Hei beste forumet!
Vi har fått en smed til å lage et rekkverk i stål til vårt loft innendørs og har bestemt oss for å ikke male det. Det rå stålet er jo så stilig. Nå lurer jeg på om vi likevel må legge på noe lakk eller behandle det på annen måte for å unngå rust.
Anne
Vi har fått en smed til å lage et rekkverk i stål til vårt loft innendørs og har bestemt oss for å ikke male det. Det rå stålet er jo så stilig. Nå lurer jeg på om vi likevel må legge på noe lakk eller behandle det på annen måte for å unngå rust.
Anne
Det er vel bare veilederen som kommer til å holdes i
Stålet kommer ikke til å ruste, men derimot oksidere på overflaten, og da kommer dere til å bli svarte på hendene en stund fremover, men begynn med å vaske av ordentlig med tynner som løser opp overflatebelegget, all metall oksiderer med oksygenet i luften
Har dere flaks så kan det klare seg, å lakke er ikke bra lakken fester ikke og vil flasse av
Stålet kommer ikke til å ruste, men derimot oksidere på overflaten, og da kommer dere til å bli svarte på hendene en stund fremover, men begynn med å vaske av ordentlig med tynner som løser opp overflatebelegget, all metall oksiderer med oksygenet i luften
Har dere flaks så kan det klare seg, å lakke er ikke bra lakken fester ikke og vil flasse av
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 innlegg
Linolje-brenning er en metode som gir en pen overflate og rustbeskyttelse
Jobbet med metall og smiing siste gang det var inne med "ubehandlet" stål i interiørdetaljer, dvs rundt årtusenskiftet. Har gjort mye rekkverk og lignende i offentlige miljøer. Alt ble klarlakkert, ellers så det snart virkelig rufsete ut. Lakkeringen ble utført av lakkeringsfirmaer, så jeg vet ikke hva de brukte for lakk, men det holdt.
Så skal du få overflaten til å holde seg pen, bør du klarlakke stålet. Ellers vil du på sikt få rustne fingeravtrykk her og der, spesielt på steder hvor man bare tar av og til. Der folk går og gnir jevnlig holder det seg bedre.
Gjorde jeg småjobber, klarlakkerte jeg det selv med vanlig klarlakk. Men på den tiden var jo nesten all klarlakk oljebasert, og den pleide å feste veldig bra på bart stål, så lenge man avfettet det med for eksempel white spirit først og deretter sprit. I dag må man nok lete litt etter bra lakk for stål. Klarlakk på sprayboks kan kanskje fungere fortsatt. Det pleide å fungere bra før i hvert fall, og den er vel fortsatt basert på noe organisk løsemiddel heller enn vann.
Så skal du få overflaten til å holde seg pen, bør du klarlakke stålet. Ellers vil du på sikt få rustne fingeravtrykk her og der, spesielt på steder hvor man bare tar av og til. Der folk går og gnir jevnlig holder det seg bedre.
Gjorde jeg småjobber, klarlakkerte jeg det selv med vanlig klarlakk. Men på den tiden var jo nesten all klarlakk oljebasert, og den pleide å feste veldig bra på bart stål, så lenge man avfettet det med for eksempel white spirit først og deretter sprit. I dag må man nok lete litt etter bra lakk for stål. Klarlakk på sprayboks kan kanskje fungere fortsatt. Det pleide å fungere bra før i hvert fall, og den er vel fortsatt basert på noe organisk løsemiddel heller enn vann.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 292 innlegg
Malervask og matt klarlakk så tror jeg du får det du er ute etter.
Klikk her for å svare