks. så her. Nå viser bildene konstruksjoner med stålstendere, men det fungerer på lignende måte med tre. I og med at det virker som du skal dele av rom for barn ville jeg definitivt fylle veggen med isolasjon, minst 45 mm. Husk også å tette ordentlig mellom den nye veggen og tilstøtende bygningsdeler.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.