Hei!

Jeg holder på og bygger nytt med totalentreprise.
Det blir aktuelt med parallelltak på huset og har fått to alternativer.
Parallelltak ble løsningen for jeg skulle ha høyt under taket, også i gangen.

22 graders vinkel på alternativ 1 og 12 graders vinkel på alternativ 2.
Betyr det at det er mindre høyde på alternativ 2 med 12 graders vinkel?

Jeg lurer også på de strekkene som går i midten. Det ene alternativet hadde to streker i midten, og det andre hadde bare en strek. Vet dere om det betyr at bjelken er tykkere eller større?


Plantegning av hus med parallelltak. Høyrevendt seksjon viser 22° takvinkel og sentrale linjestrekk, muliggjør høy takhøyde i hall.


Arkitekttegning av husdesign med parallelltak, viser 12 graders vinkel og detaljer om romfordeling i huset, inkludert stue og kjøkken.
P
 
  • Liker
Mikael Nyberg
  • Laddar…
Alternativ 1 innebærer ifølge tegningene en bjelke i mønet, med en stolpe midt i rommet.

Alternativ 2 har fribærende takstoler som ikke trenger å støttes med en bjelke eller stolpe, de gir deg dog ikke like høyt tak.
 
  • Liker
Nickls og 1 annen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Alternativ 1 innebär enligt ritningarna en balk i nocken, med en stolpe mitt i rummet.

Alternativ 2 har fribärande takstolar som inte behöver stöttas med en balk eller stolpe, de ger dig dock inte lika högt i tak.
Tack så hemskt mycket för ditt svar.

Alternativ 2 är det som verkar vara aktuellt. 14 graders vinkel är standard men nu blir det 12 graders vinkel istället. Är 12 graders vinkel väldigt låg?

Verkar inte vara så snyggt att ha en balk i nocken dock snyggare med högre höjd i huset eller vad har ni för tankar?
 
P
N Nickls skrev:
Tusen takk for ditt svar.

Alternativ 2 er det som virker å være aktuelt. 14 graders vinkel er standard men nå blir det 12 graders vinkel i stedet. Er 12 graders vinkel veldig lav?

Virker ikke å være så pent å ha en bjelke i mønet dog penere med høyere høyde i huset eller hva tenker dere?
Det er stor høydeforskjell med åpent skråtak sammenlignet med saxtakstoler, men det burde være prisforskjell, saxtakstoler pleier å være det billigere alternativet.
 
De fleste hus har vel 0 graders vinkel og 2.4m i takhøyde, så dette kommer jo oppleves romsligere uansett.
Dere lander på 2.5m ytterst, og 3.5m i midten.

Jeg hadde nok også siktet på alternativ 2, kanskje først og fremst for å unngå stolpen, men tror også at det blir penere å slippe den synlige bjelken.
 
T
Forskjellen i høyde til innvendig "nokk" blir ca 90 cm men da får dere jo en stolpe midt i alt som dere slipper med den fribærende løsningen (og en synlig bjelke). Jeg ville absolutt valgt sakstakstol for å slippe stolpen. Det vil uansett føles luftig med den takhøyden.
 
Alternativ 2 er det som er aktuelt, og jeg deler samme oppfatning som dere.
Blir ikke pent når en stolpe går i midten.

Takk for alle svar, setter virkelig pris på det.
 
  • Liker
13th Marine og 1 annen
  • Laddar…
Det går å sette to stolper en i hver innervegg, burde redusere størrelsen på limtredrageren dessuten.
 
Kan det være et lb hus, alternativ 2 absolutt
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.